|
|
|
|---|---|
| Moment 22 har drabbat mig. Har en USA-importerad X5 3.0i som jag monterat dragkrok på. Dröm om min förvåning då jag försökte besikta den och fann att det helt enkelt är omöjligt!!! ECE krok monterad men bilen är inte typregistrerad för detta typ av drag. USA drag kan jag montera men det är inte godkänt i Europa....någon som vet något sätt att komma runt detta?? | |
|
Regga med USA-drag, plocka bort det, montera på EU-drag. På ett fast drag kollar inte Bilprovningen någonting på den årliga besiktningen annat än att det inte är rostigt. Kan inte tänka mig att de kollar efter typintyg osv när det väl är monterat. Inte lagligt, men ett sätt att få på en krok och ändå ha en rimlig chans att det inte upptäcks. ------- //Lövet |
|
| Det var ju en lösning förstås. Dessvärre är det ett löstagbart drag som jag har monterat. Kan jag besikta bilen som 'utan drag' bara genom att ta bort dragkulan? | |
|
Bilen är alltså inte reggad i Sverige än? Är den reggad med drag så ingår funktionskontroll av avtagbar dragkrok som punkt i besiktningen och då kommer han att se den även om den är avmonterad. (Observera att jag inte är någon expert här, bara amatör med hyffsad koll på hur besiktningen reagerar i olika frågor) ------- //Lövet |
|
| Jag var lite otydlig. Den är reg.besiktad utan dragkrok. Jag tänkte mer på den årliga besiktningen..om den går igenom med dragkrok monterad fast utan dragkulan? Tänkte slippa montera bort hela kroken igen... | |
|
Hmm, tja om bilen inte är reggad med dragkrok så ingår det inte som moment att kolla den. Men det syns ju underifrån att det sitter krok så du får hoppas på en halvblind besiktningsman. ------- //Lövet |
|
| Så man måste alltså i sådana fall se till att den del som sitter på bilen inte kan användas genom att såga eller skära sönder den? | |
|
Om du skall montera en dragkrok på en X5 modell E53 som är USA import så behöver du den inre krockbalken som ger stötfångar plasten stadga. Då de Amerikanska bilarna har en helt annan krockbalk beroende på att de har en helt annan krockskyddslag,den Amerikanska balken är helt igenbyggd på insidan där självaste kroken skall monteras! Det går att återanvända den Amerikanska balken men behöver kraftigt reduceras av stål. Vill ni ha råd maila mig på 5576persson@telia.com Samma sak gäller Bmw 5 serie E60/E61 Lasse www.dragkulan.se Jimbonelly |
|
|
Om du ska följa lövets råd så se till så att inget händer kan tänka mig att diskussionen om ersättning från försäkringsbolaget kan bli ganska jobbig om nåt skulle hända och det uppdagas att bilen inte är godkänd med det draget |
|
|
Hej, du kan inte besiktiga bilen utan drag genom att ta bort den löstagbara delen, den ska funktionsprovas vid besiktningen och har du inte den delen med blir bilen underkänd. (Ja, jag vet att de missar detta ibland men så är reglerna) Har du ringt till exempelvis SBP och pratat med deras besiktningsingenjör om hur du kan lösa detta? De är faktiskt bra att ha att göra med. Jag tror tyvärr att det inte kommer att gå, möjligen om BMW kan montera och typa in den med rätt typ av krockbalk mm. ett riktigt moment 22 med andra ord, hoppas att det löser sig. |
|
|
Kan inflika att jag tidigare hade en Saab 93 Aero-2001 med orininalmonterat löstagbart drag. Det var först när jag köpte bilen 2006 som jag upptäckte att den inte var reg-registrerad för drag (detta fick säljaren ombesörja). (Han jag köpte bilen av (privatperson) hade först svårt att tro på mina uppgifter eftersom han hade blivit hemskickad från besiktningen för att hämta den löstagbara kroken...) Kontentan är att den gick igenom några kontrollebsiktningar utan att någon reagerade på att den hade drag med inte var besiktigad för det. |
|
| Detta är egentligen helt ointressant den gången det blir intressant är när du lägger din 400000 kr husvagn över E4 och fsbolaget inte tänker betala för att bilen inte är godkänd med drag | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.