|
|
|
|---|---|
|
Har kollat felkoder på min m3a då och då. De som alltid tycker upp är. Single diagnosis DME / DDE - Status: ERROR ! 69 Knock-sensor 2 (detonation-sensor) 78 not defined Single diagnosis EWS - Status: OK ! Vad är en knack sensor för något? vad gör den? Och vad kan 78 vara för något? tacksam för svar Mvh Andreas | |
|
knacksensor detekterar för tidig tändning. Kallas också att motorn "spikar". Styrboxen justerar då tändningen att tända lite tidigare. Detekteras med en typ av vibrationsdetektor.. Nr 11,12 och 13 på denna bild Länk |
|
|
Tack så mycket. Så om min är sönder, det som händer då är att den inte ställer om sig om något fel skulle hända? Eller är jag ute och cyklar? Felkoden visar ju nummer två så det lär vara: 12 KNACKNINGSSENSOR 12141401238 ? Mvh Andreas |
|
|
Vet inte hur viktig knacksensorn är, men spontant tror jag den inte är kritisk. Vet inte om 12:an är sensor nr två. Man kanske kunde rycka ut någon av de andra sladdarna och se vilken felkod man får? |
|
| Ja så kan jag ju göra. Tack så mycket vore väldigt bra om någon vet vad 78 not defined är. Eller vart man kollar sånt? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.