|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag har just lämnat in min BMW 320d -02 för byte av skärmkant höger bak samt lackering. En bekant som hade en -00 320d hade precis samma bekymmer, rost på just höger bakskärm.. Vore intressant att höra om det är vanligt på E46:orna att endast högra bakskärmen rostar. Skriv gärna vad ni har haft för rostangrepp på er bil. /M | |
|
Just e46 har urdåligt rostskydd i kittningen. Alltså i skarvar. Det är de många som råkat ut för. I själva karossen verkar det inte vara några problem. Men har du fått mitt på skärmkanten? |
|
|
höger/vänster bakskärm där stötfångarens clips sitter Baklucka under skyltbelysnings-"rampen" Baklucka under emblemet Under instegslisterna i båda bakdörrarna Läser felkoder med Carsoft i Stockholmsområdet, pm:a. |
|
|
Jo, mitt på skärmkanten har det börjat bubbla rost under lacken.. Sen har jag fått flera små stenskottsliknande rostangrepp på bakluckan, detta åtgärdas oxå hos lackeraren. När jag bestämt mig för att åtgärda skärmen så trodde jag ju självklart att man skulle kunna köpa bara en skärmkant av BMW. Det visade sig dock att det inte går att köpa lösa skärmkanter till just e46. Jag kollade upp vad en hel skärm skulle gå lös på, men det var ca 5000 kr!! Som tur var hittade jag en skärm på en skrot som "bara" kostade 1700 kr. Men det blir ju rätt dyrt innan plåtslagarn och lackeraren är färdig.. Hoppas jag slipper nå fler utgifter på BMW:n nu på ett tag, den börjar ha kostat en hel del nu... |
|
|
Det är tragiskt att BMW har så dåligt rostskydd. Det är inte bra för varumärket. Om det står rostiga BMW på parkeringsplatserna så kan det knappast vara bra marknadsföring. Har en SAAB 9-3 (00 15 000 mil) som familjebil. Tråkigare bil att köra får du leta efter. Men den står ute året om, används i alla väder, äter massa salt och vanvårdas som de flesta familjebilar. Men jag hittar mycket lite rost på den. Det finns inget tråkigare än bilar som rostar, för det kan man aldrig göra något åt. Ett varumärke som BMW som vill kunna ta (bra) betalt för sina bilar måste bygga bilar som inte rostar. Jag skulle själv aldrig köpa en BMW som familjebil. Har en bekant (E46 kombi 03 ca 12000 mil) som bytt motorhuv, baklucka, alla fyra dörrar på garantin och nu rostar det igen. BMW byter inte en andra gång... Vad fn beror det på? BMW bygger fantastiska bilar i många avseenden, men de bör bara användas på sommaren och skötas ömt. //E |
|
| ..lite som Alfa Romeo då? | |
|
Alfa Romeo? Dålig jämförelse, Alfa har inte gjort en snygg bil sedan GTV på -80 talet. Dessutom rostade dom ännu värre och den övriga kvaliteén på Alfan var undermålig. Den duger inte ens som "finbil". Men Alfa GTV var säkert en skoj bakhjulsdriven bil att köra. Numera är nästa alla Alfor framhjulsdrivna vad jag förstått även om jag inte följer utvecklingen i det bilmärket särskillt mycket. Men jag kan inte förstå att en biltillverkare som BMW medvetet tillverkar bilar som rostar på det här sättet. Det måste kosta skjortan att byta ut dörrar osv. Att byta en motorhuv måste kosta 10 k inklusive lack. Bara ett litet dörruppslag kostar 5 tkr att fixa och då byts inga delar. Att tvingas byta baklucka, fyra dörrar och motorhuv måste gå lös på minst 50 tkr och då lönar det sig inte att tillverka bilen alls. Inte ens BMW kan ha de avanserna på en såld bil när alla omkostnader är betalda. Om man ser hur mycket fönsterhissar, centrallås, högtalare osv som sitter i en bildörr så måste det ta 4 timmar för en meck att ta bort dörren, plocka den ren och därefter återmontera allt i en ny dörr och då ska den nya dörren lackas först. Sen när du fått en dörr bytt och den nya dörren rostar igen, så får du ingen ny på garrantin? BMW - gör om gör rätt. E |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.