|
|
|
|---|---|
|
Planerar att köpa en X3 under hösten. Hade planer för en 3.0 04-06, helst manuell låda. Har provkört en sån och var mycket nöjd. Sen har jag läst tester om att allt blev så mycket bättre iom. faceliften. Framför att X-driven på snö, från jobbig understyrning till bra uppförande. Även chassi och inredning ska ha fått ett stort lyft. Vad säger ni som äger dylika fordon, måste man köpa faceliften? Gör man bort sej helt om man köper en pre-facelift? /Jonas | |
|
Tycker man bör satsa på en facelift om alternativet finns, det finns flera stora fördelar och xDrive gör snudd på en terrängbil av modellen jämfört med tidigare system; Det är dock värt att nämnas att xDrive kom 2006 och bör alltså finnas på några pre-facelift i och med att lyftet kom 2007? Tidigare BMW 4x4 understyrde dock inte utan BMW har alltid satsat på ett bakhjulsdrivet beteende, däremot hade det systemet några nackdelar när det gäller framkomligheten. Det nyare systemet är dock i en klass för sig på alla punkter! :) //Bjersér |
|
|
Vilka är de andra stora fördelarna förutom X-drive? Jag kommer inte köra i terräng, utan fram å tebaks till jobbet å till dagis... /Jonas |
|
|
Troligtvis bättre andrahandsvärde i och med att jag fått intrycket av att de flesta är intresserade utav en facelift, sedan är det modernare motorer på en LCI men jag vet inte om det nödvändigtvis är positivt; En del har haft problem med det nyare sexorna vilket man kan läsa om här på Autopower. Den äldre M54 har visserligen haft en svaghet i form av vevhusventilationen som riskerar att frysa, men jag har aldrig hört om något fall på en E83 utan det kan bero på att denna är mer utsatt i en 3 eller 5-serie? Sedan blev det också bättre kvalité invändigt och en annan lite mer sober design på utsidan. Många gillade inte tidiga X3 men jag tyckte den var ok, en LCI är dock mycket vassare i mina ögon och kan till och med kallas snygg men det ligger i betraktarens ögon. Men rent generellt så finns det ingen större och självklar anledning till att lägga ut mer pengar på en LCI istället för att köpa en riktigt fin tidig X3 om du inte behöver xDrive. En tidig X3 klarar sig hyfsat utanför vägen den med, bättre än de flesta personbilar, så skall du bara köra på allmän väg bör den klara dina behov mer än väl! //Bjersér |
|
|
Tack för ett utförligt svar. Jag väljer mellan följande ungefär: -04-05 3.0i ca. 160kkr -07 2,5si ca. 220kkr -07 2,0i ca. 190kkr -08 2,0D (177hk) ca. 230kkr Samtliga ganska låga mil och fint skick, alla utom dieseln manuella. Jag kör ca. 1000mil om året varav 600 bara till jobbet/affären/dagis. Spontant borde en -05 3,0 bli både roligast och billigast totalt sett... /Jonas |
|
|
Så här skulle jag se det: -3.0i, troligtvis det bästa valet. M54B30 är en hel underbar motor och skillnaden i förbrukning mot 25si är inte särskilt stor utan prisskillnaden kör du nog aldrig ihjäl. -2.5si, facelift och modernare motor. Frågan är som sagt om det är värt merkostnaden? -2.0i, den motor jag har. Duger till vardags, är stark för att vara en fyra och att segdra lite är faktiskt inga problem alls. Finns dock ingen direkt knuff i motorn någonstans i registret, rödljusrace och omkörningar är inget man är bortskämd med bakom ratten på denna variant. -2.0d 177hk. Frågan är om inte denna kan vara väldig vettig, i din situation hade jag räknat på det. Glöm inte att den troligtvis även håller värdet bättre än en pre-facelift med bensinsexa! Så jag hade valt mellan 3.0i eller 2.0d i din situation, och endast om dieseln blir märkbart billigare hade jag valt denna. :) //Bjersér |
|
| Anledningen att jag svarar på denna gamla tråd är att jag planerar att köpa en x3 e83 04 -10 . Och letar efter info och skillnad på 3,0d 218hk 06-07-08. Alla x3 har x-drive . Skillnaden är motorer- vx och lite uppdaterad fjädring . Samma x-drive en flera bmw mekaniker som jag frågat ut . Även äldre x5 e53 från facelift 04 har x-drive. | |
| Jag har sökt hela webben efter vad som egentligen uppgraderades 2006 avseende x-drive. Hittar väldigt lite fakta. X-drive gjorde debut med X3 och var ordentligt utprovat innan det introducerades. Originalsystemet har en responstid på 100 millisekunder, dvs samma responstid som dagens x-drive. Det som är belagt är att BMW gjorde en ändring i syfte att sänka friktionsvärmen för att diffoljan inte skulle åldras i förtid. Man ändrade också specifikationen på diffoljan kring 2006. Jag har en X3 3.0i från 2004 och min fru fick förra hösten en X3 2.0d 2015 som tjänstebil. Jag kör båda och tycker att 2004:an är fantastiskt bra på snö och halt väglag givet att den är 11 år äldre. Bra däck är enligt mig mycket viktigare än vilken version av x-drive du har. X-drive kräver att du har däck med samma egenskaper runt om. | |
|
Vill ha x3 diesel . Det lutar nog åt en 08-10 3.0d helst 3.0sd dom verkar pålitliga . 2.0d 177 hk har ju inget gått ryckte och det dyker upp ex som bytt motor från ca 10000 mil ! Att köpa en sådan som gått 20000 mil och räkna att den ska fungera till 30000 mil känns som en sjansning . Letade först efter en 3.0i aut 04-06 då den motorn är pålitlig och lättskött men kör mycket stadskörning och skogsvägar så förbrukningen lär skena med bensin 6a. e23power |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.