|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen köpt en e39 -99 med xenonljus, där den vänstra xenonlampan lyser riktigt svagt med ett gult sken. Jag vet att xenonlampor ofta byter färg innan de dör, men det brukar väl bli åt det kallare/blå-lila hållet? Det lite lustiga är att när jag precis tänt lyset så lyser båda lampor normalt, men efter några sekunder ser man den vänstra gradvis tappa styrka och gulna! Efter 15 sekunder ser det ut som ett trött gammalt parkeringsljus. Tror ni det är lampan som gjort sitt och ska bytas eller beror detta på något annat fel? En följdfråga med: Om jag byter lampor så funderar jag på de lite billigare varianterna på xenonkungen t.ex. De är E-märkta och jag ser ingen anledning att tro att de är svagare eller lyser med fel färgtemp, även många här verkar ju nöjda med dem. MEN!! Påverkar en xenonlampa (D2S) ljusbilden på samma sätt som en halogenlampa kan påverka ljusbilden i/från sin respektive reflektor? Xenonlampan ser ju inte ut att rikta ljuset alls utan överlåter det helt till reflektorn/linsen, eller har jag fel? Minns t.ex när AutoMotorSport för nåt år sen totalsågade Biltemas halogenlampor för att ljusbilden blev helt fucked up i ett test!! Det lös åt alla håll :) Kan detta ske även med billigare xenon? Mvh Micke | |
|
Jag köpte Philips från xenonkungen till min E39, inga problem alls. Ljusbilden är ju redan usel på E39 :) Gulnande lampa är helt klart tecken på att den är på väg att ge sig. |
|
|
Alla lampor/ljuskällor använder reflektor och lins för att forma och rikta ljusbilden. Direktljuset från glödtråden eller ljusbågen ger inget användbart "direktljus" alls fram mot vägbanan, och skärmas dessutom ofta av framåt. Det stämmer att dåligt positionerade glödtrådar är ett problem i billiga no-name lampor, det förekommer även dålig precision i sockeln på vissa lampor. I HID-brännare är positionering av ljusbågen inne i själva glasdelen oftast riktig medan glasets position och infästning i sockeln är av varierande kvalitet. Slutresultatet blir detsamma, minsta fel på ljuskällans position förstoras upp till mer eller mindre bra ljusbild ut från strålkastaren. I ditt fall låter det som brännaren är slut, och det är som alltid smart att byta båda samtidigt. Färgförändringen mot slutet brukar gå mot rosa osv, men väntar man bara länge nog så slocknar de ju nån gång, ofta med olika färgeffekter osv. Märkeslampor, dvs riktiga Philips eller Osram rekommenderas starkt, se upp för så kallade original Philips. Är det för billigt så är det nåt fel, gäller som vanligt... FP |
|
|
Lus: Känner inte igen mig på att ljusbilden skulle vara usel i E39, i synnerhet inte om det är original HID (xenon). Tvärtom så har ju ellipsoidsystemet (projektorlampor) som E39 var tidiga med, och som numera de flesta bilar har, visat sig vara överlägsna vid jämförande tester. FP |
|
| Tackar för svaren. Jag bytte till ett par beggade men fullt fungerande Osramlampor idag. En kollega, vars far äger en verkstad, hade ett par liggandes på hyllan som monterats ur en bil av någon orsak. Vi får väl se hur länge de lyser. Det gula försvann iallafall och jag passade även på att putsa upp lyktglasen med våtslippapper och autosol, sonax cleaner och vax. Strålkastarna är som nya! Nu blir man ju bara lite sugen på att konvertera helljusen till xenon med.... hmmm | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.