AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.350

Tickande motor 318i

Ha
5
Hallon93
318i - 87
Hej. Har en fråga ang min 318i - 87. Den tickar ganska mycket så tänkte fråga om det går att göra en ventiljustering på denna motorn?

Motor : M10-B18 , Har rullat ca 31000 och går mycket fint förutom tickandet.

//Robin
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Jo, den motorn ska och kan ventiljusteras..

Mvh Janne.
Mr
7
MrLindmark
330I Touring -01
Kan vara dåliga lyftare också.

Hur är olje nivån? Vad kör du för olja nu?

Finns tillsattser som heter Omega73 eller nånting sånt, fungerade fint på min 318.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

MrLindmark:

Hur menar du då ?

Mvh Janne.
Ha
5
Hallon93
318i - 87
Oljan och filter är bytt för en vecka sedan men det tickar på lika mycket ändå. Kör på mobile 1 10w-40 olja.

Finns det någon guide med ventiljustering? Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Finns kanske ingen guide direkt, men du kan läsa i "sök inlägg" för att få lite tips.
Sökord t.ex ventiljustering.

Ganska enkelt mek, men noga ska man vara och att motorn är kall vid meket.
Du behöver ett litet "dorn"(för vridande av excenter för själva justeringen), 10mm blocknyckel för att lossa/dra åt excentern och bladmått.
Vrida runt motorn går antingen med fast nyckel eller låta en växel vara i och "gunga lite" med bilen allt eftersom...underlättar mycket att få runt motorn om du tar bort stiften.

Mvh Janne.
Ha
5
Hallon93
318i - 87
Blir att kolla på detta till helgen. Tack för bra och snabba svar!

Mvh
gu
3.191
gunnare
X3 35d -15
i3 120Ah -20 (hustruns)
1500 -63
Z3M Roadster -97
F750GS -19
R1200GS -16
R90S -74
701 Enduro -18
CRF250L -14
HVA M24 -46
K1 -90
Kan även finnas andra källor till tickande än stort ventilspel på en M10.
Efter så pass många mil kan vipparmarna glappa lite på vipparmsaxlarna, och ge en hel del ljud ifrån sig. Är spelet inte alltför stort är det ingen fara, det är mest ett skönhetsfel, men det går inte att justera bort.
En annan källa till tickande kan vara bränslespridarna. När de blir lite till åren låter de ganska mycket, utan att det är något egentligt fel.
(Min egen teori är, att de spridarna inte är gjorda för blyfri bensin från början. Utan blyets smörjande inverkan klapprar det, utan att funktionen påverkas.)
Du kan nog inte förvänta dig att få tyst på en M10 med 31.000 mil bakom sig, men den mår ju såklart ändå bra av om ventilerna står rätt, även om det tickar och lever om - tickandet hör liksom till!
Ha
5
Hallon93
318i - 87
Hej. Okej, Är tickandet skadligt för motorn? Kan tillägga att den knappt tickar något när motorn är kall utan det kommer efter några minuters körning, Mvh
ri
699
riku
740iA -97
Ett stetosskop kan vara till hjälp för att lokalisera ljudet.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Om tickandet kommer som du skriver efter en tids körning så kan det också vara så att ventilspelet på någon ventil är lite stort pga slitage i någon vipparmsbussning/vipparm/axel.. t.ex.
Brukar hjälpa en del att ställa ventilerna liiite tightare än vad som rekommenderas för att minska detta oljud/tickande..

MEN (och väldigt viktigt att notera) om du sedan börjar köra hårt med bilen så får man vara medveten om att det finns en större risk att du evtl bränner någon ventil/säte med lite otur..

Nu vet jag INTE vad spelet ska vara på din M10 motor, men om rekommendationerna är t.ex 0,30 så kan du ställa till 0,25...

Men som sagts tidigare så finns det andra områden som kan föra med sig oljud, men har du inte justerat dina ventiler på x-antal tusen mil(eller inte vet om när detta är gjort senast) så är det naturliga i detta läge att kontrollera ventilspelet, då lyfts ventilkåpan av och då ser du också hur andra grejor är i skick t.ex kamaxelloberna, oljerörets fastsättning, du kan känna på kamkedjans spänning och få iaf en lite "hint" om hur den är i skick mm mm..

Mvh Janne.

st
4
stc
316ti -02
Jag hade en 318 -85 som tickade. Problemet var trasiga bultar till grenröret. Eftersom jag körde omkring med tickandet ett tag så blev det värre...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.