AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
2.990

Felorsakt på mitt larm?

Fick ett samtal på jobbet igår att mitt larm på bilen hade varit igång under 6 timmar så grannarna började bli lite lätt förbannade ;-)
När jag kom hem så fick jag tyst på det genom att koppla bort batteriet.
Frågan är vad och hur det har blivit som det blivit?

Signalen som ljöd var inte den vanliga larmsignalen utan lät mer som en nödsignal, det pep i ca 15-20s sedan var det tyst i ca 30s för att sedan börja om hela tiden. Ljudet kom ifrån höger bakskärm någonstans.
Sitter inte den vanliga larmtutan i motorutrymmet?
Batteriet var i stort sett helt tomt vilket inte är så konstigt om det "larmat" i 6 timmar.
Det vanliga larmet är väl inte igång kontinuerligt? Utan det larmar väl en liten stund för att sedan bara indikera vad det är som löst ut larmet?

Är det någon som har tips på vad som kan vara orsaken till mitt larmande igår?

Mvh ChristoferB
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Hornet sitter under bakskärmen. Vanligtvis är det huvkontakten som strular till det, när det varmt o kallt om varannat om den har för stort utymme och huven ändrar form efter tempskillnaden. Dessutom ska hornet ha batteribackup så det låter även om batterikablarna klipps sägs det i dokumentationen
Sedan har väl blåst en del och det kan ev påverka cupésensorn om bilen stått illa till. Den är väldigt känslig, räcker att en bildörr slår igen brevid vid så går larmet upp en nivå (larmdioden lyser fast) går tillbaka till blink om inget mera störade händer. En tunn uppblåsbar barnlekmadrass blåste från en container mot rutan på en E39 på Mallis, så larmet gick.

DWA modulen kan man läsa ur felkoder ur för att få tips om vad som strular

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Tack för svaret Hasso,

Men larmar verkligen bilen kontinuerligt efter att den har uppnått gränsen för att larmet ska gå?
Så som det har blåst den sista tiden så kan jag förstå att larmet gått igång, men det förklarar inte hur det har betett sig när den larmar dvs kontinuerlig larmning i flera timmar.
När jag kom hem igår så larmade bilen fortfarande men det blåste ingenting alls.
Trots det så larmade det i ca 15-20s för att vara uppehåll i ca 30s och sedan började det om. Ett högfrekvent ljud som mer låter som en brandvarnare i lätet och tonpulser.

Mvh ChristoferB
Kan ett gammalt och dåligt batteri kanske ge upphov till detta larmande?
Tror att det är originalbatteriet som sitter i så det är rejält gammalt men har alltid fungerat bra hittills.

Mvh ChristoferB
2.428
Håkan Hsson
520i -99
320ci -05
Min gjorde likadant och det var huvkontakten som strulade.
Efter bytet så har den varit tyst.

Mvh H
Får väl ta och kika på huvkontakten, den borde ju gå att mäta upp och se ätt den funkar somd en ska och sedan kika på passformen mot

Mvh ChristoferB
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du lär nog byta batteri i bilen osså ä det från 2002 är det rökt nu. Det har levat på övertid länge isåfall. Men datumet för tillverkningsmånad år står instansat i - polen
Huvkontakten kan man bygla om man vill, är ju möjligt att prova den om man har huven öppen och den nedtryckt , så larmar men på och släpper den lite försiktigt så kanske man kan bilda sig en uppfattning hur känslig den är.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Batteriet är från -01 vilket står stämplat på minuspolen precis som du sa Hasso.
Står på rekonditionering just nu men det får nog bli ett inköp av ett batteri ändå.
Ca 1500kr för ett Tudor på Adcenter får väl anses som rätt ok?

Har inte hunnit kika på huvkontakten eller annan möjlig felorsak till larmandet.
Får bli vid bättre väder i avsaknad av garage :-)

Mvh ChristoferB
Nu är batteriet uppladdat och isatt igen.
Inget larm som gått igång igen än så länge i alla fall. Alltid något.
MEN, när jag nu startar bilen så lyser motorlampan.
Är det bara för att batteriet har varit ur ett par dagar som den lyser?
Har inte gjort något annat med bilen utan den har bara stått stilla och när jag använde den senast så hade jag inga varningar.
Har ingen felkodsavläsare så jag kan inte kolla själv vad det är heller :-(

Någon som har ngttips på vad det kan vara?
Kan jag köra med bilen ändå?

Mvh ChristoferB
Go
2
Goenisse
320i -97
525i -05
z3 2.2 -01
Har precis samma problem. Min Z3a stod och larmade hela natten tills batteriet tog slut.
Ska den verkligen larma så länge????
Roffa1
Vill minnas att det finns en batteribackup som tar över när startbatteriet är tömt, så det kan nog tuta ett bra tag...
Enligt normerna får billarm ljuda i 5 minuter, därefter endast ljussignaler. Normalt upphör även dessa efter en tid, lite olika på olika larm. Därefter kan ju larmet åter triggas igång av nån anledning osv, det gör ju bara sitt jobb isf...
Om sirenen kan stå och tjuta timvis så är det nåt grundläggande fel på larmet.
Batteribackupen som finns i en del larmsystem är enbart till för att kunna ge larm även om man saboterar genom att klippa bilens batterikablar, men backupfunktionen ger inte förlängd sirentid eller liknande.

FP
Roffa1
I min förra entusiastbil (E30) tog startbatteriet plötsligt slut mitt under en vinteravställning (ingen ansluten laddare)vid detta tillfälle uppfattade väl bilens Defalarm att kablaget var avklippt och då gick batteribackupen in och larmade, vill minnas det höll på i flera timmar innan grannarna kom o klagade. Jag vart så konfundersam över att larmet forsatte larma trots att både minus och pluspol lyftes av från batteriet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.