|
Sida 2 av 5
|
|
|---|---|
| Körde på 0,52 (enl fd) med den nyinköpta 320d!! Mer än en halvering jmf med 335i för samma typ av körning. *moohahaha* :) | |
| Kolla mellan tankningarna. BMW färdator kan visa mycket fel. Min visade 12% för lite. | |
|
0.65 l/mil blandat tankat/tripp. 0.53 - 0.60 l/mil långkörning beroende på hastighet. 0.7 - 0.8 l/mil stad. BMW 325d LCI Touring med 17" RTF Conti |
|
|
0.65 l/mil blandat tankat/tripp. 0.53 - 0.60 l/mil långkörning beroende på hastighet. 0.7 - 0.8 l/mil stad. BMW 325d LCI Touring med 17" RTF Conti |
|
|
0.72 blandat enl senaste tank/trip (med en hel del kort och relativt inspirerad körning) Bmw 325dT -07 |
|
|
0,55 enligt färddatorn på min 325dT 09, vilket betyder ca 0,6 i verkligheten. Min X3 3.0sd 08 drar däremot ca en liter per mil. Samma körstil och ungefär samma vägtyp för båda bilarna. |
|
| Är nere på 0,5 nu på fd. Snäll körning! | |
Verdi |
Fick på vinterdäcken imorse och nu drog den bara 0,68 de 8 milen till jobbet mot ca 0,75 med sommardäcken. Dessutom kändes bilen mer harmonisk utan de stenhårda 18" RFT-puckarna. |
|
Tjena, som ny BMW ägare så tänkte jag tillägga hur mycket min BMW 325dA Touring 08 drar. Det är kanske värt att nämna att jag kör på 18tums 225 fram och 255 bak. Datorn visar 8,1/8,2 medans den verkliga förbrukningen ligger betydligt högre på allt mellan 8,6-8,9l/100 Dvs. Kör mellan 64 - 68mil på 58 liter (mestadels stadskörning) Min körstil varierar väldigt mycket, ibland kör jag som en gammal tant och ibland gasar jag ordentligt... Chocken kom i morse när en granne berättade att hans 325i (manuell) -09 Sedan drog 6,9l/100km. Undrar om det var lönt att satsa på en Diesel :) Som förklaring ser jag mest att automatlådan vill ha sin del på förbrukningen och dessutom mina 18tums däck. Mvh, Sancho |
|
|
Sancho, det handlar nog om hur och var du kör din bil. Jag har kört 325dT med lättlastat släp på landsväg med en förbrukning runt 0,47l/milen. Men då var jag helt laglydig och med släp går det då inte fort. Det kan vara sån körningen din granne ägnar sig åt utan att nämna det... __________ Mvh Grelle |
|
|
Tjena Grelle, tack för svaret. Självklart är det väl så att det är många faktorer som spelar in. Känner mig dock lugnat med tanke på att VV skriver att min bil drar 8,4 i stadskörning vilket är rimligt. Kör mest i GBG trakten och den kända Tingstadstunneln...där kan förbrukningen lätt rusa iväg. Jag tänkte nu köra med lättare fot och kollar vad det blir vid nästa tankning. |
|
Verdi |
Grannen kanske snyggade till siffrorna lite. Eller tänjde på sanningen. Den kanske drog 0,69 på landsväg i 80km/h... :) Officiellt ska ju hans bil dra 0,74 och din ska dra 0,65. jag anser att det inte finns en chans att att han kör sin på 0,69 blandat. Snarare är det hans minimum på landsvägskörning... |
|
Efter 2v (60mil) visar färddatorn 5,7l. Då ingår 20mil motorvägskörning i 130-140km/h. Klart impad av det :))) |
|
|
BMW 320 xda -10 0,79 - 90% kökörning till och från jobbet. 0,62 landsväg med full packning i somras. Automat och fyrhjulsdrift tar lite extra bränsle. |
|
|
Verdi, jag känner igen det som du skriver. Det är inte ovanligt när man diskuterar bilar med mindre insatta att bilar som man vet effekten på helt plötsligt blev 30-40hk på deras bil, eller att förbrukningen vid blandad körning råkar vara samma som den bästa siffra de fått på långsam landsväg minus 10%... __________ Mvh Grelle |
|
|
BMW 320d Touring -08 manuell, 12000mil. Kör landsväg/motorväg ca 25km till /från jobbet. Har Michelin premacy 17" . Färddator säger 0,54l Faktiskt förbrukning 0,58l Transportstyrelsen 0,42l |
|
|
0,51 enligt färddatorn efter 100mil körning, numera med vinterdäck (225/45 17") Supernöjd!!! |
|
|
0,67 blandad körning, där det mest är 50 och 70väg med en del rödljus osv. Korta sträckor oftast c:a 1mil. 0,57 om jag åker ngn längre sträcka och nollar innan avfärd och inte kör alltför fort. Nöjd, men det hade ju varit trevligare om dieselpriset var lägre än bensinen iaf... |
|
|
0.69L/mil med M-paket och 245 breda däck, enligt både färddator och tankkvitto/trippmätare. Visserligen lite mindre stadskörning än vad jag skulle uppskatta som "Blandad körning" men å andra sidan körd med relativt tung gasfot också. Här är dessutom priset för en liter diesel lägre än det för en liter 95okt bensin, jag är ingen dieselentusiast men jag måste erkänna att jag är imponerad av denna bil! //Bjersér |
|
| 335dA M E90 2010 - 0.77l/10km blandat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.