|
|
|
|---|---|
|
Hej, Sökte men hittade inget om just byta torkfilter, bara byte av torkfilter i samband med att ACn ska fyllas. Kan man bara byta torkfilter utan att det påverka AC systemet? Jag har fortfarande lite dålig lukt efter att ACn har vart stängd och sen på igen. Lukten försvinner efter en stund men om man kan så slipper jag den gärna. Klorin tog bort en stor del av lukten men inte allt. | |
|
Tar du bort torkfiltret släpper du ut gasen, låt en AC-firma fixa filter och lukt. If it works, don't fix it. |
|
|
Hej S&S, Tack för informationen |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Byta av torkfiltret påverkar ingen lukt överhuvudtaget. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Torkfiltret arbetar ju i det slutna systemet, så det har inget med själva kupéluften att göra. Se till att kondensdräneringar från förångaren är öppna och att kupéfiltren är fräscha. Tror det finns nåt antibakteriellt medel att ta till då det är bakterier som oftast orsakar sunkig luft. | |
|
Hej, Snackade med en polare som ska ha väldigt bra koll på bilar. Då rekommenderade han att jag skulle byta torkfilter. Har kört klorin metoden, det finns dock fortfarande lite lukt kvar från ventilationen. Har även använt Yokoair. "Se till att kondensdräneringar från förångaren är öppna och att kupéfiltren är fräscha." Var finns kondensdräneringar? Hur ofta byter man kupéfilter? Har för mig att det är 1 gång per år, i samband med servicen. Jag har rengjort vid luftintaget där det oftast fastnar massa löv å annat skräp. |
|
| Vid varje service (2500lit. bränsle) byts kupéfiltren. Korta körningar och fuktigt väder kan nog göra att de är lite blötare än vanligt. Dräneringarna mynnar på båda sidor om växellådan och normalt droppar det alltid lite ur dessa när AC:n jobbar då kondens fälls ut på förångaren (elementet som kyler kupéluften) Huset till förångaren har de dräneringskanaler som leder ner vattnet vid växellådan. Verkar något tätt där kan man blåsa bakvägen lite försiktigt med tryckluft. | |
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Lukten tar man bort med Virkon eller Virkon S det är "luktfri klorin" finns på apoteket eller Granngården. Man tar bort luftstyrningarn in till kupén och sätter på fläkten på 1/3 hastighet och sprayar den utspädda virkonen . väntar några minuter ökar fläkten och spraya igen. Blir det inte bra första gången kör man en gång till efter några dagar. Kupefiltren är nog behovsbyte på numera. det är helt beroende på var och hur bilen är körd. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej, Säger tack igen för all data som är så informativ. Ska köra en runda klorin igen plus att jag ska byta kupé filter då jag är ganska säker på att den inte är bytt på ett tag. |
|
|
Läste på lite för en tid sedan och konstaterade att Virkon ska vara mer effektiv mot mikroorganismer än Klorin. Klorin fungerar ytdesinficerande medan Virkon har flera olika desinficerande mekanismer som tränger in i bakterier och sporer och förstör dem fysiskt på djupet. Jag har provat Virkon-S (köpte på Granngården) och konstaterat att det fungerar bra. Jag tog bort kupéfiltrena och sprutade små puffar in i kanalerna med blomspruta, använde kanske 1/2 dl sammanlagt. ___ Min bil: Länk |
|
|
Hej pbengtss, Hur fungerar Virkon med att ta bort lukt inne i kupén? Har köpt 2st flaskor Yokoair, har fortfarande lite rök lukt kvar... |
|
Rök är inte bakterier så decificering lär ju inte hjälpa, rök får man aldrig bort helt, ozonbehandling brukar kunna förbättra detta används av rekond och bilhandlare en del ställer en skål med ättiksblandning i bilen. Problemet är ju att röklukten sitter över allt inte enbart på synliga ytor utan precis över allt. (borde vara dödsstraff för bilrökning :) andra handsvärdet rasar och antalet köpare minska drastiskt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Hej Hasso, Måste erkänna att jag vetat detta sedann innan, ville väl inte inse det. Jag har kört 2 omgångar med Yokoair och det har hjälpt väldigt mkt. Det är som du säger, röken sätter sig överallt. Läste även att ozonbehandling var väldigt bra för att ta bort lukt, men att det inte var bra för själva bilen. Kommer inte ihåg exakt vad det var... Håller med dig, med dödsstraffen!!! |
|
| Det är ju ett visst dödsstraff på rökare generellt, men de flesta sitter ju länge o väntar på straffet. Under tiden är de ju ändå faktiskt ganska goda skattebetalare! ;) | |
| Skön perspektiv, aldrig sett saken på det sättet. | |
| ja var rädd om dem annars får vi andra betala mer skatt på bensinen *S* | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.