AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.513

Fronthögtalare till E28

Vad kan man ha för högtalare fram på en E28??Har för tillfället 2blaupunkt nere vid fötterna.Men det blir ej fylligt ljud.Kan man montera högtalare någon annan stans??

Fegt Att Bromsa
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
Jag köpte idag på MDS ett framhötalar kit och 6x9:or för 1800:- bestående av 2st 5,25":or , 2st diskanter runda små saker och 2st 6x9" fanatic heter dom och 2 delningsfilter (där man kopplar ihop diskanter och 5,25":orna sen kabel till stereo om du inte visste)

om jag säger så här jag har också nå skit vid fötterna typ 4x6" eller vad det nu är Saera eller så hette dom men eftersom jag skulle bli tvungen att köpa distanser så sket jag i att sätta dom där utan hedde delninsfiltrer där och satte tillbaka gallret från gammhögtalare för att skymma dom och skrikarna hedde jag på intrumentbrädan en i varje hörn och gömde sladden i listen sen plockade jag ner dörrsidorna och tog bort skräpbehållarna eller vad det är på dörrsidorna och sticksågade ut ett runt hål och jag hade så tur att dom inte tog i fönsterhissanordningen när jag satte dit dom i dörrn ! det blev jävligt bra ljud... imorgon väntar den stora utmaningen då jag ska såga i hatthyllan som är i plåt... jobbigt..

annars kan du ju alltid köpa 4,5" framsystem fanatic och sätta där original sitter borde passa utan problem... men 5,25" låter bättre !

mi
910
micke80
528i -86
520i -97
635CSi -83

BMW CS #3981
Har 5,5" DLS nere vid fötterna samt diskanter uppe på instrumentbrädan, under dom små runda gallren... Kanske ska tillägga att 5,5:orna inte passade rakt av, utan jag fick bygga paneler med lite vinkling snett uppåt för att dom skulle få plats!

Det är värre att få in basen i bilen, det bästa hade nog varit att satsa på en bandpasslåda och dra upp portarna genom hatthyllan! Om man nu inte vill ha 6-9:or förstås...
Själva basen är mycket bra.Får in bra tryck i bilen.Men de här med högt o rent ljud har jag inte.Har två Fanatic bak och två blaupunkt (skräp) fram vid fötterna.Skall fixa små diskanter fram o klämma in dem under små gallren.Skall nog också sätta dit något på bakdörrarna för att fylla ut ljudet.Vet ni inga högtalare som passar rakt av fram vid fötterna??

Fegt Att Bromsa
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
mina 6x9 låter som en baslåda jag är fortfarande chockad över att ljudet blev så jävla bra...
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Jag står också inför att bygga lite ljud och hade tänkt mig DLS R4 eller PS4 i originalhålen fram, ett par billigare DLS 226 koaxialer i hatthyllan för "rear-fill" och slutligen använda ett Bazooka basrör T102 (10") som jag nu har till hemstereon.
Tänkte driva framsystem + basrör med ett fyrkanalsteg som jag inte har bestämt än och köra hatthyllan direkt från CD:n.

Kommentarer till mina planer?
Funderar på samma sak, skal hiva ut dom där lusiga 4x6'orna og setta inn mina MB Quart 6,5 tum. Frågan är om jag skal placera dom i kickpanelen eller i dørrsidan? Finns det nån plats der man får tag på adapter-kit til kickpanel från 4x6 til 6,5 eller 6 tum? Har någon en bild av nån form for løsning på det här problemet? Någon som har nått form for bygge med lite större högtalare i kickpanelen som inte är i dörren?
Visa användare
1.894
Wrath
518i -85
6,5" får du tyvärr alldrig in det var på gränsen att mina 5,25" gick in därav att jag satte dom i dörrsidan men jag är nöjd
Sådär.

Har satt inn 6,5" i dørrsidan. Tillverkade en låda av tre-plåt som limmades og skruvades ihop. Det er nogot tight ved fönsterhissen, men det funkar!

Skal posta link til nogra fotos hvis nogon önskar...

Sa nogon at det va omöjligt?

:-)

(min svenska är lite "rustig", men så är jag från Norge...)

