|
|
|
|---|---|
|
Grabben har bytt motor på en Bmw 320 95:a till en 325 eftersom den gamla skar.Det gick att köra bilen med 320 styrbox och kabelhärva men avgasvärdet blev helt fel. Nu har han satt en original 325 härva och box och nu startar inte bilen men är det inte så att den måste låsas upp? Har kontaktat autotech men dom säger att det går inte för det satt en Siemens-box i till gamla motorn och nu är det en Bosch. Det stämmer väl inte?Grabb-halvan är bortrest så jag försöker hjälpa honom att få igång den innan vintern och hoppas expertisen här klarar ut det | |
| För att förtydliga lite-vem kan fixa upplåsning av en sån styrbox? | |
| Med rätt kabel härva ska det inte vara några problem, men kan ju vara så att det sitter startspärr i 325 boxen. | |
| Tack för svaret.Jag skall se om jag kan låna en box av nån kompis och se om det är fel på den | |
| Är det någon i närheten av Hässleholm som har utrustning för att läsa felkoder så är jag intresserad av det.Jag betalar gärna ett rimligt pris för detta | |
| köpte en box på bildels-basen som är till en 95:a manuell med vanos i boxen stod det.Den passar inte ,det finns några styrstift på kabel-stammen som inte finns i boxen.Finns det mer än en modell av boxar till dom.Jag skrev av nr på den gamle.All sorts Hjälp mottages tacksamt,har ingen aning om hur jag skall gå vidare nu | |
|
Jag gissar att det är EWS (startspärr) som ställer till det. Det enklaste är nog att låta någon mappa om din 320-box så den passar mot nya motorn. Eller att du hittar samtliga boxar från en och samma bil. Styrbox, ewsbox och nyckel tror jag det är som behövs. Ett tredje alternativ är att skaffa ett eftermarknadssystem och koppla in. ///BMW - Was sonst! |
|
| Tack JohanE det lutar åt att mappa om 320 boxen .Men en sak är lustigt,varför passar inte den boxen jag köpt för det är ju samma nr som den andra boxen. | |
| Eller du menar att den inte passar pgr av att där skulle vara ews på den nya boxen JohanE | |
| Jag gissar vilt nu men...Jag har sett att bilar som har Siemens motorstyrning från ungefär det årtal din bil är kan ofta ha en annan sort av lambdasond, en sk "5 volts lambda", en sond som ger en signal på mellan 0-5V istället för "vanliga" 0-1 V. Bilar med Bosch-system har jag bara sett med 0-1V lambda, på bilar från de årtalen din bil är ungefär. Att då sätta en Siemens box i en bil med Bosch original box kan inte funka, om man inte byter lambdasonden, i allra bästa fall! | |
| Men bilen borde väl starta även om lamdan inte är rätt?Och det är mystiskt att inte den nya boxen passar eftersom det är samma box(Bosch) och samma tillverkningsnr som den som var med till 325 motorn.Den gamle boxen är en Siemens och med 320 härva går ju bilen.Då går det kanske inte att mappa om den då att det lirar med dom grejorna som sitter där nu | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.