AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
3.920

kvaliteten på reservdelarna hos Schmiedmann..

Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Har under fem år ägt ett flertal BMW och är överhuvudtaget väldigt nöjd med det. Dom kräver sitt underhåll som de flesta bilar gör och det för mig osökt in på detta med reservdelar. jag brokar i d flesta fall försöka kopa BMW oribinal alternativt något känt märke som t ex Lemförder, ATE osv.

Bytte i höstas staget mellan kränghämmaren och fjäderbenetdå det börjat glappa efter 7000 mil. Hade varit hos schmiiedmann för första gången och då dom sålde detta stag som inte var original men skulle ha samma kvalitet så slog jag till. Var nu knappt ett år senare hos SBP och såg då till min förvåning att gummikåpan över ledera var helt spruckna och därmed helt slut. klarade mig som tur var utan anmärkning men väldigt fu.dersam. När jag koä hem passade jag på att kolla min hobbybil somrullat 8 mil med sina nya stag från schmiedmann och dom var ta mig fan också spruckna!

Dom originalstag jag hade på både bruksbilen och hobbybilen var glappa men där var gummiskyddet helt. Dessa hade gemensamt att dom rullat många tusen mil medans inget av stagen från scmiedmann var helt och dom som rullat längst hade gått drygt 1200 mil på bruksbilen. Det är inte vad man kan kalla oem kvalitet.

Man får nog solla lite vad man hanslar där (precis som på Biltema) för vissa saker verkar vara grymt undermåliga.

Vad har ni andra för erfarenhet om schmiedmanns kvalitet?
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Kan inflika med att ATE och Lemförder är originaldelar, utan BMW loggan på. Båda tillverkarna är huvudleverantörer åt BMW i sina kategorier.

Jag har aldrig handlat leder, bromsar och dyl från Schmiedmann, men jag har handlat en del annat. Dom är ju tex återförsäljare av BMW originaldelar.
Jag har aldrig haft problem med deras delar men man får säkert sortera bort osäkra kort.

Meyle verkar va populära ersättningsdelar, de ligger långt under originaldelar i pris men folk verkar va nöjda med vad dom får. Meyle är dessutom ett tyskt företag (låter det va osagt om sakerna tillverkas i tyskland dock)
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om något gått sönder efter 8 mil och givet att delen använts som avsett och blivit korrekt monterad så låter det som en solklar reklamation. Det borde ett så pass stort företag som Schmiedman verkar vara, hantera utan konstigheter. Går den att montera felaktigt kan det ju bli diskussion om det. Delar håller ju inte om de monteras fel. Jag säger inte att det är så men var bered på en sådan diskussion.

Är det så dålig kvalite på delen får ju Schmidman i sin tur reklamera vidare till sin leverantör.

Servar du på BMW märkesverkstad så har du 2 års garanti på utförda reparationer - har fått utnyttja det en gång för spindelleder på E36an och en gång för microbrytaren på E46an. Inga konstigheter på min lokala BMWverkstad.

/Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Tror egentligen inte det ska vara nångot bekymmer att reklamera delarna men jag har inte ens brytt mig om att fråga än. Sålänge stagen inte är glappa i lederna får dom sitta där dom sitter. Jag ville mer hissa ett litet varningsflagg för vissa delar och som vanligt så är det som det brukar vara -"Man får vad man betalar för".

Kollade förresten krängarstagen på polarens E34 och dom var också spruckna i gummitutan och det var Biltemas så dom och Schmiedmann kanske har samma leverantör på sina chassidelar?

Visa användare
1.360
d.fagersten
Bruksbil
Volvo V70 T5 Summum -05

Sommarbilar
Ford Scorpio 2,9I GLX -94
Mercedes E55 AMG -06
Mercedes 500E -92

Har du på dina delar från Schmiedmann någon logga tryckt eller är det "noname" fabrikat?

Står i valet att montera schmiedmanns länkarmar mm på min E38, de sa till mig att alla delar är tyska och märkta med tillverkarens namn. (inte bara förpackningen)
Det finns ju även "pirat originaldelar" eller kalla det kopior. Det är vanligare än man kan tro. Dvs delar som är identiska med original (eller annat märke som Bosch, mahle eller liknande) till utseendet med logga och originalnummer samt förpackning etc fast de är ändå pirat.

Det värsta är att dessa delar ibland kan hamna hos seriösa återförsäljare (omedvetet eller medvetet)....
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Så kan det kanske va ibland, känns inte omfattande dock.
Originaldelar (delar som det står etc BMW på) får mig veterligen bara säljas av återförsäljare och dom får alla delarna från samma lager.
Jag fick ett oljefilter utan backventil till 540n, tyckte inte det var någon höjdare... Är det okej att sälja sådant?
Annars har det varit bra grejer, vad jag vet
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Backventilen sitter i filterhuset på de 540 jag haft.
nja är det en grej man sätter in i filtret och sedan kan ta ut inför byte?
Do
355
Doktor-T
BMW 530/540i -93 Moddad
Dom chassidelar jag köpt från schmiedmann har aldrig haft några märkningar som gått att härleda.

Brukar dom inte uppge att sakerna dom säljer är av meyles fabrikat?

Hur som helst så skulle det inte förvåna mig ett skvatt om schmiedmann & biltema säljer samma skräp när det gäller chassidelar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.