AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.170

Plocka bort navi eller inte? 740 e38

di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Hade tänkt att uppgradera ljudet i min e38 740-00 som idag har original navi samt 8högtalare *lilla*ljudpaketet utan dsp osv.
Högtalare ska bytas i slutet av veckan men är även sugen på att byta ut original HU mot en annan eftermarknas dubbeldin enhet, men det som får mig att tveka är hur svårt är det att sätta tillbaka original HU den dagen man skulle vilja sälja bilen ? Har fått för mig att en ev köpare av den bilen jag har vill ha den så original som möjligt eller är jag helt fel ute?
Jo
73
Joakim_79
230i coupé 2018
Det är busenkelt att ta bort och sätta tillbaka original enheten i instrumentbrädan. Det sitter skruvar bakom träpanelerna som sitter på sidan av enheten på instrumentbrädan. Däremot passar inte dubbeldin enheter i E38, det sitter nåt ivägen för den undre delen som gör att det inte får plats, det är nåt ventilationsrör eller nåt. Om du hittar en dubbeldin som passar får du gärna höra av dig.

Det man tappar är att man inte kan ställa in färddatorn, typ nollställa bränsleförbrukning och sånt, inte för att det behövs, men vet ju att den konstant är på 1,5liter milen ändå. :)
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Hej så det är inga problem att koppla in originalet sen då ? Ska åka och prata medd den lokala handlaren om det höra om han vet någon dubbel din som kan passa tycker det ser konstigt ut att bara ha en enkel din.
Lu
4.913
Lus
520d F11 -11
335i E93 -08
Ramen som håller originalenheten måste bort med, den kan vara lite knölig att få ut utan att ta sönder den.
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Okej men när man väl får bort den gamla navin är det bara att koppla in den nya enheten då? som att byta stereo på vilken bil som helst?
Jo
73
Joakim_79
230i coupé 2018
Fullt så enkelt är det inte. Högtalarna och antennerna är inkopplade i enheter i bagaget.
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Antar att man måste dra om dem kablarna eller är jag fel ute? Är inte jätte haj när det gäller sånt här.
funkar bra med en vanlig iso kontakt då går ljudet som orginal genom slutsteget i skuffen...ska du inte använda det blir det bökigar dels ny kabeldragning plus att alla delningsfilter till högtalarna sitter inbyggda i steget så dom får man vackert löda ur eller försöka hitta några eftermarkands som har sammadelningsfrekvenser. skall du däremot byta högtalare oxå då får du ju med nya filter men måste ändå kruva isär en hel del för att komma åt o dra kablarna. harsjävl samma högtalare o steg som du har i min nuvarande 750 och dom funkar klockrent med en bättre nyare huvudenhet har dock ingen dubbeldin eftersom det verkar omöjligt att få dit om man inte vill slakta värmepaketet. men delar man bort basen från orginal hänger dom med bra långt men baslåda i skuffen.
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Hej har idag haft inne bilen på en ljudfirma där dem bytat samtliga högtalare,dem kikade även efter i skuffen hur det såg ut med slutsteg osv men dem hittade inget slutsteg,hade tydligen inga diskanter i dörrarna heller utan bara själva högtalar skyddet så jag måste nog ha det minsta ljudpaketet som gick att få till dessa bilar. Är det ingen som har lyckats få ditt en dubbel din enhet i sin e38? känns som det kommer se lite konstigt ut med en enkel din.
Blev det stor ljudskillnad när du byta från original HU till en annan?
di
98
dizazter
328 coupe-98 e36
Vad tror ni om att montera en stereo i facket vid vänster knä på förarsidan?
Kan man få problem vid bes att det kan vara skadligt vid krock?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.