AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.591

e39 Pump och bakrutetorkare Touring

St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Länge sedan jag var här :-)

Hur är det. Om inte pumpen till bakrutetorkaren fungerar. är då torkarmotorn då också ur funktion?

Inget fungerar. Jär och jag har mätt upp kabelstammen som är hel. Glasbakluckan fungerar att öppna och stänga som den ska så jag är lite villrådig var felet kan ligga.

Som jag förstått det så har fram och baktorkare samma säkring. Har baktorkaren ett separat relä?

En fråga till. Hur felsöker man om motorn fungerar som den ska. Jag menar vilka poler ska man ge 12V för att den ska röra sig? Vill minnas att man också ska trycka någon switch (för att simulera att glasbakluckan är stängd) som aktiverar motorn?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Har mätt upp samtliga kablar och alla är hela. Har även mätt den trepoliga stickkontakt på torkaren som får 12V. Inget respons över hvudtaget när jag ansluter polerna till 12 volt på torkarmotorn. Spolarpumpen fungerar när jag ger den 12 Volt.

Misstanken är då att motorn är paj. Men borde inte sporapumpen fungera även om motorn är sönder? Relä eller säkring, vilken ska man kolla?

Ska kanske kontrollera så att den rödvita kabeln levererar ström till torkaren, det borde väl gå att mäta om man slår på strömmen och drar i torkarspaken?

Har alltid haft en benägenhet att fråga innan jag själv testar, mest för att jag kommer på det under tiden jag skriver. :-D
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Jag fortsätter min enmansdialog. Såg att Returbilen fick in en e39 Touring i dag så jag gjorde det lätta och åkte dit och demonterade den och testade den på plats i min bil. Funkade ju! 100 pix så var den saken ur världen. Passade på att demontera delarna på glasluckan och fetta in dem riktigt ordentligt. Nu är det bara spolningen kvar. Pumpen fungerar men det kommer inget vatten.... återkommer väl med det också i ytterligare ett inlägg.
Ji
42
Jimpa_e
525 Touring -02
Undrar själv vart pumpen sitter då det inte låter något alls eller kommer spolarvätska på bakrutan när man trycker på spolningen.
Är det så dumt att den sitter innanför innerskärmen höger fram som den vanliga spolpumpen?
St
1.987
Stout
e61 530iAT M-Sport -09
VW t1 1200 Cabriolet -65
VW t1 1303 Cabriolet -73
Ja, det är den innersta pumpen av de 2 eller 3 som sitter där i rad.
Ph
28
Photo
520i -96
523i Touring -98
Även om pumpen går kan väl impellern vara trasig? Har bytt pumparna både fram och bak i 320:n pga trasig impeller, har sett flera här på AP som behövt göra det efter inte alltför många mil/år på bilarna.

Läser felkoder med Carsoft i Stockholmsområdet, pm:a.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.