|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har en alpina B3 3,3 -01 som startvägrar ! Funkade perfekt igårkväll. Men nu idag så är den trvärsur. Går runt på starten men hoppar ej igång! Vad ska man göra nu , läsa av felkoder ? Hur gör man det ? vad behöver man för det ? Billy aka Fantômas | |
|
Tja, om du skriver vad du menar så är det kanske ingen dum idé att plocka upp stiften för att kika och utgå från vad du hittar där..dvs att stiften blivit blöta/sura. Börja med att kolla säkringen och bränslepumpsreläet till bränslepumpen innan du börjar skruva förslagsvis.. Mvh Janne. |
|
|
Varför skulle jag inte mena vad jag skriver ?!?!?!? Stiften borde ej vara blöta sura så bilen gick en lång sväng innan den ställdes för kvällen. Iofs så har det ju malts lite på startmotorn nu.. Då bilen ej är min utans min systers så undrar jag vart sitter bränslepumpssäkringen / relät ? Så det blir lite lätt att kolla ikväll när jag kommer in till bilen. Billy aka Fantômas |
|
|
Menar bara att du skriver att bilen blivit "tvärsur" vilket jag tolkade som att dina stift är blöta... Ingenting annat :) Mvh Janne. |
|
|
Haha ah du menar så :) Tänkte då mest på bilens humör hehe.. Den går runt men tänder ej. Billy aka Fantômas |
|
|
Tipps på felsökning av bensinmotor.. För att motorn skall fungera krävs 3 saker .Bränsle (bensin uppenbarligen) .Värme (kompression och gnista) .syre (Luft..) tändstiftet säger otroligt mycket om du vet vad du kollar på.. Är det blött? (moderna motorer blir sällan sura så nöj dig med att konstatera att det finns bränsle i ett tidigt skede) annars felsök bränslesystem och börja med om det finns i tanken! Om stiften är blöta kolla tändning först sedan komp samt att motorn får luft som den skall (enkelt sätt att testa luftintaget är att dela luftburken). lycka till |
|
| Skulle kolla säkringen till bränslepumpen. Den har en tendens att ryka utan nån vidare anledning verkar de som. Säkringsboxen sitter under huven, framför ratten kan man säga. | |
|
Var inne nyss och tittade på bilen. Den enda säkringar jag hittade satt ovanför handskfacket kan man säga... Kollade den som skulle va till bränslepumpen (kraftstoffpumpe) eller ngt såddant stod det och den var hel ! Har svårt att tro att motorn skulle vara sur då de startförsök som gjordes när felet upptäcktes bara var 2 st korta snabba starförsök. Jag tror inte den är sur nu heller trots många och nägra längre startförsök. Motorn bara går runt , den hostar inte ens. Finns där någon annan säkring eller något bränspelumpsrelä ? Har inte hittat något när jag tittat. Ni som kan e46 , hör man bränslepumpen jobba vid startförsök ? Om man lyssnar under bilen eller vart sitter pumpen ? Billy aka Fantômas |
|
|
Pumpen ska gå en kort stund när man vrider tändningen till läge 2, men de händer nog bara första gången om bilen stått ett tag. Pumpen sitter i tanken, hör den nog bäst på höger sida framför bakhjulet. Eller om ni lyfter på soffan. När min pump gick sönder så var felsymtomen precis som din, bilen funka perfekt tills jag stängde av den, och nästa gång jag skulle starta så var den heldöd, gick bara nöta startmotor. Kunde dock skrämma liv i den genom att knacka på locket där pumpen sitter samtidigt som man försöker starta. Lyft soffan, på höger sida ev. måste du lyfta på lite isolering också så ser du en lucka skruva upp den så ser du tanken och pumparmaturen. |
|
| Prova med startgas, tänder den då är det sannolikt fel på bränsletillförseln -pump. Om ingenting händer med startgas kan det vara tändfel istället, svårare att lokalisera. V issa bilar stänger aut. av bensinpumpen vid tändfel. Mvh, | |
|
Kompisen hade liknande probleb med en 328 för längesen års -99-00, då hade starspärren i nyckeln ballat ur, bilen startade direkt igen med en av reservnycklarna! Prova! MVH Peter |
|
|
Detta med nyckeln kan hon testa nu direkt , tack för tipset. Jag återkommer Billy aka Fantômas |
|
|
Provat med reservnyckeln , samma fel är kvar..... Billy aka Fantômas |
|
|
Kan man på en så pass ny bmw kolla om stiften har gnista genom att man tar bort en av spolarna och sätter dit ett annat stift (för att se om det finns gnista) eller händer någon "inte bra då" ?? Har denna bil ngt bränslepumpsrelä ? Isf vart sitter det ?? Det stämmer alltså att pumpen sitter i tanken på e46 ? Billy aka Fantômas |
|
|
((edge)) skrev.... "Skulle kolla säkringen till bränslepumpen. Den har en tendens att ryka utan nån vidare anledning verkar de som. Säkringsboxen sitter under huven, framför ratten kan man säga." Hm gäller det verkligen e46 modellen ? ? ? Eller menade du på e36 kanske ?? Jag har bara hittat säkringar inne i bilen :/ Billy aka Fantômas |
|
|
Hm dåligt med svar... Har nu kollat att bilen har gnista. Om man mäter vid höger baksäte bak (under luckan) så finns det ström där när man kör på starten , men inget ljud kommer dvs bränslepumpen är kass? Har även testat att slå på tändningen med den elanslutningen bortkopplad och då fungerar tankmätaren som den ska , så däri måste pumpen sitta och tankarmaturen på vänstersida bak eller är jag ute och cyklar nu ? ? Billy aka Fantômas |
|
|
lyssna om besinpumpen surrar till när ni vrider på tändningsnyckeln... gör den inte det det så KAN de va pumpen som skurit... |
|
|
På vilken kontakt mäter du, ska finnas två, en som går till flottören och en till pumpen, borde vara tjockare kablar till pumpen så är de på min E36 i alla fall. Provat knacka på locket medan du starta? Hur långt har bilen gått? De som händer är att kolen tar slut i pumpen, men med ett par knackningar så kan man skaka liv i den, men den bör självklart bytas. Jag bytte mot till en Walbro gss341 intank pump Länk men de kräver lite modifieringar, BMW tar flera tusen för en ny pumparmatur. |
|
|
På denna armatur är det bara en kontakt med 4 stift , mäter på en av de grova kablarna (ej den bruna) utan en annan 2 färgad historia Mätlampan tändes när man körde med starten om man samtidigt mätte på kabeln. Har som sagt även haft tändningen på med den kontakten urdragen och tankmätaren fungerar ändå ! Det surrar ingetnting när man försöker starta , har även provat att knacka utan resultat. Exakt så här ser pumparmaturen ut och kontakten på bilen.. Länk Bilen har passerat 17 tm tror jag. Billy aka Fantômas |
|
|
Okey, då har dom minskat ner till bara 3 kablar på E46, att tankmätaren funkar är inte så konstigt, de är en flottör på vänster sida också. Helt klart pumpen, skulle ta ur den och testa med 12V källa, men tänk på gnistbildning! |
|
|
Ska plocka loss den senare idag ! Hur lossar jag den lättast altså ringen som håller fast enheten ? Billy aka Fantômas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.