|
|
|
|---|---|
| någon som har koll på hur mycket slitage man kan ha på kamnockarna innan det påverkar motorgången/effekten??... | |
|
Vill väl inte direkt påstå att jag är någon guru i ämnet men det här är i alla fall min uppfattning! Slitaget på kamaxelnockarna kan vara av två typer: 1) Hela nocken där vipparmarna går är sliten. Känns med nageln genom att man känner en kant mellan området där vipparmarna gått och området bredvid där dom inte gått. Troligen ett resultat av dålig smörjning. I takt med att nocken slits så minskar ventilens lyfthöjd och därmed, åtminstone i teorin, effekten. Eftersom härdningen är relativt tunn (skulle gissa någon millimeter eller drygt det) får det inte vara mycket slitage innan man är igenom härdningen och därefter går slitaget mycket fort. Själv bytte jag kamaxel på min 635 när en nock hade slitits ner 4/100-dels mm pga för dålig smörjning. Hade jag bara fixat till smörjningen hade nog kamnocken gått 10.000 mil till eller mer utan vidare. 2) Det bildas små "gropar" i nockens yta. Beror troligen på att litet av kamnockens material lossnar och sedan bearbetar oljan tillsammans med trycket så att gropen/groparna blir större och större. Så länge inte groparna är så stora att dom sträcker sig över halva (eller så) nockens bredd (eg vipparmens bredd eftersom den är smalare än nocken) och kamnocken inte är nersliten är det ingen fara och effekten påverkas inte heller. Med min 3.0S har jag kört 10-15.000 mil med dessa gropar i kamnockarna och dom blir så sakteliga större och större. Jag räknar dock med att jag skall kunna köra kanske 10.000 mil till innan jag behöver göra något åt det! Per l |
|
|
man ska ju hällst inte ha not bort härdningen men nog tror jag man kan köra gode länge med härdningen borta men efter en stund så märker du ju det och som per L säger så blir det ju lite mindreffekt offter som det inte blir lika stort ventillyft och sen om det är lite mindre vintillyft på en cylinderbank sp kan ju mototgånger blir lite konstig om man har kört långt utan härdning Dom 3 B:en------------- -Bemmer,Brännvin,Brudar- ----------------------- ----M-Power----------- -FtpServer ask fore the IP ----ICQ:137785585---- -------------------- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.