AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.531

330xi vs 330xd 00-03

DE
45
DEVIL*
Multivan Highline
Hej
Velar lite mellan dessa två bilar.
Vad jag vill/behöver ha:
Touring
Manuell
Dragkrok

Vill ha en bil som är rolig men ändå hyffsat ekonomisk och fastnat för dessa två modeller.
4wd känns bekvämt då sambon tävlar med häst och kommer bli en del tunga lass sommar och vinter på diverse tveksamma underlag. 1800kg med häst ca.

Tror ekonomin bli ungefär densamma. Kör runt 2000-2500 mil om året kanske, MEN...

Blir bensin mycket törstigare än diesel när man drar? traditionellt sett var det väl så.
Blir det bensin får den nog vara original, blir det diesel kan optimering vara aktuellt.
Vilken är roligare/billigare att äga. Ska inte i första hand vara en dragbil utan en rapp bruksbil vi kan dra med när det behövs.

Fyll gärna på med åsikter, alla synpunkter är välkomna
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Ekonomiskt blir det väl ungefär samma, kanske skulle behöva komma upp i lite mera mil för att verkligen tjäna på en diesel då dieseln idag är i princip lika dyr som den bensinen.
Fast med en optimerad diesel kommer du få ett mycket trevligt vrid som kommer passa perfekt till att dra tunga släp.
Sen på samma gång så är ju bensinsexan underbar, sången är de inget fel på när man kommer upp i lite varv :)

Hur som helst, jag hade satsat på en diesel och optimerat den. Kommer du få en otroligt trevlig effekt. Mera vrid än M3 :)

Jag har en 330dA-04 och jag räknade lite innan jag köpte den och kom fram till en brytpunkt på ca 1800mil/år då dieseln börjar "löna sig". Jämförde då med en 330iA och räknade med att bensinen kostar 20 öre mer än dieseln och att bensinbilen drar 1l/mil blandad körning och dieseln 0,8(tror för övrigt att det är svårt att köra en 330iA på litern blandad körning?). Du är ju ute efter en manuell men istället fyrhjulsdrivet så jag tror att liknelsen är jämförbar. Visst svider det lite när skatten ska betalas men det tar man igen vid pumpen.
DE
45
DEVIL*
Multivan Highline
Borde man backa för dieslar som som börjat närma sig 30k mil.
Har en kompis vars 320d gick 45 innan det blev motorbyte.
har 330d samma hållbarhet?
Jag tycker inte att det finns anledning till det så länge service och annat nödvändigt underhåll är skött som det ska. Min har gått dryga 25000 och den går hur fint som helst, både motor, låda och chassimässigt. Personligen köper jag hellre en väldokumenterad långmilare än en tveksam lågmilare, särskilt när det gäller dieslar på en marknad där mätarskruvning är alltför vanligt. Sen är det väl alltid lite "grisen i säcken" när det gäller begagnat, har man otur kan ju även en bil med 10k på mätaren rasa!
ha
395
haknil
330 Xi 02
hej
Har en 330 Xi 02 som gått 14800.Har ej kört drag med den.Trots den relativt stora
motorn med god effekt drar den inte så mycket bränsle(ung.078 landsväg i 90).
De milen du kör,tyder på en bensinare.

Mvh
Håkan

Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Körde min 330i på 0.9L/mil blandad körning och min körstil är inte lugn, att M54 går snålt kan jag skriva under. Vad jag har förstått går däremot äldre BMW diesel inte lika snålt utan fram till de senaste åren var den tvärt om rätt törstig? Har i alla fall sett en del som varit missnöjda med förbrukningen i flera trådar här på Autopower.

Vi räknar lite till dieselns nackdel på grund av detta tänkte jag, om vi säger att en 30xi dricker 1L/mil (0.9+1dl för 4WD) och en 30xd vill ha 0.9L/mil (1dl över angiven förbrukning). Dieseln kostar 13.90 här, bensinen räknar jag på 15kr/liter då en 30i helst skall ha högre än 95oktan; Den går mycket bättre och förbrukningen blir lägre vilket väger upp det högre literpriset.

Kör du 2500mil per år blir besparingen 6000:-, vilket skall vägas mot att skatten kostar 2200:- till en 330xi och 6900:- till en 330xd. Det vill säga att du sparar en tusenlapp per år på diesel.

Jag tycker det blir en fråga om vad du vill ha snarare, personligen tycker jag inte diesel och manuell låda går ihop då det inte blir något bra samspel mellan föraren och en diesel. Samtidigt är dieseln klenare, 184hk mot 231hk och 30i har en av de trevligaste karaktärer jag vet.

En dieselmotor har däremot mer kraft när du kör med släp, jag drog dock en del tungt med min 330i och tyckte inte den var klen på något vis.

Lite mer kraft vid trailerdragning och eventuellt någon tusenlapp mindre i bränsle per år jämfört med mer effekt och roligare karaktär samt en sugmotor med mindre delar som kan gå sönder jämfört med en turbodiesel. Som sagt, det är nog bara att välja vilket du vill ha! :)

//Bjersér
DE
45
DEVIL*
Multivan Highline
Tack för alla åsikter!
Bmws bensin 6or är ju trevliga det vet jag sedan tidigare.
Gillar även gången och råstyrkan på dieslarna, har inte upplevt det som något negativt med manuell+ diesel men är som sagt en smaksak.

Tvivlar absolut inte på att kraften räcker, drar just nu med en legacy 2,5 GX eller 525an och de fungerar.

Självklart vore det bättre att leta rätt på några hos handlare och testa istället för att fråga efter subjektiva bedömningar.
Problemet är bara att det är 20mil till närmaste jag hittills hittat.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.