AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
7.266

1800 TiSA åter till salu, nu på auktion hos Bonhams

Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Det är trist att konstatera, men som jag skrivit så många gånger: vår bilhistoria är på väg bort.
Nu säljs denna fina bil på auktion!!
Länk

Bosse J.
BMW CS 185 H
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Jasså, är min gamla pärla till salu redan. Jag trodde inte att fd Ordföranden i tyska veteranbilsklubben hade ett så kortsiktigt ägarperspektiv. Men spela roll, om man själv har valt att sälja kan man ju inte klandra andra om de vill göra samma sak.

Förutsättningarna borde i alla fall vara goda att sälja då det sker i anslutning till BMW:s eget museum. Skall bli kul att följa auktionen och se vad den får för resultat den 1/10.

Det lustiga är att min köpare ännu inte valt att registrera in fordonet i Tyskland. Transportstyrelsen i Sverige har inte fått något meddelande från Tyskland vilket gör att jag fortfarande står som registrerad ägare i Sverige om man söker på bilen. Att den inte är registrerad ännu stärks ju av att bilen saknar skyltar. Jag undrar om det kan vara ett medvetet val att inte registrera in den i Tyskland i avvaktan på denna auktion och eventuell köpare från ytterligare ett annat land?

/Leif
Ingen dålig summa dom hoppas få för bilen. Estimate: €75,000 - 95,000
852
Sörpan
325xi -02
Stämmer det där med motorn, Leif?

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Sörpan: Det jag berättat för köparen är att toppen i denna bil kommer från en annan TiSA. Jag gissar själv att TÖ köpte den från Mats Anstrin men det har jag inte fått bekräftat. Se: Länk

mvh Leif
Läcker vagn. Kul att läsa på om dem svenska 1800 TISA. Håller helt med Bosse att det är synd att ingen av de fyra är kvar i landet. Men vi betalar/uppskattar inte fina bilar tillräckligt mycket.

Jag var hos en handlare i Frankfurt am som bland annat hade en 120hk VW Typ 1 Cabrio-72 till salu för en bit över 300tkr och en MB 190 SL-62 för dryga miljonen.

Stephan

540i/6 E34 byggdes i 3203 ex. knappt 1296st för Europa.
852
Sörpan
325xi -02
Tack Leif, jag hade lite dåligt minne vad du hade berättat för mig. Det känns som en himla tur att jag hann dokumentera bilen innan du sålde den.

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Ki
539
Kimmo
Clio RS -03

Det är ju för tragiskt att Sverige dräneras på vår bilhistoria. Men som alltid: money talks...
LS. Hur kan du stå som ägare om fordonet är sålt och handling inskickad till TS? Isåfall är det mörkligt att B accepterar objektet.
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
turbo4ever: Jag valde att exportera min bil enligt alternativ 2 på TS sida: Länk

Punkten 1 skickade jag in till TS direkt efter avslutad affär och punkten 2 & 3 var jag överens med köparen om att han skulle skicka mig då han kom hem (tullhandling & intyg på att skyltarna var förstörda).

Köparen har dock inte hållit vad han lovat och svarar inte på mail längre. Jag har alltså inte fått de handlingar som behövs för att jag skall kunna skicka dem till TS och få fordonet avregistrerat i Sverige. I samtal med TS säger de att dessa handlingar inte behövs i det fall nya ägaren väljer att registrera in fordonet i Tyskland, för då får TS ett meddelande från Tyskarna enligt ett samarbetsavtal.

Trots att köparen inte har valt att registrera bilen i Tyskland så finns det dock fortfarande en möjlighet för mig att avregistrera den i Sverige enligt TS. Skriver jag ett brev med omständigheterna kring affären och bifogar en kopia på köpeavtalet så kan de ta beslut om att jag kan "bli av" med bilen. Den blygsamma registerhållningsavgiften har dock gjort att jag inte prioriterat detta speciellt högt. Jag kan tycka att det borde vara i köparens intresse att göra det vi var överens om så att inte tvivel uppstår om var den hör hemma?

mvh Leif

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Leif, kontakta auktionsfirman och säg att du faktiskt fortfarande står som ägare till bilen och därmed motsätter dig att den säljs av dem....då blir det nog lite fart på dököttet hos köparen! ;o)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Jag har faktiskt redan mailat kontaktpersonen på auktionsfirman Johan, men av en helt annan anledning och det var att be honom vidarebefordra mina lyckönskningar till min köpare.

