AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.085

Framvagnsvibrationer från E30

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Min E30 börjar vibrera vid 90km/h och vid 100km/h riktigt ordentligt har balanserat hjulen och de är inte snedslitna eller nämnvärt slitna så vad kan det vara?

Har bla nya dämpare runt om och dugliga fjädrar, nybytt styrled för 1år sedan.

Tordde jag tappat balanseringsvikt då problemet helt plötsligt dök upp, men så var tyvärr ej fallet och fälgarna har inte varit med om någon smäll heller.

Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Hade liknande fel på min Compact. Då det enbart uppstod med mina "breda" vardagshjul (225/45-17) och inte med med 15" R-däcken (195/55-15) så trodde jag att felet låg i hjulen och höll också på med att balansera om och ha mig. Felet "försvann" efter en tvåa på yttre spindelled och byte till nya bärarmar fram. Jag trodde jag hade koll på läget med framvagnen men det hade jag inte till 100% denna gången. Leta glapp i framvagnen!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

ei
7
eip
323ti Compact -98
Kolla även bärarmens bakre gummibussning. På min Compact såg dom ut att vara hela men kändes lite "slappa". Efter byte till nya fina var vibrationerna som bortblåsta. Blev dessutom mycket stabilare på vägen.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Tack, problemet är troligen löst, hittade ett "stag" pendelstag? som håller fast bärarmen mot krängningshämmarstaget som var av. (Vill minnas att bilen vibrerade en gång tidigare då denna "hållare" var av på andra sidan som byttes och då försvann vibrationerna.)

Den är ju nyligen besiktigad U/A och inget glapp finns när man rycker, så det borde ju inte vara så många andra saker kan man tycka.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Bakre bärarmsbussningar är lömska och svåra att ställa diagnos på, de kan se fina ut och gå igenom Bilprovningen men ändå vara såpass trötta att man får vibrationer i framvagnen. Detta är en egen erfarenhet. De är inte dyra och inte så svåra att byta, så ta detta som nästa steg om vibrationerna inte försvinner. Då bilen är nybesiktigad kan vi nog utesluta styrleder och spindelleder, bara bakre bärarmsbussningar kvar alltså.
Lycka till!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Davve, tack för tipset. Irriterande, vibrationerna är kvar trots balanserade hjul 2ggr.

Kanske trasigt däck inuti, det kommer ett byte till vinterdäck att bevisa, annars troligen trasiga/dåliga bakre bärarmsbussningar. Skumt bara att det ska kännas fram i bilen såpass tydligt. Känns verkligen som om problemet ligger fram, när man kommer upp i fart upplevs styrning bli lite, lite fladdrig och framvagnen liksom lättar (nu överdrev jag men lite, lite åt det hållet).

Tycker bilen kränger klart mer än tidigare, så det är mycket möjligt att det är bussningarna till bärarmen.

Är inte det samma som silenceblocken?
Jag tror Davve menar den bakersta bussningen i framvagnen!

Drogs länge med små men irriterande vibrationer fram på min e30. Var till slut övertygad om att fälgarna till sommardäcken(205/55-16) var skadade så de inte gick att balansera helt perfekt. Med de mycket smalare vinterdäcken märktes inget.

Hade bytt det mesta, ovanstående bussning, styrstag, pendelstag utan verkan då jag en gång skickade efter ett sånt där billigt paket från ebay.de med två kompletta bärarmar med nya inre och yttre spindelleder, samt återigen nya bakre bussningar(dock nu i helgjutet format).

Länk till exempel på ebay: Länk

Fick en smärre överraskning då bilen efter det var helt vibrationsfri även med de mycket tyngre sommarhjulen, jag som trott att fälgarna var omöjliga att balansera perfekt i över två års tid:-)

Så i mitt fall var det någon, eller samtliga spindelleder som var dåliga...inget jag kunde känna på dem när de satt på eller efter demonteringen. Alternativt den mer stadiga helgjutna bakre bussningen som monterades samtidigt!

/ Micke

"I love the smell of diesel in the morning"
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Ja, jag menar bakersta bussningen i framvagnen!

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

NF
440
NFd
325im -87
Är en stötdämparbussning lite glapp, då blir det vibrationer som liknar
obalans i hjul.
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Problemet är löst!, var ett av framdäcken till sommardäcken som separerat inuti, vilket man ej kunde se. Bytte till vinterdäcken och alla vibrationer försvann, så det måste vara så.
Visa användare
1.954
Davve
BMW-lös
Gott att det löste sig. Verkligen ett udda fel.

------
BMW CS #04839
BMW SC #385

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.