AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
13.137

Budgivning på KVD

Sida 2 av 3
Jag menade att kvd benämner säljaren som finansbolag i beskrivningen men eg. är det bara några som systematiskt importerar skrot från USA... Har inte sett att det stått bilhandlare e.d. i beskrivningen. Menade inte att det är så i detta fallet utan generellt då detta har blivit ett enkelt sätt att omsätta just sådana bilar.

Om det nu är ok om bilen är krockad utan att upplysa köparen om det, skulle det anses vara ok att sälja en skruvad bil utan att upplysa? Om det går att visa att den är skruvad, tex via ett Carfax, vad händer då?

Ja det är den!

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du hittar 1 bil med slitet sidostöd och därmed är KVD del i bluffhandel där de medvetet säljer bilar med falsk benämning? Eh, du tycker inte du går lite för långt nu? Eftersom bilarna testas är detta sannolikt det sämsta sättet för en fulhandlare att bli av med sina bilar eftersom de kommer få sämre betalt än om de kör sin vanliga handel. KVD får fast ersättning av säljaren, inte provision, dvs de har inget incitament att ljuga om historik eller skick. Tvärtom.

Det hela är väldigt enkelt. Ta en handfull bilar som står som säljes för finansbolag. Gå in på www.vv.se och plocka ut de tre senaste ägarna (kräver en fax men är gratis) Om det inte står ett finansbolag som ägare innan KVD så kan vi spekulera vidare. Annars kan vi låta bli. Jag har köpt bilar av KVD (och därmed även kollat upp ett större antal innan) och ägarna innan har alltid varit de angivna.

Btw, det är både okay att sälja en krockad bil och mätarskruvad bil i Sverige så länge man inte medvetet döljer detta. Gäller både bilhandlare och KVD (som dock anger om de hittat tecken på att mätaren inte stämmer)

-------
//Lövet
Menade inte att det är bluffhandel som kvd pysslar med (har jag skrivit det?).
Jag tog bara det som ett praktiskt exempel på ett suspekt fordon och hur kvd ställer sig till detta om köparen upptäcker oegentligheter. Kvd kan ju mycket väl ett bra alternativ för mindre nogräknade att utnyttja, precis men mycket annat bra så utnyttjas det till mindre bra saker...

Om man köper en bil som är mätarskruvad så anses det vara ett fel även om säljaren inte kände till detta.

Pengar tillbaka eller hävt köp beroende på hur stort felet är.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Så nu har jag tagit en promenad till faxen och kollat vad Porschen varit med om

2010-10-14 Privatperson Eslöv
2011-08-30 Wasa Kredit
2011-09-19 KVD

Smakar återtaget kreditköp

-------
//Lövet
Det smakar seriös säljare : Länk
Visa användare
1.998
mistafrizz
Tesla Model S 85

VW Golf cab - 12
Mmmm.. lägg till 25 noteringar på Carfax.com

Jag klimatkompenserar för din miljöbil.
/Andreas
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Fast det hade din bil också haft om den kommit från USA. Carfax noterar ju minsta lilla besiktning och service i USA. Min sv.sålda. Z4 hade 11st "upplysningar" hos Carfax. Allt var ointressant data.

Jag är inte med på hur Öre bil kommer in i bilden. Menar ni att privatpersonen från Eslöv har med den firman att göra?

-------
//Lövet
Ägaren innan Eslöv har enskild firma med det namnet.
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

andreas_lofgren:

Är det inte konstigt tycker du att KVD som nu kollar sina bilar så noggrant... inte lägger 20 kr på en carfax/us rapport på de bilar som solklart är det...dessutom skriver de "marknadsvärde för en likvärdig felfri bil" och lockar på så vis upp buden! HUR många av deras bilar är fina felfria bilar?

Nja KVD har alldeles för många lik i garderoben för att jag skulle våga lägga ett bud där...

Sen finns det självklart undantag... tex alla leasingbilar där 3 års periden löpt ut...nästan alla dem går ju via KVD.

MVh Peter
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad finns det i Carfaxen? Ingen har ju kollat det. Kan vara värt att göra innan man antyder att bilen är ett vrak. Hittils vet vi att den har ett slitet sidostöd.

Marknadsvärde för likvärdig bil, tror du det styr budgivningen? Folk budar tills det inte är någon motståndare kvar, vad det står som marknadspris har jag aldrig ens tittat på.

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

he he har du inte kollat på bilderna Lövet och läst beskrivningen? Såklart står ju det intressanta längst ner på sidan...

Rost

Färgskiftningar

Rinningar i lacken

Bucklor

Lacksläpp fram o bak

Vindbrus från dörr vid högre hastighet

Garanterat har ju den bilen varit med om nåt tråkigt...

Hade jag vart intresserad så hade jag slagit den på Carfax men slösar inte 20 kr på den bilen...
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Att budet är så högt som 260 tusen är ju helt orimligt!!

Hm, tror jag ska låta dem sälja min bil nästa gång då lär man riktigt bra betalt...:-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jo jag har kollat på annonsen. Då 20-25% av bilarna verkar ha någon form av omlack (gäller sannolikt på Bilia och BMW också) så jag är inte särskilt uppjagad över beskrivningen.

Du kan inte sälja din bil via KVD eftersom du är privatperson.

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Undrar varför dem skriver "marknadspris" 380.000 kr.

När de på nästa rad länkar till Bilpriser.se, som i sin tur värderar bilen till 280-300 tusen ca....som ju är mer rimligt:-)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag håller med om att den logiken är "intressant". Däremot tror jag inte det har någon betydelse. Man bjuder mot andra intressenter, inte mot ett uppskattat avslutspris.

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Lövet: Ni måste ju hålla med om att de skriver så för att trissa upp priset..:-)

Det borde gå att anmäla dem för falsk marknadsföring...

Finns säkert folk som sitter o budar OCH faktiskt tror att värdet är det dem skriver....

MVh Peter
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Jag tror de är väldigt få. Svennebanan köper inte bil på KVD. De flesta har inte ens hört talas om bolaget. Fråga runt i din bekantskapskrets av bilointresserade (om du har några) om de har funderat på att köpa bil av KVD. De kommer se ut som frågetecken, jag lovar. De som handlar av KVD är bilintresserade privatpersoner och mindre bilhandlare till absolut största delen.

-------
//Lövet
pe
1.853
peddan
Bmw 330d -15
Bmw 520d touring -10

Javisst, det stämmer, undrar hur många procent av KVD:s sålda bilar som hamnar på Blocket igen månaden efter? :-)´

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.