AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
5.548

Tempen går upp, trasig topp? E39 V8

Sida 1 av 2
ji
49
jimm84
535 e39
Har haft mkt problem med kylsystemet på min 535. Men efter att ha bytt kylare, termostathus och vattenpump så blev det tillslut tätt.

Men nu stiger tempen istället...
Hoppades på luft men har luftat nu i en timme två dagar i rad.
Provade att stå med den på tomgång med luftning och lock av i typ tjugo minuter och det bubblade en stund och värme kom inne i bilen, sedan började den spotta och fräsa ånga. Stängde av och lät den svalna, luftade, körde en sväng och luftade osv. Men nu när den väl blitt varm kan jag köra ca 1min sedan klättrar temp uppåt och ingen värme kommer inne i bilen. Provade att lufta den då när den var varm men det bara ångade och pös och så blev den varm sen igen.

Det verkar inte komma ånga i avgaser och inte vatten i oljan heller men det lutar åt att det blir tryck i kylet iallfall. Var inne på om kylarlocket hade nåt med det att göra men har ett nytt BMW org på den.

Nån som vet nått annat än att lämna i skiten på topprenovering? Inte så kul efter allt strul som redan varit.
mvh

Visa användare
352
M-killen
Bmw 528im-00
Hej. Du säger att du får tryck i kylet, Ett viss tryck ska det ju vara men slangarna blir inte stenhårda väl? Blir de stenhårda så kan det vara så att du har en defekt topp packning o att den trycker ut kompresionen i kylsystemet.
Har själv råkat ut för det. Sen så är ju bmw besvärliga att lufta. O du säger ju att du inte får värme i bilen o det tyder väl på att det är luft i systemet .

Det är bara att lufta tills all luft kommer ut.

M-killen
ji
49
jimm84
535 e39
Joda slangen till kylaren blir stenhård när termostaten öppnar. Jo jag har ju värme enda tills den börjar gå uppåt över mitten i temp. Provade att lufta ännu mer idag men den blir fortfarande varm och du säger lufta tills allt kommer ut, känns ju som att det kommer nytt hela tiden. Så det måste vara packning antar jag. Kom gärna med förslag annars men det ser mörkt ut..

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Du ska aldrig ha lockat av när du luftar, slangen blir rejält hård innan termostaten öppnar. DU ska inte köra bilen innan termostaten öppnat minst en gång på tomgång V8 är mycket enklare att luft än sexorna , viktigt är ju att göra rätt från början när bilen är kall och inte överfylla expansionkärlet över nivån för kall nivå, s för då trycker den ur sig vattnet när du stänger av bilen på eftervärmen, notera att ett kylarlock med fungerande övertrycksventil är ett måste.samt köra elpumpen med öppna värmekranar i minst 10 minuter innan nivån kollas och innan man startar bilen.
följ annars mektips för byte vattenpump termostat så brukar det fungera.
Termostaten kan ju vara felaktig också, men den öppnar inte om det är luft i systemet/termostathuset.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ri
1.027
richo
Tesla P85+ -14
318-88 350i(S62b50) Busbil
På sexorna brukar jag lyfta bilen i framkant med tex en domkraft, det är nog inte fel att göra det på V8orna också...

Mvh. Richard
ji
49
jimm84
535 e39
Okej, men det känns ju som att jag har luftat både på tomgång och ca 20ggr efter att ha kört en bit och även i en brant uppförbacke... Termostaten borde ju öppna eftersom slangen är mjuk enda tills temp är på mitten sen efter nån minut på mitten blir slangen stenhård, 2 min efter det klättrar tempen uppåt varje gång. har provat att öppna luftnipplen under hela förloppet och endå blir den varm lika fort nästa gång.
Elpump med värmekranar? Jag har kört den med värmen på och tomgång i ca 30 min, men sedan så öppnade termostaten och värmen försvann, sedan när jag stängde av för att den skulle svalna kom det ingen värme i restvärmeläget heller.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Det var just det där med elpumpen som ska köras INNAN du startar motorn för at den ska lufta värmesystemt. Och du SKA inte köra bilen innan termostaten öppnat, kör du bilen kyls den av och termostaten förblir stängd och cirkulation i systemet blir begränsas till enbart motorn och luften blir kvar. Det finns som sagt ett mektips hur du ska göra, notera att det kan ta 30-50 minuter innan termostaten öppnar från kall motor.

