|
|
|
|---|---|
|
Med darr på rösten kan jag förmedla att min 645 sedan 2 år, ganska exakt, har fått ny målsman. Så, hur var ägandet? +Snygg. Profilen på 6-serien är grym! +Motorn. Härligt ljud, bra moment och bra drag. Drar ju lite, men inte alls så mycket man tror eller får höra! 9 L/100km motorväg, 13 blandad, 16 stad. Egna uppmätta siffror. +Interiören. Jag gillar den! +Stilen. Den skickar en klar signal. +Bakhjulsdrift(ing) +Leendet när man sätter sig i bilen -Försäkringskostnaden. 19000 helår. Så jag hade den bara trafikförsäkrad. Gbg-C. -Bränsleförbrukningen i stad. Men man får ju inte allt... -Parkeringsskador i stan... -Service och reparationer: SMG-växellådans hydraulverk: 15000 Mjukvaruuppdatering + div i samband med detta: 4000 Blinkersmoduler och lampor: 6600 Olja och filter + annat småplock 6000 Elektrisk rattinställning, oåtgärdat: 0, offert på 5000 Summan blir 1200 i månaden på reparationer + normal service. Onormalt? Förmodligen inte. Det är ett sjujäkla åk! Skulle jag köpa den igen? JA! Så, vad kör jag nu? Raka motsatsen. En rebus: OOOO 8 8 08. Det är också ett fett åk. Men till våren är den nog på blocket. Till förmån för en BMW, såklart. Ha det roligt! /CF | |
| Försöker lista ut rebusen.... Kan det vara en Toyota corolla -97? Håller med det är ett fett åk! | |
| Bättre gissningar får ni komma med! | |
| Audi A8 4.2 2008, så klart? Man måste ju byta upp sig hehe.. ;) Nej då - av de två hade jag faktiskt valt 645:an! Men en S8, ja då hade det blivit Ådi... | |
|
Bra. Audi A8, V8, '08, 4,2 FSI. Dessutom Lang. Det är mao ett jävla phett åk! Men 645 är ju ingen familjebil - så det får bli A8 ett tag. Quattro är nog bra över vintern - kupévärmare med fjärr likaså. Lang - så det finns plats för småfolket bak :o) gott om plats. Återstår att se om den är "praktisk" och mysig i långa loppet. Får se om den är till salu i vår... Just nu känner man sig ju som Kejsare - fast utan chaffis... /CF |
|
|
Jaså Lang? Ja det är en kunglig bil! Grannen har en W12 av senare årsmodell, riktigt fet.. Gillar BMW:s 6-serie dock, mycket pga att det är en udda fågel - och så är den ju riktigt snygg. Men den verkar vara ovanligt dyr att äga, hoppas du klarar dig ifrån sådant med Audin, peppar*2 :) |
|
|
Kul att du skrivit plus och minus om din bil. Tänk om alla gjorde så med sina sålda bilar inkl mig själv:) vilken bra testbank med info det hade blivit! Jag sålde också min M5 e39 ganska nyligen och hade endast trafik på den men man sov också lite si sådär på nätterna:) Värdet på M5an låg kanske på 125000-150000 under tiden jag ägde den. Blev en stöld av frontspoiler som jag fixade själv för ca 8000:- Så jag gick ordentligt plus:) Efter den bilen köpte jag en lupo för 65000:- som jag blev övertalad av säljaren att tekna en fullförsäkring. En månad senare så vart bilen stulen och och totalt lensad på allt av värde så den blev inlöst. Då var man glad att man hade försäkring. Din bil måste ju varit värd minst 200.000:-? Nu har jag en M3a som återigen är trafikförsäkrad, snor dom mindre grejer så blir jag inte jätte ledsen men snor dom hela bilen så är det inte kul. Men typ 16000:- för en halvförsäkring när bilen kostar 65000 känns lite fel... Nu var det inte meningen att det skulle bli en försäkrings tråd men reagerade lite på att det är fler än jag som trafikförsäkrar dyra fordon. Mvh. Richard |
|
|
Hola Richo, man får väl vara lite av en gambler - men när kostnaderna är sjuka, måste man försöka vara förnuftig. Det jag är/var rädd för är brand. Det betyder ju förmodligen totalförlust av fordonet. Det är ju poppis i Göteborg, nuförtiden, att starta brasor både här och där. Stöld - i flertalet fall återfinns fordonet, så det blir ingen totalförlust, även om den kan ha misshandlats, mm. Så då finns det ett värde kvar. Krockar jag (dvs mitt fel) får det gå på klantkontot, "lär dig köra, fool". Så jag tänker: 20.000 kr per år är inte värt det. Lägg dessa pengar på service, mm. Tänk också på att jag parkerar central, _väldigt_ centralt, i Göteborg. Det finns alltid finare bilar på samma gata! (750, S3, 335i C, S5, ...) Så min "mellanklass" sticker inte ut. (kul att kalla dem mellanklass, min 645 och