AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.594

Imma på framrutan?

Jag har problem med imma på framrutan så fort det blir regn, mest på förarsidan. Har bytt filter men det hjälper inte. När jag slår på ac så försvinner det. Jag har en läckande ac så jag kommer inte att ha vätska i alltid. Är det någon som vet hur jag ska göra?

tomcat
Am
569
Ambush
540i/6-94
AC:n torkar den fuktiga luften som annars ger imma på rutan. Om jag inte har helt fel så torkar AC:n luften även om kylmedia saknas (dvs AC:n inte kyler) så det borde inte vara något problem med att köra med AC:n på. Men Du borde nog fixa läckan ändå - rätt skönt att ha kyla, speciellt nu under sommaren.
Min ac funkar inte om det inte finns kylvätska i.

tomcat
Framförallt ska man inte köra AC:n om det inte finns medel i systemet pga att kompressorn då saknar smörjning och därför kan skära.

www.malte-racing.com
Am
569
Ambush
540i/6-94
då är ju lösningen enkel. Fixa läckan så du kan köra AC:n så slipper du imma.
[Sunet]Foppa
Jag kunde få dessa problem på min 325a med imma vid följade tillfällen.

1. ACn stängs av (Kondensen som skulle bli vatten kommer ut i kupen, försvann efter cirka 30sek)

2. Luftcirkulationsknappen är intryckt (samma luft cirkulerar i kupén) Då kunde imman stanna kvar länge.

3. En kombination av 1 och 2.

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Se till att ha bra drag genom bilen så borde det var ur världen.
Om det inte är kylning i ACn så kommer den inte att avfukta luften.
Funktionen är att den kyler luften så att den inte kan bära samma fuktmängd, som i sin tur kondensears på kylelementet..

Visa användare
427
Preben
Chevrolet Colorado -05
X5 4,4 -02
Jag tycker generellt att det lätt blir imma i olika BMW bilar, sommar som vinter och alltid i synfältet!
Vare sig man har AC i bilen eller inte.

M5 TOURING DEN SNABBA HUNDBILEN
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
jo, det blir det.
Lätt eller inte lätt, det beror på om man använder AC eller inte
Om man kör med AC'n så blir det vatten kvar på kylblocket som sedan avdunstar in i bilen när man parkerar.
Jag har nästan alltid Imma på framrutan men så är det ganska fuktigt i malmö...
Hej
Du bör naturligtvis laga A/C´n. De flesta A/C-fel går att laga för några tusenlappar. Förövrigt så skall A/C´n alltid vara på. Dvs även på vintern. Anledningen till detta är att vissa kompressorer har en dålig axeltätning. Är A/C´n på även på vintern så smörjs axeltätningen och risken för läckage minskar.

En A/C där köldmediet är slut stänger av sig själv. Så på med A/C´n bara !

/Jontas
Jag är ingen expert.. men jag satt och svor i 30 mil på att det immande så jävla mycket när det regnade så mycket häromdagen..

Till slut upptäckte jag att den där cirkulationsknappen var intryckt. Såg inte det pga av att den lyser så svagt. Altså så att luften bara går runt i bilen.. klart ingen fukt försvinner då (om man som du o jag kör utan AC pga trasig sådan..).

Även om du säkert redan kontrollerat att denna knappen inte är intryckt så kanske det skulle kunna ha med detta att göra..
Ni
23
Nilsen
116I 5D -06
låt bli att köra ac`n ett tag. om du har kört ac`n och du stänger av den. blir det väldigt lätt imma på rutan ett tag efteråt eftersom att ac´n torkar luften jättebra, så blir det rätt så mycket fuktighet efter att du har kört ac`n
Fr
66
Frenzy
M5 -94 E34
M5 -90 E34
Jag är helt jävla tokig på imma i min M5a. Får köra med AC`n på mitt i vintern för att se något. Håller ju på att frysa ihjäl........ Börjar det regna ute är det bara att ta fram ett extra torkarblad som man kan använda på insidan. Bilhelvetet drar inge kylvätska eller något heller. Tar snart bort framrutan.
Du behöver inte ha så kall luft ut från kliman, AC-elementet sitter före värmeelementet och efter avfuktningen så kan du utan vidare värma luften igen, dvs får både varm och avfuktad luft. Men vid kall väderlek (under +10-12°) så jobbar iofs inte AC:n ändå.
Måste säga att jag aldrig upplevt några speciella improblem, kolla så det kommer ordentligt med luft, dvs kupéfiltrena måste bytas ibland osv.

FP
En litten dum grej kanske men om du är rökare och röker i bilen så är det inte konstigt varför du får imma så fort det regnar....Då har du ett rök lager på rutan! Tvätta bara bort det och "visp" problemet borta!

Sim Simma
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.