|
Sida 1 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag har precis köpt en ny 320 d touring som jag är mycket nöjd med förutom bränsleförbrukningen. På en tank kör jag ca 80% landsväg och lite småkörningar. Det borde motsvara blandad. 0,6 l/mil brukar det bli när jag tankar. 0,48 säger bmw. Jag försökte köra en längre sträcka landsväg riktigt lungt laglig hastighet, inga omkörningar. 0,54 l/mil. 0,42 säger bmw. Det skiljer alltså en hel del. Vi kan väl skriva var våra bilar drar så vi får se om bmw är så snåla på dropparna som dom säger. Martin | |
Verdi |
Körde jag riktigt lugnt på landsväg med min 320d så kunde jag komma ner mot 0,40. Körde till jobbet med en del stadstrafik på 0,45. För mig drog den i snitt 0,55 men hade jag kört lite långsammare hade det nog inte varit så långt ifrån 0,48. Dock körde jag relativt mycket landsväg. Min nuvarande 330xdAT drar en aning mer. :) Skulle tippa att jag hamnar över 0,80 blandat. |
|
335d touring -07 Uppmätt förbrukning då jag hämtade hem den, 135 mil landsväg 0.74, och då tuffade jag på i ganska hög fart stundtals. Har fått ner den till 0.6 vid mycket lugn landsvägskörning, men då ej uppmätt, utan endast färddatorn. Annars ligger den uppmätt kring 0.8 - 0.82 blandad körning med stor del i stan. Jag är mycket nöjd iaf med tanke på effekten :) |
|
| Du kan nog räkna med högre förbrukning vid inkörning av motorn. Bränsleförbrukningen kommer gå ner när du kört in motorn. | |
|
Min 320d xdrive -10 drar ca 0,65 vid körning i Gbg-området (mycket 50-70 och ibland låga växlar) mätt mellan tankningar. |
|
| 525d-10 efter drygt 5000mil, 0,67 blandat på mätaren | |
|
Jag är inne på min femte BMW-diesel, en 520d F10 -11. Snittar runt 0,52-0,53 l/mil, då är det huvudsakligen hyfsat snabb landsvägs- och motorvägskörning. Har kört sammanlagt ca 56.000 mil med bilarna (320d E46 -99 136 hk, 120d -05 163 hk, 320d E90 -07 163 hk, 320Cd E92 -09 177 hk och så nu 520d F10 -11), alla manuellt växlade. Allihop har dragit ganska mycket i början, det tar dryga 1000 mil innan förbrukningen stabiliseras. Något som har mycket stor betydelse för förbrukningen är däcken. Värsta exemplet på det är min förra 320Cd -E92, som brukade ligga precis över halvlitern när jag körde på Nokian NRZ (icke-RFT) 205/55-17. När jag bytte till några koreanska lågprisdäck i samma dimension strax innan vinterdäcken åkte på förra hösten, steg förbrukningen dramatiskt och det var nästan omöjligt att komma under 0,6...... De RFT-däck (Runflat, det "punkteringsfria" elände BMW envisas med) jag kört på har rullat tyngre än konventionella premium-däck, förbrukningen har i alla fall ändrats märkbart vid byte till icke-RFT. En annan sak som påverkar förbrukningen mycket är vind! Motvind kan driva upp förbrukningen med bortåt 10% i motorvägsfart, byig sidvind nästan lika mycket. Körning med släp och takbox påverkar förbrukningen markant, mycket mer än på en bensinbil. En annan observation har varit, att 120d 163 hk drog mer än 320d med samma motor vid landsvägskörning - troligen har 1-seriekarossen högre luftmotstånd. Gissar att Touring-karosserna i likhet med 1-serien har högre luftmotstånd än sedan- och coupe-karosserna. Jag kör väldigt ofta samma (lång-)sträckor och håller oftast samma fart, så jämförelserna är nog ganska rättvisande. Mitt intryck är alltså, att dieslarna är snåla så länge det rullar "lätt" - lågt luftmotstånd och lågt rullmotstånd är nyckeln till att köra snålt. Lättrullande däck gör susen - undvik breda däck och höga fälgar (max 17", gärna 16"), undvik RFT och undvik lågprisdäck, och kör med gansla högt lufttryck. Kasta ut allt onödig vikt ur bilen, och bort med allt som ger luftmotstånd. Accelerera med relativt mycket gaspådrag, men växla upp tidigt. Kör så du slipper bromsa i onödan, och gör som långtradarchaffisarna - låt det rulla på lite i utförsbackar och låt bli att till varje pris hålla farten när det lutar uppför. Är jag på det humöret, kan jag lätt få ned min stora 5-serie till 0,45 l/mil vid landsvägskörning, utan att ens bli omkörd särskilt ofta..... |
|
| Min bil är ny och har gått 700 mil nu. En del säger att bilen begöver gå mellan 1000 och 1500 mil innan den "släpper" precis som du säger gunnare. Jag kör natuligtvis på rft-däck som ingick i köpet men nästa gång jag köper däck så blir det vanliga däck. Jag har en audi A2 bensinare och med den så har jag inga problem att komma ner till fabrikssiffror. skall bli intressant att följa inläggen här och era förbrukningssiffror. | |
