AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

6- och 8-Serien
3.747

felmeddelande på bromsar bmw 850

Jag har fått lite problem med bromsarna på 850:in,när bilen har stått still nån vecka så får jag upp ett felmeddelande på checkkontrollen där det står:
Brake assistent inact ,och så är bromspedalen rätt svampig.
Låter jag bilen gå en stund så slocknar felmeddelandet och pedalen känns Ok igen.
Vad kan det vara som krånglar? bromsbomben eller?
Ma
92
Maseratirace
BMW 320 -02
BMW 750 -89
Corvette -92
BMW 535 GT -11
En gissning är att den inte håller servotrycket när motorn är avstängd, det borde väl finnas någon slags "bromsbomb" en tryckklocka som håller servo-trycket några bromsningar när motorn är avstängd.

Jag har inte kollat på min ännu.

/Göran
Visa användare
482
Dmi
850i/6 -91
523iM -00
X3 3.0d -05
2800csa -70
Det kan vara bromsbomben ja, det skulle även kunna vara läckage någonstans i hydraliksystemet. Har du kollat så att det inte finns någon läcka?

För att vara säker på att det är bomben som har fallerat bör du testa att panikbromsa, blir det då en fördröjning mellan stampet på pedalen och bromsverkan så är bomben dålig.

Byta bromsbomben:
Länk

___
/Fredrik
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Nja tror nog inte det är den så kallade bomben men gör gärna de tester som skrivits om i tidigare inlägg. Gör en diagnos så du får reda på vad som inte fungerar som det skall, alla fel lagras i bilen så dessa kan läsas ut. Tänk på att bromsar är din livförsäkring när du åker i en nästan två ton tung bil så det finns ingen anledning med att spara på att komma runt några kronor billigare.

/P
Inga problem alls med bromsarna normalt,känns precis som vanligt även vid hård inbromsning.
Felet dyker upp endast när bilen stått länge,minst en vecka.
startar jag då och låter bilen gå en stund på tomgång en stund så slocknar felmeddelandet.
En teori jag har är att servosystemet tappar tryck med tiden när bilen står,troligen tryckgivaren på bromsregulatorn som sätter felmeddelandet i checkcontrollen,men det är förstås bara min egen teori!
Ska prova koppla ur den i morgon för att se om jag får samma felmeddelande.
Och nej jag har inget(yttre) läckage på systemet.
Ingen som vet var man kan köpa bromsbomb till e31 förutom Bmw då förstås.
har bara hittat på ebay usa där man inte vill skicka till sverige..
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Du borde kunna finna en TRYCKACKUMULATOR via en bilskrot eftersom samma del används till följande bilar E31, E34 (530 o 540) samt E32 (730, 740, 750).
Inget begagnat skit. det som finns på skroten är ju lika gammalt som det jag har och säkerligen inget bättre än det jag har...
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
Jag köpte begagnad skit för en femtiolapp, och den har gjort sitt jobb ett år nu.

Du får naturligtvis köpa nytt om du vill, men allt begagnat är inte dåligt. :)
ks
759
kspehe
850 - 91
850 - 92
G30 - 18
Stefan-m, om du nu inte vill ha "begagnad skit" varför åker du inte till BMW och köper en ca 3500:-?? Tänk på att du kan åka på tull o moms om du hittar en i USA och då blir det ju inte så stor skillnad samt så skiljer priserna inte så mycket mellan Sverige o Tyskland. Dessa bilar har hamnat som Oldtimer och priserna på orginal reservdelar har börjat stiga och sjunka lär dom inte göra.

/P
helt sant,blir nog att vänta in medlemserbjudande a' 20% som brukar dyka upp nån gång per år...
US
547
US
850 iA -92
Seriösa bilskrotar har garanti på begagnade delar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.