AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.382

Packning till oljepluggen E39 520 98a

Hej,
Tittat runt lite och hittade ngt i realoem, vet inte om det stämmer. Där jag ska köpa filter så ingår den inte.

Nr 04 Packning A12X17-CU

Länk
Köper du filter på BMW så ingår oringspackning till filterlocket samt kopparbricka till oljepluggen. Det har det alltid gjort när jag handlat iaf.

Det gör det även när man handlar Mahle-filter på Mekonomen trots att de gärna vill sälja på dig en lös packning samtidigt.
Hej
Jag ska tyvärr inte handla hos dessa ställen, "tidsplanen" passar inte. Ska köpa mig en MANN+HUMMEL filter och dem sa att det endast ingår Oringen, dem har packning till pluggen men få köpas separat.

Är det denna jag behöver? Nån som vet.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
En Tredo-bricka borde fungera bra som tätning tycker jag. Och återanvändningsbar ett bra tag. Hydroscand och likn. hydraulikservicefirmor borde ha dessa: Länk
Mycket bra bricka, lagon hård, lätt att dra!

En sådan bricka fick jag med original oljefilter till min Peugeot (!). Visste inte vad den typen av bricka hette men nu (tack vare Anders-72) vet man.

mvh/ Anders
Tack för tips.

En fråga fortfarande, vilken storlek??
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Oljepluggen är M12x1,5 så om du ska ha Tredo är det: TREDORING 12,7X18X1,5 M12
Är det kopparbricka så är det den närmast över innerdiameter ø12.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
...eller så glödgar du upp den gamla kopparbrickan så den blir mjuk igen.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Jag tycker snarast det verkar som om BMWs kopparpackningar inte är glödgade. Alldeles för hårda med resulterande liten åtdragningsvinkel.

mvh/ Anders
Denna packningstyp Länk är av den mjukare typen och tätar bra mot mjuk metall (som aluminium). Finns vanligtvis hos biltillbehörshandeln.

mvh/ Anders
Tack för hjälpen,

Jag köpte mig en packning som hade 12 mm i invändig diam. som jag senare tappade i brunnen när jag skulle byta motorolja.

Hade kanske vart smartare att köra 1 timme vinkelslip efteråt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.