|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Utförde besiktning idag på en e36 318 ! Fick nedslag på "Spindelled, fram höger, glapp". Vilken är de egentligen syftar på, inre eller yttre ? Är det dyrt och byta ut, hörde för länge sen när de gäller sådant är det bättre och byta ut hela länkarmen på höger sida isf. Tacksam för svar! | |
|
den yttre brukar börja glappa men den är ju bara att hissa bilen framtill å rycka lite i fjärerbenet så ser du om den yttre glappar, en ny kostar 300kr och den är påpressad så om du inte har tillgång till en press så blir det nog svårt att byta den, /mvh jonas |
|
| Alright. Tack för ditt svar; Så det heter spindelled eller heter det styrled? te.x på mekonomens hemsida hittar jag bara för bakre delen. | |
| Är det denna? : Länk | |
| Jo det är den, styrled å spindelled är samma sak har jag hört :) men bara så du vet så lär du få plocka ner hela bärarmen så lättast är ju att köpa ny arm då är styrleden redan på plats men jag tror den kostar närmare 1000kr | |
| Spindelled och styrled är inte samma sak,styrled finns inre och yttre men spindelled finns bara en per sida.Om man lyfter upp bilen så att hjulet hänger fritt så kan man känna på styrled om man håller däcket "klocka 9 och 3" och vicka lite på det så ska du kunna känna på glappet.Bilprovningen får inte skriva en 2:a om glappet inte är "påtagligt". | |
|
Kolla också vilken sorts bärarm du har innan du köper något. Det finns nämligen bärarmar med fast monterade spindelleder och andra med utbytbara. Vill du komma billigt undan rekommenderas tyska ebay. Bärarmar är en sådan detalj som är MYCKET BILLIGARE än här hemma. Halva priset inkl. frakt, minst. ------ BMW CS #04839 BMW SC #385 |
|
|
Nja.. Styrled kallas också P-ände och sitter alltså på styrstaget och hjulspindeln Spindelled även kallad kulbult siiter i länkarm och hjulspindel E36 har en konstruktion med såväl inre som yttre spindelled (I dagligt tal) men ska man vara petig och korrekt här så är det den yttre som är spindelled och den inre kallas länkarmslagring Spindelleder på E36 är utbytbara, press är att rekommendera men man klarar sig även utan |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Byte spindelled. Länk ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Bra att nån här är vaken å rättar ens fel, men kulled å spindelled är väll samma? | |
|
Jonas Ja.. men såväl spindelled som styrled är kulleder... |
|
| jo sant,,, men det är ju lite förvirrande när samma saker har flera/samma namn :S | |
|
Byt hela länkarmen!. Kostar 500ing på biltema.. Funkat bra på mina bilar iafal. En vinterbil och min drifting bil. |
|
| biltemas länkarmar blir nog dyrast i längden. Skulle köpa nya leder av bra kvalitet ifall du planerar att behålla bilen ett par tusen mil till! | |
|
Tillexempel om man kollar på shoppen fråm meca, vilken länkarm är det jag ska ha? Om jag uppfattat det rätt så är det denna: Länk Hela höger länkarmen om jag vill behålla bilen ett tag till! Annars är det enbart denna spindelled? Länk Right? Tack så hemskt mkt för era svar! |
|
|
Helt rätt Några tips, köp en ny länkarm samt nya leder, passa på att renovera den gamla så har du till nästa gång. Dessa får du nämligen byt amed "jämna" mellanrum Sedan ska du inte glömma bakre bussningen, den följer inte med i länkarmen Byt även denna! Jonas, at tsamma sak har flera namn är ju inte helt unikt.. som exempel kan ju en motor vara såväl en rova som en snurra som maskin... osv... |
|
|
Varför skulle inte biltemas hålla?. Kört bana och drifting med min bil hur mycket som helst och misshandlat som fan utan något konstigt!. Och att du ska byta hela armen är för att det är så fruktansvärt mycket lättare. Glömm inte att köpa den bakre bustningen som e36 skrev! |
|
| Även jag har varit nöjd med Biltemas styrleder, vet att det skiljde mycket i pris till E36... | |
| *länkarm* inte styrled | |
| Jag kör biltemas styrleder med förövrigt. Dock så ska man nog måla dem innan man monterar för de är jätte fula effter 2 sommrar utan att ha kört i salt :P | |
| E36 du har så rätt men du förstår ju vilka missförstånd mm som uppstår speciellt om man bara vet namnet på en pryl men inte vet var den sitter eller vad den har för funktion. :D | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.