Jag vill tona ner hela grejen med att jag tidigare sa att köparen inte hållit vad han lovat och att han inte svarar på mail. Köparen var inte supervass på engelska och min skoltyska har sett bättre dagar. Det kan ju faktiskt vara så att jag inte lyckades förklara vad jag behövde i retur, efter det att de kom hem, så att han förstod det. Att han inte svarar på mail kan ju också ha sin förklaring.

Affären gick otroligt smidigt och köparen var väldigt trevlig så det sista jag vill är att smutskasta honom. Jag tänker inte haka på Ditt, halvt som halvt, skämtsamma förslag Johan utan sätter mig hellre ner och skriver brev till TS när jag blir less att betala 65 kr/år till staten. Risken att åka på någon tullavgift eller parkeringsböter bedömmer jag som minimal.

Än en gång, det skall bli kul att se vad den går för på lördag. För 3 år sedan såg jag en charmonix vit Tisa till salu på en tysk bilfirma och den ville de ha 105.000 Euro för. Jag har dock ingen aning om vad den såldes för, om den ens såldes. Den såg i alla fall snäppet finare ut än min (i alla fall på bilderna).

/Leif
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Bilen blev inte såld i lördags!

/Leif
Bo
565
Bosse J.
1600 GT-68, såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Rätt tänkt, Leif.
Man ska välja sina krig om man måste men inte starta nya.
Jag känner ju köparen som en hedersman sedan många år och så småningom blir det rättning.
TS:s föregångare fixade problemet efter ett par år i ett annat fall som jag var inblandad i. Där kan bilderna från Bonhams var ett stöd.

Bosse J.
BMW CS 185 H
ri
46
riedle
Z3 coupé 2,8
Hej Leif,

är du säker på att bilen inte blev såld? En person som varit på plats påstod, att alla objekt som auktionerades ut i lördags blev sålda.

mvh. Matias
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Hej Matias,

Nej, jag är inte säker. Jag grundar dock mitt antagande efter det försäljningsresultat Bonhams publicerar på denna sida:

Länk

..och där finns inte objekt 177 (Tisa:n) med. Om man går in på listan där vi i förväg kunde se beskrivningar av objekten i Munchen auktionen så står det ett försäljningspris i rött på de flesta medan Tisa:n fortfarande har ett "Estimate Euro 75.000-95.000".

Jag påstår inte att jag far med sanningen, bara hur jag har tolkat Bonhams info på hemsidan.

Kan Du fråga personen Du hänvisar till om han kommer ihåg detaljerna kring vårt "topic"?

mvh Leif
ri
46
riedle
Z3 coupé 2,8
Exakt, läste också först igenom listan och blev överraskad över att bilen inte skulle ha blivit såld.
Möjligen så har köparen kunnat välja, ifall priset publiceras eller ej. Eller så har budet kommit in via telefon och det är därför det saknas. Det fattas ju flera bilar på på den listan, bl.a. en Frazer-Nash 328, Pro-car M1:an...
Bo
565
Bosse J.
1600 GT-68, såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Jag har försökt bringa reda denna katastrofala auktion och dess resultat utan att lyckas. Konstaterar att det blev en ren flopp för båda parter ch säljarna.
Skall försöka ta reda på om Krombach har sålt bilen.

Bosse J.
BMW CS 185 H
Visa användare
164
Leif Svensson
X3 2,5 -04
Hyundai Santa Fe -17
Bosse,

Utveckla Dig lite, varför var denna auktion så katastrofal?

Mvh Leif
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.