Länk
ji
49
jimm84
535 e39
Körde en luftning idag med (Enligt Hasso) och det verkar som att det går köra bilen lugnt i 70km/h nu och ifall man stänger av full värme så går tempen genast upp, eller om man kör saktare eller om man gasar på..

Pratade med schmidman och dom sade att det kunde vara termostaten också. Har för mig att bilen blir svårare att få varm då? Nån som har koll? Kanske värt att prova annars. För övrigt skulle dom ha 30 000;. för topplocksjobb så det känns inge vidare...

Rent spontant känns det som den gått varm när en slang brast och toppackningen gick...

Visa användare
1.273
esadh
523iA -97
Om termostaten går sönder kan den bli både lättare och svårare att köra varm beroende på hur den går sönder och om den går sönder i öppet eller stängt läge.

_
***The problem with the world is that everybody is a few drinks behind.***
ji
49
jimm84
535 e39
Beställde en termostat nu... Hoppas

ji
49
jimm84
535 e39
Japp, skriver detta ifall nån i framtiden har samma problem. Det var termostaten! Underbart. Och förresten, luftningen som Hasso skriver funkar inte alls på denna motorn, det kokar om man öppnar luftning i drift. Denna bil är jätte enkel att lufta och det tog ingen tid alls typ.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Se där ja grattis, jag har nog luftat en å anna 540 mer än vad du har, och jag har mig vetligen inte påstått att du ska öppna systemet i drift däremot tvärtom, inte undra på att våra kärnkraftverk står still :)
Skaffar du ett digagnos program ser du live hur kylsystemet jobbar och lär dig förstå hur det fungerar också.

Länk
ji
49
jimm84
535 e39
Det har du säkert gjort och du är säkert bäst i världen på det, men din guide passade inte så bra iallfall.
Varför stå på tomgång 30 min med luftningen stängd och sedan köra en sväng för att sedan fylla lufthålet? Om jag gör det med min bil så sprutar det ånga.

Sen kommer detta;
termostaten öppnar och den undre kylarslangen når ganska snart samma temperatur som den övre och känns lika mjuk, och då är termostaten öppen och du har fullt flöde i systemet. Bild 21
Varvar upp motorn några gånger till och låter den gå på tomgång ca. 10 minuter till, medan jag kollar av luftningsskruvarna att det kommer vatten och inte luft.

Du öppnar ju med bilen så varm att termostaten är öppen? Så vad menar du? Vet du inte vad du menar nu eller vet du inte vad du skrev?
Om man gör detta sprutar det ånga på min och det borde det gjort på dina 540 med eftersom motorn öppnar mot atmosfären. Då kokar vatten vid 100grader. Vet inte exakta kokpunkten på kylmediet men om det är exakt rätt sort och blanding så kanske man klarar sig men utan någon som helst marginal iallfall. Känns riktigt onödigt och dessutom tar din metod 2h men jag gjorde det på 20 min. Så är det säkert svårare på en 6cyl.

Kärnkraft? Tror jag ignorerar personangrepp

Jag behöver inget diagnos program, är ingen bilmek. Tur det finns forum va?
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säger som Stenmark "int lätt och förklara......" All med en E39 som meckar behöver ett diagnosprogram förr eller senare, Ja jag är bilmek :) och har 4 st diagnosprogram
Ja det är betydligt svårar att lufta en 6a, en 8 är en baggis sedan beror det på hur omgivningstempen är hur lång tid det tar och om alla fläktar fungerar som dom ska. termostaten öppnar vid ca +112C på en 8 +105C på en 6a.
Dock öppnar termostaten ganska kort tid och kör du bilen under luftningsprocessen vilket jag särskild påpekade tidigare att du inte skulle lösa så öppnar inte termostaten alls utan du får problem med luftfickor.
Visst ångar det det om man lättar lite på luftningsskruvarna, och då är det luft i systemet som ska bort och det slutar när det kommer vatten istället för ånga.
Sedan är det ju märkligt att flera hundra personer lyckats lufta bilen utan problem efter mektipset. Men som sagt det bygger också på lite känsla och kunnande också. Notera att har du latentvärmartillsats för restvärme fungerar det inte överhuvudtaget att lufta utan att trycksätta systemet med specialverktyg.

