|
|
|
|---|---|
|
Har sett att det säljs chipstrim till e90, t ex till 320d som ska öka effekten med ca 40 hk. Vad är det dessa produkter ändrar egentligen? Fördelarna är uppenbara men vad finns det för nackdelar. Och hur stora är riskerna? Någon som har erfarenheter? | |
|
OLW brukar vara en helt ok produkt :) Nja, seriöst så finns det en del chip som fungerar hyfsat, men jag vet inte vilka produkter som är bäst eller rekommenderas heller...tyvärr. Att trimma en bil är alltid en åtgärd som försämrar livslängden på mekaniken, teoretiskt iaf och om man använder den extra effekten ofta...+ att miljövärdena troligen blir sämre. Men kika i "sök inlägg" här uppe på sidan och skriv in trim 320d eller något liknande. Har säkert diskuterats förut.. Mvh Janne. |
|
|
Eller så planar man toppen, stoppar in större förgasare och tar ut insatsen ur avgasröret. Nej just det, det är inte moppetrim vi talar om... Tja, det känns lite suspekt att åka till ett garage i ett skumt industriområde och ladda upp en app som maxar effekten. Men de som gör såna här "mappningar" är säker mycket kompetenta. De borde ha en app på Iphone som reglerar effekten via USP porten :). Sportknapp på smartphonen. Jag väntar nog 3 år tills nybilsgarantin gått ut ialla fall. |
|
| Stockholm-1: Nackdelen är att du förlorar alla garantier på motor och drivlina. Börjar någonting krångla får du bekosta reparationer och sådant själv. | |
| Ja, då kan det ju bli så om något krånglar, så får man stå för reparation själv, även om det egentligen inte är orsakat av trimmet | |
| Stockholm-1: Precis! Garantierna gäller enbart under förutsättning att bilen används enligt biltillverkarens villkor. Trimmas bilen strider detta mot villkoren, och även försäkringens villkor. | |
Verdi |
Själv har jag åkt chiptrimmad bil i 13 år nu. (4 olika bilar). Min längsta period utan trim var väl typ 5 månader... :) Inga problem än så länge som kan härledas till trimmet. Peppar peppar... |
|
Sök istället på 320d/120d +chip så kommer du få upp huuur mycket info som helst då det måste vara den vanligaste BMW motorn att chippa. Och självklart är det så att BMW inte kommer stå för någonting som går sönder på grund av chippet, jag förstår verkligen inte vitsen med att påpeka det i varenda tråd som handlar om trim! |
|
|
Eller varför inte starta en "ökad effekt i min 120d/320d/520d" istället och samla all info i en tråd... |
|
| Carlee82: Anledningen att jag påpekar det är att alla inte är medvetna om det, vilket kan tyckas underligt men så är fallet. | |
|
Tack för svar, men vad gör trimmet? Skickar det in mer soppa? |
|
|
Det korta svaret är väl höjt laddtryck och en anpassning till diesel av lite högre kvalitet än vad bilen skulle kunna rulla på ifall man råkar ta en road trip till Kazakstan ;) Chippar man en bensin bil så brukar ju motorn anpassas till 98/99oktan osv... |
|
| Tack Carlee82 | |
|
samt höjer insprutningen...mer pulver kräver mer soppa... Och det funkar fabulöst bra...min kära 325d är en helt annan bil. |
|
| Ok tack. Det är intressant hur BMWs 4 och 6:or ser ut nu. Antingen är det 2 eller 3 liter sen lite småfix ovanpå som bestämmer effekt. Sen tar de ut priser efter värde och inte efter kostnad. | |
|
good and sound business som det kallas :) Vi betalar ju tydligen för det |
|
| Vissa betalar, andra betalar mindre och tar risken med trim | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.