AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
20.257

Bränsleförbrukningstråden - Vad drar din Bmw disel

Sida 4 av 5
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Har en 120d cab. Jag får den utan problem att gå på deklarerade förbrukningen, men då kör jag ju som en fjolla. 100 km/h, sexans växel, ingen klimatanläggning, ingen fläkt, eller åtminstone ganska lite fläkt. Men hur roligt är det att köra så? Inte särskilt, men du vet körcykeln tar ingen hänsyn till att det skall vara roligt.
Verdi
Ligger på 0,80 liter/mil nu.
Mi
1.167
Micleg
iX1 msport 2023 med mycket utrustning
F11 520d -15 X08 HK HUD nav ACC/radar NightVision
320d EDE 164 hk mycket motorväg och lite stad: 0,51-0,53

520d 177 hk blandat: 0,61-0,65
Mi
1.167
Micleg
Kommentar: har dieselvärmare så den stör ju uppmätta förbrukningen en del både då den används för uppvärmning och när motorn anser sig behöva tillskottsvärme. Tror inte den är 100% "lönsam" förbrukningsmässigt, alltså bättre förbrukningssiffror i en bil utan värmare.
Ja
709
Jacky Ickx
530dXA -16

BMW CS #08252
320d EDE, även här mycket motorväg och lite stad: 0,56-0,57 efter 1 200 mil och huvuddelen på vinterdäck. Hoppas komma ned under 0,5 vad det lider...bytet till sommardäck har minskad förbrukningen markant.

/J.I.
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
Min erfarenhet är den motsatta...sommardäck, som oftast är bredare, höjer bränsleförbrukningen.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Verkar inte vara så stor skillnad mellan EDE och vanliga modellen av 320d om man kör mest motorväg. Ligger nu på 0,51 efter däckbyte (nya sommardäck) mestadels motorväg och en del stad även här.
Verdi
Har man en EDE och kör på de särskilde EDE-hjulen så är nog de snålare än en random fälg med vinterdäck.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Micleg: Jag har bara mätt en tank med (1-2ggr om dagen) och en tank utan dieselvärmare för att jämföra och det blev ingen större skillnad i förbrukning. Med dieselvärmare hade jag aningen högre förbrukning men det kan bero på högre andel stadskörning på den tanken också. Var runt 0-strecket eller några minusgrader i båda fallen.

Värmningen kommer ju av dieseln ursprungligen i båda fallen även om den använder elvärmaren enbart utan dieselvärmaren på.

Min teori är att dieselvärmaren spar på motorn och ökar komforten (slipper is på rutor) i första hand utan att öka förbrukningen totalt och kanske sänker förbrukningen vid kortare sträckor under 1mil.
Gu
219
Gustafr77
BMW X5 Xdrive40e F15 -16
Citroen C5 -11
JEEP CJ5 -60
0,9 blandat.

Datorn visar 0,91

Brukar få i 80 liter efter 90 mil (=0,88) (+- några liter)

Har dock märkt på vissa mackar att man inte får i fullt om det inte är plan mark.

/G
Mi
1.167
Micleg
zoopåse, värmaren drar upp till 6 dl diesel per timme. Min erfarenhet från dom tillfällen då värmaren strejkat pga felkoder är att den går ganska mycket även under normal körning i kyla. Utan den värmaren tog det t ex två mil/20 min innan jag kunde förnimma värme från utblåsen. Vid detta tillfälle var det bara ett par minus!

På en bil som i sig drar lite bränsle kommer värmarens förbrukning att bli en större andel av totalförbrukningen, mycket beroende på antalet värmningar/körsträcka per gång. En halvtimmes körning innan avresa, 2-3 dl, plus förbrukningen medan man kör denna mil, 1 dl kanske, ger att denna mil kommer kosta 3-4 dl + det en (under resan allt mindre) kalla motorn drar. En kall motor drar mycket mer än en varm så min gissning är att jag på den korta resa skulle kunna sluta på en förbrukning på 1,2 liter inkl allt.

