|
|
|
|---|---|
|
Vilken sort och hur mycket olja ska det va i automatlådan på en 745iA -02. Är det knepigt att byta? | |
|
Knappa in dina 7 sista chassinummer i denna länk Länk så får du svaret. Chassinummet kan du hämta med hjälp av reg-nr på transportstyrelsen! Hur man byter kan jag inte svara på. |
|
|
Jag fick oljan bytt förra veckan pga läckade oljetrågspackning (i växellådan) och jag tror det gick åt en 6-7 liter. Vad jag förstår så är det väldigt noga med tempen på oljan och bilen när man byter denna olja, det var i alla fall vad min meck säger. Vet inte om det är korrekt med tydligen finns oljan till dessa BARA hos BMW, och det duger inte med nån annan sort. Och den kostar runt 250 spänn litern. Sen verkar även BMW vara ytterst ovilliga att sälja mindre än 20 liter... Detta är vad min meck säger och jag har ingen anledning att misstro honom. Så även om det är surt så blir det nog bäst att lämna in till BMW. Bor du i Stockhomstrakten kan jag annars starkt rekommendera Danviks Bil. Inte BMW men han har meckat BMW i 20+ år. En verklig klippa :-) Chassinumret står även på fjäderbenstornet i motorrummet men även på nummerplåten faktiskt. Niklas Fransosen |
|
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Hej, Det skall vara Shell M1375.4 eller motsvarande. Köpes på BMW på "tapp"-liter (dvs åk dit med en egen dunk så fyller de från fat) eller på Mekonomen för 275 kr (MTM). Detta är de två jag hittat som uppfyller M1375.4 och är rimligt lättåtkomliga. Lådan rymer 9,5-10 liter har jag för mig, men bara en del av detta kommer att rinna ut vid ett oljebyte. Lite mer om du även byter tråg. Vanligast läckage är från den packning som sitter vid kabelgenomföringen in i växellådan (googla "sealing sleave") eller trågpackningen. På dessa lådor är tråget i plast och filtret sitter fast monterat i själva tråget vilket gör priset på reservdelen direktörsmässig. Runt 1800 hos BMW, runt 1300 hos Schmiedmann. /Mattias |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.