AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.802

Signalhornet fungerar icke

Ch
8
Charlie80
318i -89
Hej!
Är i begynnelsen av att bli bilnörd :) Blev förra året stolt ägare till min farfars gamla 318i -89. Skulle besiktiga den för en vecka sen och blev då prickad för följande; bromsljus, signalhorn som icke fungerar och att spindlarna glappade.

Jag vet hur jag ska åtgärda allt utom just signalhornet. Jag har såklart testat med att byta säkring - inget resultat. Nån som har förslag på vad jag kan göra nu?
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Jag hade samma problem i min 320 -86 för många år sedan. Där hade båda signalhornen gått sönder, bytte dem och det fungerade efteråt. Börja med att kolla om du har spänning fram till signalhornen.

//Göran
Ch
8
Charlie80
318i -89
Aha. Båda? Har man inte bara ett? Hur går man till väga för att mäta spänningen? Antar att man behöver nån slags mätare (spänningsmätare?) Var mäter man?
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Vanlig voltmätare räcker bra.

Tänk på att ignalhornen har konstantplus. Mät jord mot respektive kabel. Spänningen skall vara runt 12v

//Anders
bm
568
bmw_4wd_4ever
525ixa -93
325xi -04
X3 20d -11 (F25)
Inte helt säker på att det är konstant plus på signalhornen, de kan även styras via ett relä och då har du konstant chassijord med plus när de skall ge ljud. Minns inte vilken variant som gäller för E30.

//Göran
Ch
8
Charlie80
318i -89
Thx for infon hörni. Det låter som jibbrisch för mig, men förhoppningsvis känner jag nån som förstår det ni skriver (är ganska oteknisk).

Har ni nån koll på var signalhornet är beläget nånstans? Har tittat runt lite men hittar det inte? Har köpt ett 12V universalhorn som jag tänkte byta mot det gamla då jag fick höra att det förmodligen är signalhornet som är slut.
Pr
1.031
Profossen
En VW familjebil, letar BMW
Kör in på en GDS-hall och lyft upp bilen. Bör vara lätt att hitta med bilen lyft.
(Innan du gör det, kolla säkringarna, eftersom du även hade ngn lampa som inte fungerade)

Om du är osäker på hur man lagar tutan hade jag lämnat in bilen för byte av spindelleder.

Sedan kan du fira med en tvätt av pärlan! :-)
Ch
8
Charlie80
318i -89
Professorn, jag kan nog inte fixa spindlarna själv. Men farsan har bytt på sin bil så han kan hjälpa mig.

Är det någon som råkar veta var signalhornet är beläget nånstans? Öppnade upp huven och tittade runt, men kunde inte hitta det någonstans?
Ch
8
Charlie80
318i -89
Hoho, är det nån som har svar på min fråga?
Ch
8
Charlie80
318i -89
Hade laddat ner en reparationsmanual för att vägleda mig. Har kommit så långt att jag fått bort stänkhöljet på framvagnen, men nu hittar jag tamejtusan inte signalhornen när jag tittar runt? Var är det meningen att de ska vara nånstans?

Supertacksam för svar (snällasnällasnälla)
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Signalhornen sitter långt ner framtill, både på högra och vänstra sidan.
Visa användare
ProPro-medlem
13.405
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Här är en bra bild på var signalhornen (det är två) sitter
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.