AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.051

323ia -97 Går dåligt vanos?

jh
10
jhonny
535 e34

318ti compakt e36
Hej.

Hoppas att ni kan ge lite tips.
Jag börjar med en kort historia om bilen.Det är en 323iaT e36 från 97 med enkelvanos. Den verkade fungera bra vid inköp, men efter ett tag så kunde den få för sig att stanna under färd helt utan förvarning. Jag felsökte med carsoft och det visade på kamaxelgivare, en ny inköptes från schmiedmann. Felet kvarstod, då bytte jag vevaxelgivaren enligt rekomendationer från detta forum (den inköptes från autoexperten)

Efter det så har inte bilen stannat mer, men felkoden kvarstår( den har raderats flera gånger och kommer alltid tillbaka)

Kablarna från båda givarna har jag mätt så att de är hela ända in till plinten vid boxen.

Det finns en enda felkod utöver kamgivaren, där carsoft säger att cyl 4 har problem med att den inte tänder vid rätt ögonblick, den föreslår dåligt tändstift, fel gnistgap eller dålig spole. har satt i nya stift, skiftat tändspolar, och gjort ren stora runda kontakten som går till alla spolarna utan att det blir bättre. man kan se lite korrision på det stift som går till cyl4, har gjort rent utan resultat.(koden återkommer inte på en gång utan man måste köra lite innan den kommer tillbaka)

Bilen känns mycket svag på lägre varvtal och svarar mycket dåligt på gasen
specielt om man jämför med hur min tidigare 525i e34 svarade på gasen

vid varvtal över ca 3000 tycker jag att bilen känns pigg och stark utom vid ca 5500 på 3ans växel där den känns ryckig

Förövrigt är den jobbig att köra, den växlar otroligt mycket och vägrar att dra det minsta på växlarna utan den växlar ner i tid och otid, nästan omöjligt att åka någon längre stund på lockup

Bensinförbrukningen går inte att få under 1,2l/mil vid landsvägskörning 90/100kmh

Vi har misstänkt att vanosen kan vara boven. Har haft bilen på tomgång och lagt ström på solenoiden till vanosen, motorns gång förändras då så det borde inte vara mekaniskt fel på den tycker jag.

Har sökt på forumet och googlat i månader utan att egentligen komma närmare

Bilen verkar vara välservad enl dokumentation med filter, olja, stift

Varför drar den så mycket bensin, varför känns den klen och varför försvinner inte felkoden på kamgivaren?

Daniel
mi
302
mikehunt
330 e46,318 e46
man har ju hört att folk har köpt givare som ej har funkat fast de är nya...schmiedmann-är det originalgivare dom säljer? Verkar som de flesta man pratar med bara rekomenderar original när det gäller givare t bmw...
jh
10
jhonny
535 e34

318ti compakt e36
Tja man får kanske vara nöjd med ett svar.(tack för det förresten) Jag hade hoppats på tips från någon elektronik kunnig, tex finns det något annat som kan ge felkod än kamgivaren, när går vanosen i, är det vid ett visst varvtal eller ett visst vacum eller kanske en kombination av bägge?
gO
1.407
gOry
335i Touring
Skulle göra ett kompressionsprov med tanke på att du har skiftat stift och spole på den dåliga cylindern, då finns de bara spridare och kompression kvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.