A8, lol). Gatan är belyst, mycket fotgängare, *parkeringsvakter*, mfl nattsuddare (som kissat på bilen, men det tar jag...). Inbrott har jag haft, men ny ruta kostar ju "bara" 2000 med jobb (www.bildelsbasen.se). Annars är det ju väl bevisat här att inbrott sker i bilar med värdesaker synligt. Senast en halvback pilsner i grannens risiga V40s bagage. Immobiliser mm är till min fördel? Lyxbilar som stjäls är nog både nyare och dyrare, för att man skall orka fixa fungerande startnycklar. Så, kontentan, blir den stulen, tar jag ett rejält bett i det sura äpplet, hoppas att den återfinns, ordnar upp den till 100+% av skicket, och säljer den omedelbart. Här förutsätter jag att den inte försvinner för evigt efter stölden. Jag har inga billån, så jag behöver inte dras med skulder på något som inte längre finns. Stölder av kåpor, lysen, backspeglar, mm, kan hända (och har hänt), men det får också tas av de 17.000 man sparar per år. Brinner den upp, så brinner den upp. Då får jag köpa Rydels Alpina B10 1996 för 109.000:- Kalla mig hasardspelare - men jag ser det ganska rationellt och gillar inte försäkringsbolagens priser - speciellt när det är så många vänner/kollegor som hela tiden pratar om "gratis ny vindruta" vid varje stenskott. Nåväl, A8an är billigare i försäkring än 645an :o) Men inte hamnar det några pengar i försäkringsbolaget ändå. Och skulle jag ändra mig skulle jag har helförsäkrat under vinterhalvåret pga väglag och stenskott... Hur tänker ni andra "oförsäkrade"? /CF |
|
|
Du tänker precis som mig! Lite gambler, men klarar man sig bara de första 5-10 åren så går man bara plus efter det! Men man ska ha lite tur och lite skicklighet. Man får helt enkelt vara lite försiktigare. Men är heller inte ett dugg intresserad av att betala andras vindrutor eller betala för att folk skenförsäkrar mm. Lupon hade immobiliser men var olarmad. Fräcka som de var så¨bröt dom upp dörrlås + rattlås och putade den lätta bilen ca 200 meter in på en skola där dom kunde stå hyffsat ostört. Där länsade de den stackars lupon på front spoiler, strålkastare, kylare, databox, motorhuv, dvs det mesta som behövs för en frontsmälld bil. Om bilen hade varit larmad så tror jag den hade klarat sig. Och trots att jag själv kan mecka en hel del så hade det blivit dyrt att återställa lupon. Försäkringsbolaget räknade på en första kalkyl på 63000:- men det hade säkert blivit dyrare. Själv hade jag nog kunnat få ihop den för under halva priset. Det var säkert en liga som gjorde jobbet på lupon, och snabba var de säkert. Kollade på sniten som de gjort på kylarslangarna och det var riktigt fina snitt troligtvis med sekatör. Hur många mekaniker har en sekatör i verktygsväskan? Så har man ett garage som jag har idag till M3an eller hyffsat larm och en bil utan allt för eftertraktade spoilers, lampor, navi mm så bör man kunna klara sig med enbart trafikförsäkring. Och spara en hel del sköna slantar. Mvh. Richard |
|
|
Angående kostnader glömde jag: 2 nya bakdäck, 275/40/R19: 4000:- Nya bromsar på g - oåtgärdat: 10.000:- Skattas i Dec. 2300:-, Skall besiktigas i december: 300:- + surprises :) /cf |
|
|
Nu finns den till salu på blocket, 229.900 kr. Skånska Bil AB. Har tydligen haft några ägare sedan jag sålde den i oktober. Fråga om ni vill veta något. Behöver jag tillägga att jag saknar den lite. Audi A8 4,2 FSI är ju inte samma sak... /CF |
|
| Vet du varför han bytte in den så fort efter köpet. mvh | |
|
Första ägaren efter mig, var en helskön biltokig dansk. Hans intresse var bilar, och bytte dem som kalsonger. Jag tror att gick från A8 till 645 till A8 igen. Lite olika bilar, men vilka lyxåk! Jag tror han ville ha större glidaråk - "min" 645 var "sportkonfigurerad. Så den "andra" ägaren efter mig verkar ha sålt den till en kvinna, som sedan bytte in den hos denna skånska handlare. Jag misstänker att det är ekonomiska sitser bakom byte två och tre. Det mesta på bilen fungerar som det ska - klart det finns lite skavanker, det är ju en 2004. Men allt som behövdes servas eller lagas fixade jag alltid. Helt ärligt kan jag tänka mig en 645 igen, fast kanske inte med spädbarn... /CF |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.