AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.180

E36 går ej köra på nån växel.

To
28
Toez
E36 320I -94
Tjenare

Igår när jag var påväg hem så small det till under bilen, måste ha kört på nånting. Men jag kom bara nån meter sen så gick den ej på någon växel. Jag fick putta den till en parkering.
Det var förmörkt för att se nånting igår. Så idag gick jag tillbaka till bilen och skulle se om jag kunde se nått under den. Men jag såg inga direkta skador.
Jag kan lägga i en växel och ta upp kopplingen då slår det i bakvagnen, ju högre växel ju högre ljud. Kardanen ser ut att snurra precis där den går in i bakaxel växeln. men ingen rotation ut på hjulen.

Vad är det som kan ha hänt? Är det baxaxel som har gått paj, eller kan det vara något enklare en drivaxel eller nått kanske?
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Turbo + Fullbur
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
säkert en drivknut eller drixaxel. Om nu kardanen snurrar.
To
28
Toez
E36 320I -94
Ja kardanen snurrar, men så gör även drivaxlarna när man hissar upp bilen och snurrar på hjulen för hand, men när man startar bilen och lägger i en växel så snurrar bara kardanen, och det slår i bakaxeln. Det är inget motstånd om man har i en växel och provar att snurra på hjulen.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla hur oljan i bakaxeln ser ut - är det "glitter" eller metalldelar i den = haveri!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
28
Toez
E36 320I -94
Okej ska checka det när jag får upp den på lift imorgon,
Vad ska det vara för olja i den då och hur mycket? Tänkte sen när man eventuellt fått på en "ny" Klump.
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
under 2 liter. och man köper 2liters "flaskor"
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
På din bil bör det bara vara en liter eller 0.9liters oljevolym.

Använd en syntetisk hypoidolja för bakaxlar med viskositet SAE 75W90.
Om du har diffbroms (vilket du troligen inte har om det är originaldiffen som är på bilen) behöver du en LS-anpassad olja med viskositet 75W120 (den senare går även bra att använda i en icke bromsad diff...)

BMW fyllde med Castrol SAF XO eller SAF XJ, beroende på om det var diffbroms eller ej.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
To
242
ToTTeN
E36 M50B25 Utställning

E46 320D + biltransport
xj´n ska vara i den med lamell.

Jag hade för mig att det va 1.2 eller 1.7liter om de va stora eller lilla.. hmm
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.