AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
4.279

Frågor om 335i Coupe som ersättare för 370Z

Hallå!
Äger idag en 370Z som jag gillar men ibland saknar jag lite kvalitetskänsla, fart och fyra platser i bilen. Jag har därför börjat fundera/drömma om en 335i Coupe och i så fall en av de tidigare års modellerna 07-08 med manuell växellåda. Har ännu inte haft möjlighet att provköra någon så jag har ett par funderingar som ni kanske kan hjälpa mig med.

Hur sportig upplevs en 335i Coupe? Vet att den saknar diffad bakaxel vilket jag kommer sakna men förutom det, är det en riktig sportbil?
Hur stor skillnad gör M-paketet?

Har läst att det är möjligt att köpa en eftermarknads diff, någon som provat och i så fall hur bra funkar de?

Hur dyr är den att äga? Tänker främst på service/underhåll samt bränsle ekonomi.

Har förstått att den är väldigt lätt att chippa och att Vishnu är populärt, men hur påverkas driftsäkerhet och bränsleförbrukning av chippning till 380-390hk?

Tack!
Th
119
ThomasF
Corvette Z06 2008
Hej,

Har en sådan 335a som du är ute efter med rätt mycket extra på.
Skulle helt klart kalla det för en sportbil med ekonomi som en vanlig bruksbil.

Försäkring 10k + för helförsäkring/helår
Bräsleförbrukningen går ner med effektökning. Min bil ligger på ca 0.9 blandad körning.

Ang diffen. De tidigare modellerna hade bultade diffar, vilket gör det ganska billigt att byta arbetstidsmässigt, de senare har fått en som kräver mycket mer arbete vid bytet. Diffen ligger på ca 14k har jag för mig. Vet inte vad själva arbetet kostar då jag inte bytt på min men har funderat på det.

mvh
335 Coupé är en av de allra roligaste bilar du kan köpa, ger enormt mycket körglädje, sen kan du ju mappa den ännu värre dessutom. Leta dock efter ett riktigt bra ex! Utbudet verkar öka. Kolla historiken noga!

/Anders
335i Coupe verkar vara väldigt omtyckt så den ligger bra till :-)

Måste sälja 350Z:an först vilket troligtvis blir lite enklare i vår så jag får försöka avvakta tills dess och samtidigt hinner jag lägga undan liter fler slantar. Förhoppningsvis kan jag sen inhandla en svart 335i coupe!

Tack för svaren!
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
sten81;

335 coupé är en riktigt fin bil - men provkör en gärna INNAN du säljer din 370 (eller var det 350..? :) )
Har nämligen kört båda, och 370Z är roligare tycker jag! Enorm kul växellåda (med mellangasen), och bilen är mera sportbil än 335 som är mera komfortbetonad.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Inte riktigt samma typ av bil, går egentligen inte att säga vad som är "roligast" för dig..

Men nog tror jag som ovanstående också skriver att BMW'n troligen inte har samma körglädje...må så vara att den är lite snabbare i vissa driftsituationer, men lika kul som en 370Z är den nog inte.

Det är nog bara att provköra (som vanligt) några 335iC och bilda dig en egen uppfattning..

Visserligen har jag inte ens provkört någon 370Z..

Den enda 370Z jag varit i någorlunda närhet av är en som "satt i diket" efter en svag kurva ute på en slätt utanför Umeå, lååånga sladdspår innan däckspåren fortsatte ner i diket ;)
OBS!, det var inga personskador i krocken mig veterligt("intakt kaross" etc.)

Mvh Janne.
Visa användare
3.753
Sani
Volvo XC60 T6 Black Edition -26
En jämförelse map prestanda:

Länk

Men 135i då? Sportigare sas.. :)
Precis som Sani skriver så har jag nu en 350Z inte en 370Z.

135i är nog riktigt grym men jag gillar inte utseendet.

Hur dyr är 335i:n att äga? Servicekostnad och eventuella reparationer? Har aldrig ägt en BMW men jag har hört av bekanta att det kan va rätt dyrt men då de inte heller kör BMW så är frågan om det är ett rykte eller sanning.

Försäkring och bränslekostnad verkar åtminstone bli lägre med 335i än 350Z.

Ska försöka ordna en provkörning den närmaste tiden men ni som har kört 335i hur känns den. Upplever man bilen som en sportbil eller är 335i mer en vanlig bil med sportiga egenskaper. Recensionerna jag läst så jämförs den ibland med t.ex. 911 och M3 vilket jag hoppas betyder att den är sportig ;-)

Tack för svar!
To
253
Tobba_
BMW M5 f10 -13
Min 335i var billigare att äga än min s60 2,5t jag haft. Sett till service, reparetioner, förbrukning, värdeminskning osv...Det enda som var dyrare var försäkringen.
Visst det kan vara dyrt att laga en bmw, men överlag så brukar dom funka bra, har inte bytte en enda del på värken på min 120d, 330d, 335i.
Det enda som krånglat är min 120d som krarrade och problem med kvaliteten på lädret.

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Håller med Tobba om att det inte är en bil som är dyr i drift, betalar själv knappt 7000:-/år helförsäkring 29år bor mitt i Uppsala så inte ens försäkringen behöver kosta mer än en "vanlig" bil. Skön bil som är bra på mycke men nån sportbil typ 911 eller m3 är det inte enligt mig så om man gillar bankörning så finns det bilar som är bättre kittade för det i orginalskick.

Tack för svaren, nu har jag en serie nya frågor.

Har läst att det är enkelt att öka effekten med piggy back som t.ex. Vishnu.
Ungefär hur många hk ger det?
Vad kostar det?
Hur påverkas driftsäkerheten?
Hur påverkas eventuella garantier?
Går det att dölja att bilen är trimmad när den lämnas in för service?

Hur upplevs bilen efter montering av piggy back? Går bilen klart bättre än orginal?
sten81:
Jag kör med Giac steg 1 kostar ca 10.000 med flashloader som gör att jag kan växla mellan standard och trim på ett par sekunder. Det ger 60 hk.
Triggar inga felkoder och ska inte gå att se för bilprovningen och BMW.

Ca
1.442
Carlee82
335ia e92 ´07 Frozen silver
328ia Touring ´96 Svart
330ia limo `03 Svart
garaget.org/Carlee82
Skulle ju rekommendera att du monterar en större IC ihop med en passande mjukvara, annars kommer du inte kunna utnyttja effekten när det är varmt ute. Du kommer du ha minst 380hk på veven och den går som en helt annan bil mot orginal! Gör lätt mätaren ut och hänger på en m3 e9X = 100-200 på låga 11s tider.

bm
4
bmwmania
bmw 335i-07(performance)
bmw 335 är verkligen inte dyr om du jamför med liknande bilar,,kan varmt rekomendera 335..om du vill så kan du prov åka med min bil o känna hur den är ..

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.