|
|
|
|---|---|
Colafant |
Hej! Jag har en BMW 330 ci e46 från 01. Skulle köra ner till affären precis så jag gick ut och skulle starta bilen. Till min förvåning så startade inte bilen direkt som den alltid gör utan fick göra ett nytt försök, denna gång startade bilen men det tog någon sekund innan den tände till. Körde sedan iväg och märkte att bilen var slö och orkeslös. När jag stod stilla på tomgång och gav den lite gas så gick först varvtalet ner kraftigt innan det gick upp. startade om bilen ett par gånger med samma orkeslösa resultat. När jag körde hem så testade jag och varva ur bilen på tvåan och trean till 3500-4000 varv utan att det hände något speciellt, den var bara otroligt seg. Nu när jag kom hem så stängde jag av bilen och lät den stå en stund för att sedan gå ut och prova starta upp den. denna gången startade bilen lättare igen och gick bättre, men varvtalet på tomgång ligger och pendlar oroligt mellan 500 och 1000 varv. Är det någon som har en aning om vad som kan ha hänt? Ber om ursäkt om någon annan redan har skrivit om detta problem, men jag blir bara så nervös när min käraste inte fungerar som den ska!! MVH |
| hej . kanske batteriet är slut? | |
Colafant |
Var ute och körde en runda nyss efter att ha plockat ur luftfiltret ur lådan och blåst av. bilen går nu som vanligt igen! |
Colafant |
Problemet kom tillbaka och har nu lämnat in bilen på en verkstad, återkommer när domen har fallit! |
| Trasig Tändspole kankse?Lyser motorlampan? | |
Colafant |
Ingen lampa lyser vad jag har kunnat se, det konstiga är att bilen går bra när den har fått stå avstängd en längre stund. Men om jag kör till affären och handlar eller liknande och bara är borta en liten stund så vill den knappt starta och går otroligt segt :S Vi får väll se vad verkstaden hittar.. |
| Hur gick de? | |
Colafant |
De fick felkod på kamaxelgivare, så den byttes plus nya tändstift. Bilen gick bra i en dag sen började samma sak igen! den startar segt och går dåligt ibland. man känner verkligen hur kraften har försvunnit. Är det någon som har en aning? Kan det ha med bränsletillförslen att göra, något som är igenkorkat? Är som sagt väldigt tacksam om någon kunde dela med sig av lite kunskap! MVH |
|
Tja har samma problem med min 330 att den är svårstartad när den är varm. Har haft detta problem i ett år nu typ men min bil går som vanligt när den startar. Men när min bil är varm så räcker det att jag vrider nyckel till näst sista läget i ca 3 sek innan jag startar så går den igång som vanligt. Du kan ju testa det för då har vi väl kanske samma problem. Jag tror det är något med bränslet som spökar. Ska köpa ett nytt bränslefilter och testa. Sitter en tryckregulator i den som kanske krånglar. Filtret har suttit på ca 5000 mil och man tycker ju det borde hålla längre. |
|
Colafant |
Okej då är vi två som har detta problem, känns ju konstigt om vi är de enda!? är det någon annan här inne som haft detta problem eller känner någon som haft det?( hur löste ni/han det) Johan, du får gärna skriva hur det gick efter du bytt bränslefiltret om det blev något bättre! jag tänkte lämna in min bil till BMW här i Helsingborg annars i veckan och se vad de kan göra. man vill ju gärna ha en helt fungerande bil.. |
|
Tja har nu bytt bränslefiltrer och testat några gånger och bilen funkar nu fint igen så testa att byta det. Kosta 750 spänn och tog en halvtimme att byta själv |
|
| Intressant. Hur långt har era bilar gått? | |
|
Den har gått 20 nu men filtret är bytt vid 15 men det ska ju hålla längre. Men det är inte filtret i säg det är fel på utan bränsletrycksregulatorn som sitter i som är felet |
|
Colafant |
Okej då får jag testa byta och se om det blir någon förändring! du säger att det ärbränsletrycksregulatorn som det är fel på, hur har du fått fram det? och vad kostar en sådan? Tack Johan för att du tagit dig tid och skriva här! Till Martin849: min bil har bara gått 7500 mil.. |
| Jag hade exakt samma symptom som du beskriver. Fick felkod på kamaxellägesgivare som jag bytte. Efter det gick bilen ganska bra tills symptomen kom tillbaka och sucessivt förvärrades. Återigen in på verkstad och felkod visas för kamaxellägesgivare igen. Vidare mäts bräsletrycket som visar sig va dåligt, alltså dålig bränslepump,vilket verkar va mycket vanligt på denna motortyp. Nu när bränslepumpen har bytts går bilen återigen perfekt. | |
Colafant |
Tack för ditt inlägg Millerone! jag får lämna in bilen i veckan för att undersöka saken! Vad kostar det ca att få bränslepumpen bytt, monteringen plus själva pumpen? |
|
Jag har samma problem som trådskaparen och har upptäckt att jag har ett hål i insugsbälgen, den lilla avstickaren som brukar torka ut och spricka på e46. Kan detta vara orsaken tro? Inga felkoder har dykt upp! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
FilipL, i samband med byte av vevhusvent och demontering av insugssidan (för att komma åt) upptäckte jag att jag hade hål i den bälgen som kröker som du pratar om. Tidigare ägare hade lagat med eltejp. Suck.... Tejpen hade släppt men bilen gick inte dåligt ändå. Jag bytte såklart bälgen för nåt trasigt vägrar jag köra runt med - men att detta skulle orsaka samma fel som trådskaparen (och du) upplever, tror jag inte. Sb. |
|
Nja, det kan göra att motorgången blir dålig och att "motorlampan" tänds om du har hål där. Beror säkert också på hur stort hålet är och i kombination med andra faktorer som t ex hur igensatt luftfiltret är, hur slitna stiften är, hur friska/snabba lambdasonderna är etc., samt även körprofilen - dvs. allt som inte är "perfekt" gör ju att motorn får kämpa lite för att gå riktigt bra och om flera ogynnsamma faktorer samverkar kan de tillsammans göra att motorn går dåligt... Sedan sugs det säkerligen in en del ofiltrerad luft via sprickan i bälgen, vilket i sin tur är ogynnsamt ur slitagesynpunkt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 1.338 Mercedes GLK350 -09
Mini Clubman D -10 VW Golf GTI 16v -87 Jeep Cherokee -95 [SÅLD] 330iA Touring -02 [SÅLD] 316ti Compact -04 [SÅLD] |
Kompetent svar Johan, som man blitt bortskämd med från dig. :-) Du har nog en hel del poänger i det du säger där. /Sb. |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.