AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.490

Motstånd över OBD-ingång?

Le
28
LegioPatria
530ia Sedan 2004
Sitter och försöker finna en lösning, på hur min passagerarairbag har blivit urkopplad. Bilen är en relativt nyinköpt 530i e60 2004.

När jag öppnade locket till OBD-kontakten under instrumenpanelen, såg jag att, över ingången sitter det ett "lock" med ett litet motstånd.

Är det någon som vet vad detta "lock" kan vara till? Det ser ut som det är ett orginal BMW-produkt, men jag kan inte se varför detta ska vara där. Har provat att plocka bord det och checka om något händer eller sker med bilen, men till ingen reaktion.

Borde kanske finnas någon här som sett detta förut, så jag provar här.

Mvh
Andreas

Visa användare
76
JerdaN
E71 X6 30d -11
Hur ter sig problemet? Lyser lampan i displayen?
Le
28
LegioPatria
530ia Sedan 2004
Problemet ter sig att, pass.airbagen ska tydligen vara ur funktion. Bilen varnar således också för bältessträckarna på båda sidorna.
Vid köpet av bilen, så intygade säljaren att pass.airbagen blivit urkopplad av tidigare ägare, men han visste inte hur den blivit urkopplad. Bilen har INTE en brytare vid sidan av panelen som nyare modellår.

Har försökt att luska fram lite information om urkoppling här på forumet, och den information som jag erhållit, är att OM urkopplingen har skett av BMW auktoriserad verkstad, så ska lampan inte lysa. Tydligen programmerar dem bort denna indikering.
Detta motstånd över OBD-ingången trodde jag skulle vara en anleding till urkopplingen av airbagen, men avlägsnar jag sonika detta motstånd, så sker inget. Tydligen inget med airbagen att göra..:(

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Airbaglampan slocknar inte av sig själv måste släckas med diagnosprogram.
Du bör kör en diagnos på systemet för att se hur det står till med ev felaktigheter.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
BM
2
BMW_4me
530XD Touring -06
Detta "lock" med inbyggt motstånd skall alltid vara monterat när diagnosuttaget inte används. Motståndet utgör en avslutning av databussen till OBD-uttaget för att säkerställa databussens funktion. Utan motståndet ändras nivåerna på bussen vilket kan leda till störningar på data som överförs på bussen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.