|
|
|
|---|---|
|
Sitter och planerar ett byte till en xdrive modell av BMW och undrar hur är t.ex. en 320d xdrive som dragbil. Är den stark nog att dra ett båtsläp, husvagn etc.....? Hur funkar automatlådan att dra med, eller är det bättre med manuell. Eller ska man behålla Land Cruiser'n | |
| Den enda erfarenheten jag har är av en automat som vi drog ett stort släp med kåpa och två skotrar på. Det märktes knappt att man hade en släpvagn efter bilen. | |
| Kraft saknas inte, men det är ingen höjdare att backa med släp, den går hyffsat fort redan på tomgång så det blir lite kopplingsslirande. Samma kan gälla i start i backe med tungt släp. | |
| Djabag: Du ska helt klart ha automat om du avser att ofta dra runt på släp. Manuell fungerar, men sett till smidighet och bekvämlighet så är automat skönare. | |
| Land Cruisern är väl en utmärkt dragbil. | |
|
Automat är ett måste i alla fall, har växlat nog. Åker 118d just nu, pendlar 10mil/dag så åka LC som tar 1,3L/mil är inte aktuellt. Jag använder LC ta upp båten samt lite vanlig släpkörning samt tryggheten att komma fram när det är oplogat där jag bor. Varje bil kostar och ska besiktigas etc, så jag funderar på att få allt i samma med en Xdrive med dragkrok, så frågan är om en 320d räcker. Det är ju klart att en 330d är bättre men dyrare. |
|
|
Som en referens kan jag säga att vår 330d -09 med automat rullar upp vår båt på ca 1500kg i upptagningsrampen (någonstans mellan 6-8% lutning) i stort sett bara genom att lägga i driven och släppa på bromsen. Behöver knappt peta på gaspedalen för att hela ekipaget ska rulla upp. Samma styrka finns inte i en 320d, men den lär garanterat ta upp en båt inkl båtvagn på 1600kg (max släpvagnsvikt) i rampen. Fast du får nog gasa en del för att det ska börja röra på sig. Sen stjäl även xDrive effekt från motorn. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.