Länk
ji
49
jimm84
535 e39
Nyckeln till allt jag skrev och det du inte var med på är att om du öppnar luftningen så slutar det inte bubbla och sedan komma bara vatten. Det ångar och fortsätter trycka ur sig ånga och vatten tills det är helt tomt. Eftersom du själv säger att den jobbar över kokpunkit för atm tryck. eller hur? Jag har restvärme och det var endå inga problem. Kanske inte latent bla bla den är nån gammal grej med salt i va? finns den på e39 ens?

Tvivlar inte på att din guide hjälpt folk men att öppna en varm motor och säga till folk att det som kommer är luft och ska bort köper jag inte. MOTORN JOBBAR ÖVER KOKPUNKT
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Motorn jobbar inte över kokpunkten det är kylsystemet som med övertryck och rätt glykolblandning höjer vattnets kokpunkt för att kunna ge en snålare motor är väl grundtanken. (likväl bakvänt som du kan koka vatten i rumstemperatur om du utsätter det för vakuum.)
Luftningsskruvarna sitter där för att lufta systemet när motorn är igång och varm när du har tryck i systemet, annars kommer det liksom ingen luft där.
Funkar inte det så är det nått som inte är normalt. Däremot kan man aldrig öppna någonstans i systemet när motorn är varm och avstängd men det är ju en självklarhet. Normalt kan man även skruva bort kylar/expansionlocket även när motorn är varm så länge den är igång utan att det ska svämma över, självklart inte precis innan termostaten ska öppna då du inte har full cirkulation i systemet, mn då gäller det att man vet vad man håller på med så man inte skållar sig.

Länk
ji
49
jimm84
535 e39
Du säger ju emot dig själv? Är du med på att vatten kokar vid 100 grader i atm tryck? Om du då öppnar en motor som håller över 100 grader mot atm... Vad tror du händer? Så länge du har tryck i motorn kokar inte vattnet. Om du öppnar detta slutna system så kokar det. Allt som du säger är emot fysikens lagar. Vidare säger du att man kan skruva av locket till exp tank? Ja jo på en Volvo 740 kan man det. Vi har ett trycksatt system eftersom "vanliga" bilars termostater öppnar innan kokpunkt vid mellan 85-95 grader och våra mellan 105 och 115 grader så kan vi inte det. Tappar vi tryck så kokar vattnet. Öppnar vi så tappar vi tryck.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Säger fortfarande som Stenmark, jag har full koll på hur kylsystemet fungerar och när vatten kokar, jag lägger ned denna diskussion nu totalt meningslöst när du inte lyssnar utan hela tiden famlar efter motargument.
En del har tur ibland. Sedan är det väl så att du kan inte lufta en kall motor utan du måste öppna systemet lite grann genom lyftningsskruven för att få ut luften när motorn är varm, annars finns det inget tryck att trycka ur luften med liksom osv........... slut.

Länk
ji
49
jimm84
535 e39
Du lyssnar inte och famlar efter motargument. Självklart behövs det lite värme och tryck. Men inte varm motor. Då kokar det.
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Jimm84: Nu får du ge dig, Hasso har en enorm erfarenhet och har knappast utfört något fysiskt omöjligt mirakel alla de gånger han arbetat med en bil. Och han famlar knappast efter motargument, han lämnar fulla förklaringar i varje inlägg ovan.

Jag har själv fyllt på vatten och luftat en BMW utan att motorn gått i kok för den sakens skull. Men visst det är alla vi som lyckats inklusive Hasso som har fel, för inte är det möjligt att du gör något galet?

//Bjersér
Lurre1
Håller med föregående talan.finns ju risk att de skickliga med erfarenhet och kunskap på detta ovärdeliga forum tröttnar på folk som de försöker hjälpa.
Hasso och folke tex,vi får hoppas att det inte blir så.
Mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.