AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
737

PANIK... bilen verkar inte ladda

ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Så börjar en härlig fredag morgon med att man får åka och rädda flickvännen i nöd.
Bilen bara dog mitt på motorvägen, först tändes ABS, sedan ASC ur funktion och så EML och sedan slocknade instrumenteringen och bilen bara stannade.

Visade sig att det var 8 v kvar i batteriet.
Slängde över mitt MB batteri som har bråkat i veckan och bilen startade som en pärla. Men trotts att man gasar 2000rpm så är batteri spänningen på 11,4v
Inte alls bra.
Vet inte om lampan till laddinngs lampan har gått sönder men den var bara svart idag.

Några tipps om var man ska börja felsöka efter att man kontrollerat laddningslampan i instrumenteringen?
Det är nog bara att byta ladd relä så går den som en pärla skall du se . har råkat ut för det symtomet ett par gånger ...

Det finns bilar och det finns BMW.
Mvh Björn
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Dum fråga men måste ställas, var sitter det...
I generatorn hoppas jag Har inte bytt det på Bmw'n Men på alla andra bilar sitter det där ...
:)
Skall kolla när jag kommer ned till garaget.

Mvh Björn
Eller det sitter skruvat med två skruvar på baksidan.

Mvh Björn
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Tack så hemskt mycket björn.

Jag ska kolla det så fort tjejen kommer hem med bilen.
Pinsamt att stå mitt på motorvägen med en 7 serie... ;)
Ett tips Ring tjejen och be henne slå av all belysning även när hon kör så att hon kommer hem ...ink Radion ...

Mvh Björn
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
har redan gjort det ;)
ok

Mvh Björn
Du har inte ett program till bilen som heter Carsoft

Mvh Björn
Såg nu att det var du som lagt in ett svar på min fråga ..
Men vad kostar det ???

Mvh Björn
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Det kostar ca 15-17000 SEK.. :(
Nej jag har inte det men är sugen på att köpa det ASAP, men först ska jag renovera motorn på min stackars bil
Ok

Mvh Björn
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Någon som vet hur laddningsregulatorn sitter ditskruvad?
Jag kan se att det går in några kablar i generatorn, sen finns det en liten lucka med 2 skruvar...
Sitter den bakom?
Kolla. Troligen sitter den där ...
Men ta det lungt när du skall ta ut den så du inte råkar bryta av kålen .Så dom blir kvar i generatorn..

Mvh Björn
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Japp, om man hade vetat hur den sitter så hade man nog kunnat byta den på plats.
Nu är den bytt och laddningen ligger på stabila 13,94 på tomgång, men vad gör det när katten ska till vetrinären..
Jävla pissdag, det var det definitivt. :(
Skönt att det inte var nåt annat fel. satt ladd relät bakom luckan i generatorn ?

Hoppas att det kommer bätre dagar nu när det är hälg och så :)

Mvh Björn
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Japp, bakom den lilla svarta luckan, så satt laddrelät med kolen och det var bara att skruva bort och montera de nya kolan/relät
Har du nån aning om hur mycket avgas värdena stiger om man tar bort cate'n eller vad händer .
Har diskuterat detta en tid med flera som kan bilar men det är ju fan att få ett svar alla skall ju svara olika..Vad tror du

Mvh Björn
ba
963
bader
320i Touring -99
535xd Touring -16
Jag har ingen aning om det hela, men om jag ska behöva fixa katten på besiktningen så kommer jag att köpa en sport kat till bilen..
Tror inte att priset skiljer så mycket.
Jag har ingen möjlighet att mäta avgasvärdena själv, så det brukar bli besiktningen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.