|
|
|
|---|---|
|
Hallå! Har några funderingar över min bmw. Tjejen körde hit den för 3 dagar sen. Den har stått ute och den gick sist hon körde hit den. Nu när jag startar den och ska köra hem så luktar det bensin och den går dåligt på tomgången... samt motorlampan lyser... Kan det bero på någon tändspole? stift? vakuumslang? bränsleslang? Den går ju på 3 cylindrar... den 4:e verkar inte vilja gå.. Hade tänkt smörja upp kontakter till stiften men kåpan som sitter över dom verkar vara halvtaskig att montera upp... är ingen skruvare. | |
|
Gissningsvis en tändspole som gett upp, men ska du vara lite mer säker så bör du väl göra en felkodsavläsning pronto, evtl hittas då felet ganska omg.. Min rekommendation är att inte köra bilen tills du har bytt evtl tändspole(ev annat som jag skrev). INTE bra att soppa kommer in i katalysatorn OM det är en tändspole som havererat.. Mvh Janne. |
|
|
Hallå! för att kolla att en tändspole är sönder ska det väl gå att man lyfter upp kontakterna till stiften? en för sig... då ska den ju gå sämre på dom som funka och när man kommer till den som är fel ska de va samma? |
|
|
Jo... Mvh Janne. |
|
|
Men jag ska väl tillägga att koppla inte bort någon tändspole när motorn är igång(men det förstod du antagligen ;)) Mvh Janne. |
|
| Jo då;) | |
|
Det är ingen fara att köra en modern bil med en trasig tändspole. Motorstyrenheten stänger av bränsleinsprutningen till den cylinder som saknar tändning. Men som sagt, läs ut eventuella felkoder och fortsätt därifrån. Att en tändspole inte fungerar kan lika gärna bero på att motorstyrenheten stängt av den på grund utav felande bränsleinsprutning på den cylindern. |
|
|
Ok, fel av mig där.. Bra om motorstyrningen slår ifrån spridaren om fel uppstår på t.ex en tändspole. Mvh Janne. |
|
|
Men man kan undra varifrån bränslelukten härstammar ifrån isf :/ Hmm, ja en felkodsavläsning vore inte fel för att med lite flax hitta det verkliga felet direkt. Mvh Janne. |
|
|
Ja, jag måste ringa imorgon och lämna in den.. har 2 mil till bmwverkstad.. är det långt att köra tro??? |
|
| Tänkte också bara tvärt höra efter.. ska lacka kofångarn bak på bilen, hela alltså upp till bagageluckan och lackeraren vill helst att jag tar av den.. tror ni det är svårt att ta bort den? nån som kan förklara lite var man börjar och plock av skruv/pluggar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.