AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.629

ATF olja i manuell låda?

Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Har en 318i 95 o kollat lite i boken där det står att i min manuell låda ska det vara 1,1l ATF olja!

ATF är ju mer hydraulik-, automatlåda så nu undrar jag om nån vet mer om det "varför" o eventuellt om nån byt till en typisk "växellådsolja!?

BMW - Beroende Med Wilja
CD
396
CDrom
E30 323i Touring -89 Turbo
Stämmer bra att det ska vara ATF dextron nånting,

Har du inga problem annars så slå i Castrols som ska vara original.

Vill du läsa mer så sök i detta forum finns massor och vad man ska ha för olja osv..
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Som CDrom säger, många Getrag-lådor från den tiden brukade ha ATF olja - exempel på lådor som brukade ha detta är Getrag 260/5 och Getrag 260/6.

Alla Dexron III-licenserna (licens från GM som äger varumärket) upphörde i slutet av 2006 utan möjlighet att förlänga (GM satsade vidare på VI-specifikationen istället).

Det gjorde att tillverkarna fick justera sina namn lite (kan inte ha Dexron i namnet om man inte har licens för det ungefär).

Castrol bytte från "Castrol ATF TQ Dexron III" till "Castrol ATF TQ DIII".
Biltema heter numera "Transmission Oil, Semi Synthetic, DX III".

Tänk på att Castrol bytte namn på flera av sina produkter i våras, däribland deras ATF TQ DIII. Deras nya namn på "Castrol ATF TQ DIII" är numera "Castrol Transmax Dex III Multivehicle". Här finns en komplett lista över namnändringarna.
Länk

Jag kör "Castrol ATF TQ DIII" (det är vad du får från BMW) i min Getrag 260/6 låda och "Biltema DX III" i min Getrag 260/5 låda. Fungerar fint, men ett byte någon gång (kanske typ 20 000 mil) kan vara på sin plats.

En annan olja som fungerar fint är "Castrol Transmax Z" som är helsyntetisk (borde ha vissa fördelar mot de delsyntetiska nämnda ovan såsom möjlighet till längre serviceintervall och temperturstabilare men ingenting jag har några konkreta faktauppgifter för).
Visa användare
2.783
Grabber
BMW 318dT ´11
Det var lite väl mycket info :) Tack!
Har hemma ATF III för tunga maskiner som jag funderar på att fylla i.
Ingen direkt större skillnad förutom densiteten då 0,845-0,865 g/ml är dom flesta ATF III men denna jag har är på 0,92 g/ml.

BMW - Beroende Med Wilja
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.