|
|
|
|---|---|
|
Hej alla, jag har en 130i tillverkad i oktober 2008 och har ibland hört ett märkligt "tickande" ljud från motorn. Ungefär följande; Bilen står och går på tomgång med växelväljaren i parkläge, oftast hörs det när man har kört en liten stund, men möjligtvis inte varmkört ordentligt. Ljudet som hörs är ett tickande ljud med lite släpande karaktär, intervallen vid tomgång är ett tick per 1.5s osv. Hörs mer eller mindre endast när man är utanför bilen, men även med huven stängd. Jag vet att det kan förekomma tickande och rasslande från allsköns komponenter i dessa motorer och dom verkar också finnas där, men detta låter lita annorlunda... tror jag :-) Några förslag mån tro ? Kristoffer | |
|
Jag tror att jag kan ha något liknande ljud som du har, låter typ som en rem som skaver emot någonstans? Jag upptäckte i helgen när ljudet uppstod att det försvann när jag tryckte ner kopplingen, kan de ha något samband? |
|
|
Sök på 3-serie forumet. Det är väl N53 motorn i den och det verkar som det har fått bytas en del högtryckspumpar men även spridare och tändspolar på den motorn. Vet inte om det är någon fara så länge bilen går bra. En kompis fick sin bil återkallad och pumpen bytt en 325i -08 (med 3-liters motorn) Tror dock att det tickande ljudet kommer från spridarna (grundat på det jag läst) och beror på att de kan börja sätta igen. Som sagt sök här på forumet och googla även. Finns även ett liknande problem på N52 motorn men det har med smörjningen av ventillyftarna att göra , så förväxla inte N53 med N52. Googla på "N53 BMW injectors" eller "N53 rattle" Länk Länk Länk |
|
|
En rem kan det vara, känns nästan som något sådant. Motor är väl en N52 tror jag ? Ska man be BMW kolla upp och fixa det där eller riskerar man att möta ett gapskratt från deras håll ? Stort tack för hjälpen ! |
|
|
Kristoffer Nilsson:Hur mycket har bilen rullat? |
|
| Hej, den har rullat 5600 mil. | |
| Vilket milantal började det så kallade ljudet låta? | |
|
Ja jag vet inte riktig, jag köpte bilen i för två månader sedan och har kört runt 300 mil sedan dess, kan inte påminna mig om att jag hörde det från början utan det tog nog en tre fyra veckor innan jag lade märke till det, men det är inte varje gång jag kör som det hörs... Det kan ju givetvis vara så att föregående ägare har haft det men inte tänkt på det. |
|
| På min 130i-08 har jag haft samma ljud som du tog man ut bilen från garaget när bilen var kall var det en förhöjd tomgång på bilen då lät det ingenting, men så fort tomgången gick ner till normal nivå knackade ventilerna lite gran pluss ett vinande ljud som en rem tog imot något, men körde man några hundra meter slutade det att låta motorn gick hur tyst som helst på tomgång så jag brydde mig aldrig om det, jag lät det vara. | |
| det ljudet som jag har i min bil är iaf inte ventilerna, dom tickar och har sig ändå, mitt ljud kommer bakifrån motorn låter det som så det kanske inte är detsamma som ni beskriver så jag drar mig ur denna tråd =) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.