|
|
|
|---|---|
|
Hej, På senare tid har jag märkt att jag får knappt märkbar effekt efter växling, dvs på lågvarv mellan drygt 1000 och 2000 varv. Efter att varvet långsamt stiger över ca 2000 varv så skjuter bilen väg som sjutton (och då menar jag rejält - med risk för whiplash för stackars farmor), precis som att någon fom av strypning försvinner. Jag har även stundtals noterat vissa ryckningar vid jämn fart. Bilen har dessutom blivit ruggigt svårstartad, särskilt vid varmstarter där det ibland tar flera sekunder innan motorn är igång. Tidigare hoppade den igång direkt. Vad kan detta bero på - dåliga tändstift eller något problem med insprutningen kanske (har testat injection cleaner utan resultat)? För inte kan det väl vara värmeböljan? Jag har "tre lampor" kvar till Inspektion II. När tändstiften är bytta av förra ägaren senast vet jag ej men jag skulle tippa på slutet av -99 någon gång. Finns det någon vänlig själ som har någon teori om detta så vore jag väldigt tacksam då (ryckig) bilsemester i Europa hägrar om ett par veckor. Hälsningar /Jonas | |
|
Hallå alla supertekniker! Är det verkligen inte någon av er som har en teori om vad detta beror på? MVH /JJ |
|
|
Bytt stift i slutet av -99,låter ju inte speciellt välservat för mig. Börja med en rejäl service,det är mitt lilla råd iaf. Mvh Janne. |
|
|
Hej, För alla intresserade kan jag meddela att ryckningarna är borta efter byte av en trasig kamaxelgivare. Tydligen går motorn på ett nödprogram om den inte får någon signal från kamaxelgivaren. Nödprogrammet är inte alls optimerat efter hur du kör vilket medför att bilen känns totalt kraftlös vid vissa driftsbetingelser. "Kamaxelgivare" - trevligt med nya ord till vokabuläret. /JJ |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.