Min vardag består dock av en halvtimmes värmning, sex mils körning, en halvtimme värmning och sex mil hem igen. Då späds värmarkostnaden ut mer.

När jag har problem ned värmaren har det dock visat sig att det tar riktigt lång tid för motorn att bli varm av sig självt. Min femma har ju någon elektrisk värmare som gör att den sprutar ut varmluft i bilen efter någon kilometer. Det grejar inte dieselvärmaren om den inte gått innan jag kör iväg.
Sa
9
Sancho
325dA Touring -08
Jag undrar bara hur allt folk med 325dA kommer under 0,8 blandad. Jag kör också 325dA touring men lyckas aldrig att få datorn under 8,2l/100km. När jag tankar och räknar kommer jag upp till 8,8l/100km vilket är ganska mycket diff.

Borde jag kanske uppdatera mjukvaran?

zo
118
zoopåse
320dA -09
Tror värmaren som jag har (Webasto) sätts igång manuellt via fjärren enbart. Annars är det elvärmaren som går igång och den drar ju extra laddström bara tills batteriet är lagom laddat igen efter någon mil. Med elvärmaren tar det bara någon minut innan det börjar sippra värme in i bilen.
zo
118
zoopåse
320dA -09
sancho: Ska det vara sådan skillnad mellan 320d och 325d? Hur långa sträckor kör du, mycket stadskörning och vilka hastigheter? Låter mycket för att vara diesel.
Sa
9
Sancho
325dA Touring -08
zoo: jag kör fram och tillbaka till jobbet, ungefär 1,5mil dvs. 3 mil som kan anses som mer stad än blandad (tingstadstunneln osv). Annars så är det egentligen inte mycket stad utan snarare blandad körning.
Hade det varit enbart stad så skulle jag nog acceptera förbrukningen. Sen vet jag att mina 18 tums fälgar bidrar en del men inte så mycket jämfört med mina 17 tums vinterdäck.
Mi
1.167
Micleg
zoopåse, har du dieselvärmare har du inte elvärmaren. I annat fall har du eftermonterat dieselvärmaren.

Webaston går igång om motorn inte är riktigt varm och det är kallare än 15 grader där bilen står/körs.

Testa att stanna till när du kört någon minut. Det blåser rätt friskt med avgaser framför vänster framhjul.
zo
118
zoopåse
320dA -09
Ursäkta kapningen men hur kan man se om man har elvärmare? Kan man hitta den i motorutrymmet? Min vedbastufjärr står det inte BMW på utan den är silvrig och har display.
Si
3.020
Sim
F11 530dA
i3
Få har du en efternonterat webasto. Du har alltså kvar pvc elementet i bilens värmare som värmer luften med el. :-)
ai
199
airborn
330dT M -03 Silvermet.
330d -09 Steg 1-2-3 Champagne
330d-03 (16.000mil)
0.75 Blandad körning
0.63 Landsväg
0,90 Stadstrafik

0,48 Motorväg + landsväg Malmö - Alingsås (ca 32 mil) .. då ansträngde jag mig rätt mkt för att köra FÖRSIKTIGT å LUNGT
.. mao. ganska lätt att spara in ett par 100-lappar per långresa om man anstränger sig lite :o) men hur roligt är det ;o)

"... tygsäten e för veganer :o) "
zo
118
zoopåse
320dA -09
Folk säger att det är tråkigt att köra snålt men hur mycket roligare är det att hålla 130 istället för 105 och fastna bakom varenda bil, bromsa helt i onödan och ändå komma fram samtidigt? Jag tycker det är roligt att köra snålt och tävla mot sig själv. Det är en sport. Hur smart man kan köra så att man får så mycket flyt som möjligt. Inget som säger att man inta kan gasa upp snabbt och ha roligt, ta kurvor snabbt osv ändå. Det är planering bara.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.