|
|
|
|---|---|
|
Hej! Farsan har en E38 från 2000. Den har en sådan där fast monterad telefon i armstödet som såg omodern ut redan när den kom. Icke desto mindre har den ju ett fullfjädrat kommunikationssystem installerat, och ett sådant vill man ju använda. Alt. 1 är att stoppa in ett SIM-kort, kanske ett tvillingkort, i den och använda den som den är. Vad jag förstår kan man stöta på patrull med vissa nyare SIM-kort som har för ny standard relativt vad BMW monterade in för 11 år sedan. (Och då finns ny kortläsare för XX pengar att köpa av BMW, etc. etc.) Alt. 2, tänker jag mig, borde vara någon sorts adapter där man kan ansluta sin telefon från detta årtionde. Jag har sett att det finns en massa adapterskal för äldre Nokia- och Sony Ericsson-lurar, samt iPhone 3 o.s.v. Men finns det något sätt där man kan jacka in t.ex. en Bluetooth-enhet och därmed ansluta valfri telefon med Bluetooth på ett smidigt sätt? Eller finns det något annat piffigt sätt att ansluta exempelvis Android-telefoner? /J | |
![]() 712 E38 750iL -00
individual F02 760Li -15 individual E36 323Ti -99 individual |
Har du testat att sätta i ett SIMkort i luren? |
| Förtydligande: oavsett om man får den befintliga gamla sladdanslutna luren att fungera eller ej (det går alltid att hitta ett lämpligt SIM-kort _någonstans_) så skulle jag alltså vilja ansluta en modern telefon i stället. Jag inser att jag formulerade mig vilseledande i min ursprungliga fråga. | |
| Här är en länk som kan vara till hjälp: Länk | |
|
Jag har SES voice rcognition i min bil och den hanterar mer än bara talefonen utan även navigatorn, tex att hitta närmaste bensinstation, hotell osv. Finns detta stöd även i ULF modulen för dessa kommandon då nstallationsanvisningen viar att man skall ta bort SES-modulen!? /Gunnar /Svart(303/9) 740iA |
|
|
Jo ULF modulen har voice recognition, det är därför du ska ta bort SES modulen. If you are Retrofitting a 2000 or newer BMW that is currently equipped with a separate BMW SES Voice recognition module you will need to remove this module and replace with the SES jumper plug. The BMW Bluetooth system has Voice Recognition built in and you can not have two voice recognition systems in your car at once |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.