|
Jag är också inne på min 5e BMW diesel, och min erfarenhet är den angivna forbrukningen enligt ECE-norm är svår att närma sig i verkligheten. Nu har jag en 320d EDE och denna är märkbart snålare än mina tidigare bilar (318d, 120d och 520d) och färddatorn visar 5.7 efter 2800 mils körning. Verklig uträknad förbrukning pendlar mellan 0,56-0,59, och med mina tidigare bilar har jag aldrig kommit under 0,60 i verklig förbrukning. Min körning är inte speciellt snäll med 2/3 snabb motorvägskörning och resten stadskörning och alltid +30 på rådande hastighetsbegränsning. De som kör försiktigare hamnar närmare hamnar på drygt 0,50 med sina 320d EDE vad jag har läst i tidigare trådar. Jag håller med om att bilen behöver några mil innan förbrukningen sjunker, mitt fall märkes skillnad vid ca 800 mil BMW CS #5139 |
|
|
Min bil (330xd E91) är den första jag lyckats köra på specad landsvägsförbrukning (0.6), men det var då 80-90 km/h nästan hela vägen. På E4 med mer normal hastighet och 2+1-väg blir det 0.65-0.70. Över lag ligger den på 0.75-0.80 med vad jag beskriver som blandad körning, spec är där 0.76 så stämmer bra det med. I praktiken är siffrorna alltså optimistiska, men helt klart går det att hålla dem om man undviker omkörningar och håller hastigheten. Så jag tycker inte att BMW "lurat" mig på den punkten. |
|
|
Min 320d Touring -08 körde jag på 0,58 (enligt färddatorn) med högt motorvägstempo när jag körde hem den från Malmö till Sundsvall. På hemmaplan ligger jag mellan 0,6-0,65 blandad körning enligt färddatorn. Då är det nog ungefär lika delar stadskörning, motorväg och landsväg. |
|
|
Ska tillägga att jag kör på 18" RFT-däck med 225:or fram och 255:or bak så det är väl inte de mest ekonomiska däcken direkt :) |
|
|
Har en 520dA som gått snart 5000 mil. Jag kör i princip samma sträcka till jobbet varje dag, ca 7 mil t.o.r. Det är väldigt mycket kö-körning (suck, Essingeleden Sthlm) av de milen och min förbrukning är konstant 0,58 på mätaren och ca 0,65 uppmätt. Kör på 18" (ej RTF) 245:or runt om (Kuhmo Ecsta Sport). Tycker det är bra siffror på en så pass stor bil med automat med tanke på all kö-körning. "Rekordet" uppmätt är 0,49 Åre - Sthlm vintertid. |
|
Verdi |
Körde lugnt till jobbet idag. Höll hastighetsgränserna osv då en äldre dam anställd hos kunden åkte med mig. (man är ju konsult ut i fingerspetsarna. :)) Klarade endast 0,71 l/mil enligt färddatorn. Vet inte hur det står sig mot verklig förbrukning då jag inte mätt upp någon tank än. Trodde det skulle vara lite bättre då den gick på 0,75 när jag körde "som vanligt". Den drar dock kopiösa mängder i stan. Särskilt om man gasar till lite då och då... |
Verdi |
Mätte upp en tank. Färddatorn visade 0,74l/mil och jag fick i 59,55 liter på 81,06 mil. Dvs 0,734641... liter per mil. Rätt mycket snäll landsväg, men ändå. :) |
|
Trevligt att färddatorn var så exakt. Jag jämförde 200 mil på en 325dT mot färddatorn och då skiljde det mycket mer. 0,58l/mil på färddatorn jämfört med verklighetens 0,62l/mil. Det var relativt rask tempo så 0,62 l/mil var inte heller fy skam men lite surt när jag trott att jag hållit mig under 0,6 l/mil. __________ Mvh Grelle |
|
| Jag var nere på 0,38 mellan åre och sundsvall, lagligt tempo med min v-tech trimmade 120d. Sen surna ja ur på att ligga i 90 så väl hemma i södertälje visade datorn 0,53 | |
|
Att de kommer sjunka efter att du kört ca 1500 mil stämmer precis som man sagt tidigare. Själv kör jag 15 mil om dagen till stor del landsväg/motorväg i i mitt eget tempo dvs med plusmeny ;-) Jag har aldrig varit över 0,6 på en tank på mina snart 6000 mil. Om jag kör enligt skyltarna så kommer jag under 0,5 utan problem men ligger allt som oftast på 0,53. Kan även tillägga att färddatorn stämmer riktigt bra på min i alla fall. |
|
|
Min förra 335dT -07 drog 0,75 mellan takningarna, nästan oavsett hur jag körde den. Har precis införskaffat en 320dT -10, som jag hoppas inte kommer dra mer än 0,6 l/mil |
|
| O min 330D ligger på 0.63-0.64 o är mappad dessutom steg 2, klart tokkör jag då sticker det 1-1½dl till!! | |
|
Kör 318d touring uttagen 2010-11 med 2000 mil på mätarn. Långkörningar kan jag komma ner strax under 0,45 om jag följer hastighetsgränserna någorlunda. Pendlar till jobbet 25 km 70- och 110-väg o brukar snitta 0,52-0,55. Verkar som den behöver minst 15-20 km innan motorn blir riktigt varm och börjar gå snålt. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.