|
|
|
|---|---|
|
Hej kunniga BMW bröder. Det har blivit dags att byta samtliga stötdämpare och fjädrar då dessa är inne på sista versen. Det roliga är att pärlan har edc samt nivåreglering så byte av servopumpen krävs då pluggning ej är aktuellt. Köpa edc stötisar är inte heller aktuellt då priserna är helt löjliga på dessa. Så min fråga nu är vilken pump passar min bil? Måste det vara från en 750 eller passar någon annans tex 730, 735, 740 eller tom från e34... | |
|
Är det verkligen ingen som vet vilka pumpar som passar till detta? Tacksam för svar.... |
|
|
kolla på realoem.com o jämför nummrena på dom |
|
|
32411132726 verkar vara numret? Den är samma på 730 R6 och 735i. Men det avser bara bilar med nivåreglering förstås. 750 har alltid nivåreglering som bekant. Sen är då frågan om även den vanliga pumpen utan nivåutgång från en 6-cyl E32 passar rakt på och funkar på en 750? Det har jag ingen aning om tyvärr. Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
Det verkar vara precis så som du säger HD91. Men artikelnr på dom jag hitta är 32411130556. Har nu suttit lite framför datan inne på realoem o jämfört 750, 740, 735, 730 v8, 730 r6 modellernas pumpar och vad jag kan se ser det ut som 730 r6 och 735ans liknar 750 servopump mest. Iaf i anslutningarna. 750 (min) Länk 730 Länk Hittat en på skroten för 500ing som jag köper i veckan. Sen är det dämpare o fjädrar kvar men detmska blir kul och se om pumpen passar. |
|
|
Det måste väl finnas 750 utan nivåreglering? Jag får kolla på min Alpina, har för mig den har vanliga dämpare bak. Men är det EDC du vill undvika så finns det ju fortfarande dämpare med bara nivåreglering utan EDC. Då kan du behålla pumpen. /Mats J |
|
|
Säg till om det fungerar dobo. Intressant att veta, då vi har en 750 som enbart trilskats med detta i över 10 år. 18-20tkr investerat på systemet under åren (dämpare, klockor, slangar) men det läcker fortfarande olja ur eländet. Så fort man byter nånstans springer den läck på ett annat ställe efter ett kort tag. Jag har aldrig sett någon 750 utan nivåreglering från fabrik (däremot många 740i). Det är standard i Europa och USA i vilket fall. Om Alpina kört utan vore det intressant att veta vad för slags pump dom använde eller om de lät tillverka något special för ändamålet. Hur eliminerar man nivåregleringen från check-control-systemet? Känns luffaraktigt om man åker runt med ett felmeddelande hela tiden. Tas det bort ska det bort helt och hållet och in med fabriksnytt M-chassi bak, specat för 740i (borde lira utmärkt även på en 750). Internationellt E34 M5 register Länk |
|
|
Hej Dobo!! Undertecknad bytte styrservopumpen på en E32 750 1991 med nivåreglering förra helgen. Det är ett stort jobb, men går naturligtvis, efter en del bök och stök. mvh/Hjorten |
|
|
Först och främst tack för alla svar. Mats J: skulle vara intressant och veta om det är nivåreglering eller inte på alpinan din.. Hjort: bytte du pumpen till en likadan som satt i eller har du konverterat till vanliga dämpare utan nivåreglering och bytt till en annan pump? Har idag träffat och samtalat med en nära vän som jobbar som bilmekaniker på BMW sedan 1995, han påstår att 730 r6 och 735ans servopump kan passa eftersom m70 i principen är 2 raka sexor. Han sa även att V8 modellernas pump inte passar enligt etk. Min plan är att ta bort samtliga dämpare samt skippa nivåregleringen helt då jag sällan åker med mer last än 1-2 pers i kupén och 4-5 matkassar i skufferten. Istället tänker jag investera i ett helt nytt Bilstein kit med h&r fjädrar runt om och dessa borde klara av min extra vikt. Detta kommer att meckas med nu under höst vinter. Jag återkommer givetvis med svar så fort jag vet mer angående detta. |
|
|
Hej igen!! Jag bytte bara pumpen, då jag ville behålla nivåregleringen. Dock var det ett annat detaljnummer, men passade ändå. Jag är osäker på om du kan använda andra pumpar, bytte själv på en 735 från 87, och den var en helt annan konstruktion. 750 måste du ta loss remskivan för att komma åt skruvarna till infästningen, samt att den är också fäst i motorblocket. För att lossa alla olje anslutningar till servopumpen, måste du lossa på generatorn, som sitter ovanför servopumpen. Jag skulle nog fundera lite på att bara gå över till "vanlig" stötdämparfunktion, har du kollat bildelsbasen. Men hör av Dig, jag är hyfsat insatt på 750 e32 modellerna, jag mekar själv. mvh/Hjorten (hjortenstefan@spray.se) |
|
|
Det verkar ju onekligen ett jävla pill med pumpen. Om du ändå ska degradera till normala dämpare är väl en loop till pumpen ingen big deal? Då slipper du kostnaden och jobbet med ny pump. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.