AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.267

Skillnad på bensin och bensin?

Sida 1 av 2
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Kanske något kryptisk rubrik men jag kunde inte komma på någon bättre. Vad jag menar är följande: Jag har en polare som är bilmek och han påstår att OK-Q8 besin är mycket sämre än tex Statoils. Dvs bilen går mycket bättre med soppa från Statoil än OK-Q8. Att bilar går bättre beroendes på oktantal kan jag köpa men detta? Vill bara få lite åsikter från er andra och kanske få igång en liten diskussion.

mvh
Larsa

JN
1.064
JN
Porsche Cayenne turbo -08
Volvo XC90 T6 -03
Volvo XC70 2,4T -02
Hej!

Jag upplever att min går bättre med statoils bensin än med ok:s bensin. Har nu gått över till statoil och hydro (som också har bra bensin)helt och hållet. Det kan kanske bero på att ok tydligen blandar in 5-10% etanol i bensinen.

Mvh Jens
Kenta97
Hade en 320i -86(24000mil). Som drog tokmycket bensin, hade den inlämmnad två ggr hos bmw, men dom hittade inget fel.(mer än att bilen hade gått lite långt och så)Fast visserligen var toppen renoverad vid 18000mil. Måste sägas att dom inte tog betalt för vad det nu var dom gjorde (eller inte gjorde) Men hur som helst så när jag bytte från Preem till Statoil så drog den faktisk mycket mindre.
Typ 1-2dl/mil mindre vid extremt lugn landsvägskörning.

Kenta97

Kenta97
Crusty
Nä, nu blev jag lite orolig! Jag tankar oftast på OK Q8! Ibland Statoil, men efter detta lilla inslag går jag bums över till Statoil! Men frågan är om detta e sant??

///Orolig =0)
Jag brukar alltid tanka statoil (har en mack där jag bor) men för någon vecka sedan tankade jag OK av någon anledning och jag tyckte efteråt att bilen kändes slö och orkeslös men jag tänkte "Hmm jag inbillar mig säkert bensin som bensin" men tydligen är det inte så utan det är fler som har märkt att det är dålig fjong i OKs soppa. Så i framtiden blir det statoil för min del. JET och liknande billiga ställen blandar de också ut bensinen med saker??
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Rena inbillningen faktiskt,ibland är det oberoende åkerier som kör bensin och de tömmer sin tankbil både på OK ock Statoil, såg för några+++ år sedan en tankbil lämna OK åka tvärs över gatan till Mobil numera Hydro.
Enda gången som jag märkt skillnad på bensin var till Moppen den gick alltid bäst på Koppartrans.

MVH
Hasso
Fr
1.138
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Låter som en norgehistoria ( Statoil :-))
Jag går på hassos linje, låter som nåt Statoil spridit ut för att locka över kunder..

Länk

Kenta97
Det är sant att flera bensinbolag har samma leverantör av bensin, I princip all bensin i Sverige kommer från 2 eller 3 ställen, enligt en konsumentvägledare jag talade med. Och det är ju ingen hemlighet längre att dom späder bensinen med sprit. Så min teori är att min motor (tändning osv.) var bättre injusterad för Statoils blandning av bensin och sprit.

Kenta97
AP
188
APPCON
MB CLS55AMG
Är det någon som har en taxi-åkare i bekantskapskresten? Det finns ju en hel del bensin-taxi's i farten - det är inte bara diesel som gäller. Är det några som brukar ha god ekonomi-koll på däck, bromsbelägg, soppa mm. så är det taxi.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Är det därför det är så dåligt med BMW-Taxi :D

MVH
Hasso
loqman
Jag tror att Larsa10 jobbar på Statoil
Eller vad tror ni?
Pa
19
Patryk
318iS E30 -88
Jag har hört att nästan alla bensinbolag får sin besin från samma ställe. Finns dock ett undantag och det skulle vara JET som fick sitt från någon annan leverandtör. Om det skulle vara sämmre eller bärre vet jag dock inte.
Deliq
Den skillnad som finns ligger i hanteringen hos macken, med underhåll och service av den enskilda (nedgrävda) tanken. Dåligt underhåll -> mer kondens -> sämre bensinkvalitet. Enligt mina erfarenheter hänger detta ofta samman med hur stor omsättning respektive mack har...

M V H // Deliq

*** Tids nog är allt för sent ***
Br
80
Bromsklossen
316i Compact
Men på statoil får man poäng när man tankar ! ! !

loqman
Poäng får man på Ok också.
Jag brukar få tillbaka runt 600 kr varje år.
La
469
Larsa10
518i -81 E12
loqman
Jobbar faktiskt inte på Statoil, och som dig så tankar jag också alltid på OK. Tänket bara kolla om det kan ligga någon uns sanning i det min kompis säger eller om han bara snackar skit.

/Larsa

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Larsa10, alla stora bensinbolag blandar in ca 5% etanol i bensinen i mälardalsområdet, pga miljöhänsyn. Så det argumentet faller!
För övrigt gör etanolen att du får en viss renande effekt och du behöver inte blanda i K-sprit under vintern med denna inblandning.
Rent teoretiskt höjs även oktantalet något men bensinförbrukningen ökar lite (någon eller några procent) pga lägre energiinnehåll i etanolen.

Mvh
La
469
Larsa10
518i -81 E12
Jag vet inte om jag blivit klokare av detta och det kanske inte finns något enkelt svar, men det är alltid kul att få ta del av andras erfarenheter och åsikter.

mvh
Larsa

Visa användare
2.049
wolv
330it -02
På tal om BMW-taxis så såg jag en nybliven i Karlskrona för några veckor sedan. Det är minsann inte ofta man ser en BMW med taxiskylt på taket...har aldrig sett någon i Sverige tidigare!
Vet inte om den har teorin kan vara mojlig........men e utbildad flygingengor, har last en del organisk kemi........
Kan en del om destilationsprosessen fran raolja till metangas osv etc.......
Nar en tankbil med kanske 20-30 kubik bensin levereras till en bensinstation, varierar kanske kvaliten i olika skift fran topp till botten......efter en tid....

Nar bensinen pumpats till bensinstationens cisterner, och den fatt legat ett tag........kan det va mojligt att bensin av samre kvallité (etanol) vandrar, lagger sej i ytan....(densitet)
Speciellt om man kanske handlar bensin fran en mack ute pa "vischan" dar pafyllning av de underjordiska behallarna inte sker sa ofta.........
Bensin e ju ocksa en farskvara.........dar kvalliten forsmras nagot med tiden...........

En modern forbranningsmotor reagerar formodligen negativt eller positivt pa detta......
En aldre forgasarmotor marker kanske mindre skillnad....

Om nagra av er nu har haft erfarenheten att fatt tag pa "kraftlos" bensin........kan man kanske prova att tanka pa en station dar man tror det finns stor
omsattning pa branslevolym..........

Har sjalv tankat bensin fran stationer dar min bil kants vridmomentlos...........
Tankar nu hos en bensinstation dar jag vet att regelbunden pafyllning sker ofta.......och min bil gar sa fint sa !!!

Vill garna hora om nagon har nagot att invanda eller tillagga till denna teori.....

Ps.har ju inga prickar over vissa bokstaver som vanligt........//K

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.