AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.352

Automatlådan krånglar på 745iA

Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Haft bilen i 3 dagar och vips så dyker ett jätteobehagligt missljud fram från växellådan. Det låter lite rasslande/gurglande ljud under bilen när man gasar på lite mer än vanligt. Ljudet påminner om en servopump som får för lite olja.

Dessutom om jag ligger jämn gas och gasar liite mer så växlar den upp och ner hela tiden, varvtalet hoppar ca 400rpm.

Läst lite och tydligen så brukar dom läcka olja?
Ringde BMW och dom skulle ha 6500kr för oljebyte inkl filter.

Någon som kan säga något mer om mitt problem?
Er
692
ErikThörn
Bmw 535da Touring M-sport -06
De är nog bara att se till att göra de som du sagt mycket billigare än att byta låda
bi
241
bimmern
Bmw 740IA -99
Rätta mig gärna om jag har fel men jag har för mig att e65 har plasttråg till automatlådan som med tiden kan börja läcka.
// Johan
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Precis som Bimmern säger så är det av någon anledning ett plasttråg till autolådan på e65.

Det syns ganska tydligt under bilen om detta läcker och oljan i lådan har inte samma färg som vanlig olja. Iofs verkar det läcka mer när det är kallt, så var det i alla fall på min.

Som jag skrev i din andra fråga, oljan lär bara finnas hos BMW och är dyr som tusan.

Även om det är dyra pengar så kostar visst en låda uppåt 60 tusen om den du har skulle ge upp.

Känner inte igen symptomen du beskriver så det kan mkt väl vara nåt annat. BMW eller en bra meck kan hjälpa dig.

Lycka till!!

Niklas

Fransosen
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Va hos lokala meken idag och vi konstaterade att ljudet inte kom från lådan.
Ska kolla upp det hela lite mer ordentligt i helgen, men det kändes lite bättre o höra att det inte va lådan som lät. Problemet med upp och nedväxlingarna kvarstår dock.
Ska kolla efter läckage vid tråget i helgen också.
Ja
2.897
Japmax
530 GT -15

Det är viscokopplingen som låter.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.