AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.501

Bmw e36 320 varvar mycket?

hej
undrar om min bil varvar för mycke när man ligger i 100km/h.
Den varvar 3000 i 100 och ligger på 0,9.
Jesper von Wowern
Fullt normalt.

/Jesper von Wowern
okej tycker det verkar vara för mycke
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Det är för mycket men de är tyvärr så de är gjorda.
0,9 lät däremot högt. Vilken modell är det? Inte ens E30 drog så mycket.

///BMW - Was sonst!
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Sorry missade rubriken...

///BMW - Was sonst!
0,9 är det vid blandad körning?
Utväxlingen är en kompromiss utifrån motorns effektkurva, antal växlar, önskad toppfart och accelleration. 3000v/min är ju bara mellanvarv, hälften kvar.. ;-)

mvh/ Anders
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Fullt normala varvtal du nämner.
Visst är det så som Anders säger, men tycker på samma gång att man inte behöver ha denna extra utväxling. Så liten motor är det faktiskt inte.
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
På min E36 har jag monterat en diff från tds, 2,56:1 och den varvar bara runt 2k i 100. Inte känns den direkt slö heller.

///BMW - Was sonst!
JohanE,
Men då kan du säkert växla också. Det kan inte bilpressen när de testar omkörningsprestanda....

mvh/ Anders
Bj
2.163
Bjerser
BMW 435d xDrive F36
Mercedes GLK220 CDI 4M
Mini Cooper F55
Särskilt om man kör långt skall man av just denna anledningen köpa de större sexorna, man bör förstås kolla upp vilken försäkringspremie man får först men min erfarenhet är att de större motorerna dricker lika mycket som 320i vid stadskörning men markant mindre i högre fart.

Min 328i E36 fick åka på långtur för några månader sedan, i strax över 130km/h står varvräknaren precis över 3000rpm, säg 3050-3100rpm som mest. Bilens lilla momentanförbrukningsmätare stod på 0.6L/mil och det stämmer hyfsat väl med vad den dricker när man kollar vid pumpen med; Under 0.7L/mil i snitt i alla fall och då ingår lite annan körning med förstås; Man kör inte enbart rakt fram i konstant fart vid långresa.

Det är en stor skillnad i både motorljud och framför allt ekonomi, samtidigt som en 328i är riktigt duktigt pigg. Kör du mycket i högre fart hade jag helt klart funderat på att byta bil och byta höga bränslenotor mot mer motor! :)

//Bjersér
tack för svaren, men om jag ligger på 0,7L/mil så sänks ju bara farten.. Det sitter ett töntigt sportluft filter på den oxå, kan det vara den som gör nått? har hört att motorn kan gå sämre om man har ett luftfilter eftersom tar den varmluft från motorn och motorn går ju bättre på kall luft.
Sportluftfilter kan mycket väl höja förbrukningen. Som du skriver, motorn går bättre med kall luft. Även om det handlar om ett avskärmat sportfilter är insugsluften knappast lika sval som med original luftburk/filter.

Original luftburk bildar en resonanskammare och frekvensen på resonansen väljs i regel av konstruktören så att det gynnar motorn, t.ex. bättre verkningsgrad i vissa varvtalsregister.

mvh/ Anders
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Att bara trycka dit ett öppet filter utan avskärmningar etc är som att be om mindre effekt.
Man måste bort så långt som möjligt ifrån själva motorn.
Funderar själv på att montera det under vintern om jag kommer på någon vettig idé att montera det på. Tanken är att försöka dra ner de så långt som möjligt i motorrummet utan att det blir risk för att det stänker skit på det, samt att försöka använda mig av det befintliga luftintaget och dra ner det mot filtret så det sprutar kalluft rakt på.
avskämingsväggar finns på signaturemotoring.com funderar på att köpa där
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.