|
|
|
|---|---|
|
Hej, hur mycket, och vilka, saker är det som behöver bytas om man vill ha original Xenonlysen på en bil som inte har det från början? | |
|
Ska du ha original xenon måste du byta ut hela strålkastarna. Dessutom är det säkert en massa nivåreglering som ska monteras, för att inte tala om regbesiktningen. Vill du ha xenonljus på din bil skulle jag ju köpa ett vanligt xenonkit H1 och montera, och plocka bort vid besiktningen. Det är inte många delar. (jag tror det är H1 på halogen pre-facelift) |
|
|
Att montera eftermarknads xenon i halvljuset är inget att rekommendera, bländar ofta otroligt mycket på grund av att xenon brännaren har annan längd jämfört med original brännare och därför hamnar fel i reflektorn. Går att köpa begagnade xenon strålkastare från någon skrot. |
|
|
E38an har linsljus vilket bryter ljuset väldigt bra, jag har kört xenonkonverterat i flera E34 och det bländar inte ett skit. Däremot bländar det ofta när man konverterar reflektorljus. Inte för att brytpunkten är fel utanför att ljuset i reflektorn blir för starkt för ögat. De flesta xenonlampor har samma brännpunk som sin motsvarighet i halogen, annat vore ju väldigt dumt. H4 bixenonlampor ska man undvika däremot, de har ofta problem med att få brännpunkterna rätt pga utrymmesskäl. |
|
|
Håller med om att det går bra att montera xenon om det är linsljus, trodde att det bara var e38 med xenon orginal som hade linser. Åtminstone faceliftade e38:or utan xenon saknar linser. |
|
| Jag vet att pre-facelift E38 har lins oavsätt ljustyp. Så då kompletterar vi ju varandra rätt bra :) | |
|
Jag köpte en uppsättning kompletta original strålkastarhus och monterade. Det är ren plug and play och fungerar utmärkt med undantag av plinget i check-kontroll, men det stänger man av med BMW Scanner. Jag har fortfarande manuell nivåreglering och har klarat mig igenom många besiktningar sedan bytet utan några problem men jag har kvar de konventionella husen i fall att det skulle bli krångel, deras värde är ju ändå nära noll. Det uppgraderade ljuset blir mycket bra och ljusbilden verkar ha mycket god precision med skarp avgränsning. Har helt normala 35W 4250° Kelvin lampor från Philips. Ljuset är klart bättre än original Xenon (med samma lampor) på MB S500 årsmodell 2000. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.