--
528i -84
520iA -83 (R.I.P.)
Visa användare
131
Jonas.N
316i -90
Skall köpa en 518 -85 inom dom närmaste dagarna, så nu behöver jag tips och hjälp.
Bilen skall användas till att pendla till jobbet med, 11 mil om dan och jobbet är att sälja bilstereo, så det är läge för en stereo modell seriös!
Det skall vara prylar från något eller några av följande märken: Alpine, MTX, Macrom, NRG och Nakamichi. Hade tänkt 6½" kit fram med mellanregistrena i orginalhålet, diskanterna innanför backspeglarna, men basen, var skall jag göra av den, vägrar såga i bilen!

Mvh Jonas.N
Ântligen!

Hela stereon är ferdig!

Med 6,5 MB Quart frontsett i dörren. Funker kanon!!!

:-(=)

Legger upp några bilder innom kort!

--
528i -84
520iA -83 (R.I.P.)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Har nu skaffat ett par DLS C4 och försökte pula in de i originalhålen där det nu suttit något skit av identiskt format. Inte helt oväntat fick jag problem med monteringsdjupet + att de som satt där bara satt fast i tyget.
Funderar nu på att sätta dem i dörrsidorna istället, funkar det utan distans med ett monteringsdjup på 58 mm?

---------------------------------------------
Länk
Visa användare
9
Cajmon
518 -88
Tjena!
Har en 518(e28) och vill pilla in ett nytt framsystem..men d passar inte riktigt så därför undrar ja..
Nån som vet om man kan köpa distanser/adaptrar till att sätta in 6,5" fram där 4*6:erna sitter nu???(framför dörrarna i fothöjd)
eller nån som har tips på hur man kan göra egna distanser.
Visa användare
439
525i
540i -18 G31 MHD steg1

Hej alla!!

Jag hjälpte en kompis att montera lite grejer i en 518i e28 -89,
och resultatet blev "bra mycket" bättre än vad jag trodde det skulle bli!! Monterade ett 6,5" kit fram och 6*9" (MDS) i hatthyllan.
Det var lite mixtrande innan distanserna till 6,5:orna var färdiga, men det var mödan värd!!
Länkar bilder på framsystemet.
Länk
Länk
Länk

Min sida: Länk

Lycka till!!

_-*-_*_-*-_*_-*-_
Lennart
pettan86
Lyfter tråden lite. Vet nån om det finns att köpa adaptrar så att man får dit 5,25er eller 6,5er där fram vid fötterna på e28:an?
Eller kanske nån har tips på hur man ska göra egna?
Mvh Petrus
zp
82
zputnic
BMW 320ik Sedan -88
BMW 325i Touring -89
själv håller jag på o bygger i min m535i -86:a. Kör med Proel 6,5" nere vid fötterna i egendesignade kickpaneler gjorda av glasfiber. NU sitter jag och ska ta o cad rita lite över hur jag ska få in en 30mm diskant (audiotop) och Proels 3" i a-stolpen.

Bilder kommer senare , eftersom jag har detta som projektarbete i skolan, beräknar o ha allt klart om ca 1månad. =)
wa
802
wath
Volvo V70 T4 -16
Frågan är hur lönt det är att sätta stora högtalare i de främre originalhålen med tanke på den lilla lådvolym de får spela i.

Slutresultatet för mig blev att C4:orna hamnade i originalhålen med distanser, DLS 226 i hatthyllan, 10" bazooka bakom passagerarsätet.
Ett litet Rockford Punch 120 driver både framsystem och basrör med gott resultat
Jag är mycket nöjd med resultatet
C@
102
C@||€
328iM -00
Wath: Vart har du köpt DLS C4:orna, finns de på internet?

Någon annan som har tips på bra 4*6 som ska passa i originalhålen fram?

En till fråga, räcker det med två stycken framhögtalare eller bör man ha högtalare bak också? Bör man då satsa på 6*9 i hatthyllan? (Skulle isf bli enklast så eftersom det redan är uppborrat) Eller är det bästa att typ köpa två små diskanter fram. 4*6 i kickpanelen och typ en liten baslåda bak i skuffen.

För jag tror inte att jag vill såga upp några dörrsidor osv..

Maxpris på alla grejjer inklusive huvudenhet får vara 3000kr, ngn som har några bra tips? (Huvudenheten måste vara MP3 spelare, helst 4*50 watt)
min fråga e bara VARFÖR sätta större högtalare nere vid fötterna i stället för att sätta dom i dörrarna,blir mycket bättre,det kan jag nästan lova.

BMW,///M Power,/////ALPINE :P
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.