AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.174

Kan inte få i växlar!

Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
imorse gickendet plötsligt inte att få in någon växel. Rullade något och sedan gick det. Körde någon kilomter stannade och åter igen gick det inte. Efter lite trampningar på kopplingen fick jag in ettan och körde iväg. Trodde det var över nu men tom i hög fart började det bli svårt att växla. Febrilt trmapande och friläggande på "rulle" gjorde att jag ändå kom fram.

Lådan känns i ävrigt ok. Inget rassel, men lutar lite åt kopplingen eller växelförare. Jag har en manuell låda och den borde väl inte ge upp i första taget?

Kopplingens slavcylinder?
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Vad glr den?
Är kopplingen hudraulisk? Tänkte på läck eller har det med slavcyli dern att göra?

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Sitter en cylinder kopplad till pedalen och en slavcylinder vid kopplingskåpan. Länk av dom läcker troligen och det borde i så fall kännas att pedalen går lätt en bit i början mot tidigare. Titta efter dropp under bilen och kolla även bromsvätskebehållaren (kopplingen har nog ett särskilt fack i behållaren så att inte bromsarna ska bli utan) Tar pedalen lika som den brukar och du inte hittar något läckage skulle jag gissa att växellådans ingående axellagring i vevaxeln har havererat. Men det är inte så vanligt.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Hann i alla fall kolla om bromsvätskan gått åt. Det hade den inte. Den stod på max. Hittade inga direkt läckage heller (bilen stått några timmar) mer än under höger framstol ungefär där jag har för mig ACns kondensvatten passerar.

Körde bilen några mil vid lunch och felet verkar vara intermittent. Frågade en verkstad som gissade på kopplingsbyte, men jag kan inte säga att jag upplever att kopplingen slirar i alla fall. Nu är jag dessutom ordentligt förkyld men mekanikern misstänkte att det luktade bränd koppling....

Pedalen känns som tidigare, varken trögare eller lättare. Blir orolig för Anders teori om ingående axellagringen i vevaxeln.. låter inte alls billigt i så fall.

Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Nej det lagret är bara ett enkelt nållager och bör inte vara dyrt. Men man måste ju likväl bort med växellådan och då kanske det är lämpligt att byta koppling samtidigt.
ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Men om kopplingen är slut/bränd dvs att lamellerna är slitna då kopplar den ju ändå ur, men inte i!
Det måste ju vara något i hydraulsystemet eller tryckplattan som gör att den inte kopplar ur.

Går det att se slavcylinderns rörelse under bilen utan att demontera något?
Isf skulle man ju kolla om slavcylinderns rörelse följer pedalen "slaviskt", och om den går längre när man pumpar på pedalen.
Visa användare
10.321
Anders-72
525i Touring -01
Beror ju lite på vad som avses med bränd. En tryckplatta som gått rejält varm kanske kan bli skev eller att fjädertungorna helt sonika ger sig.
Br
354
Brynar
BMW 530i Touring -2001
BMW 320ci -2002
Hittills har jag alltid kunnat växla ur till friläget, men alltså inte växla "in". Dessutom. Jag tror jag haft ett visst missljud i kopplingen sedan jag köpte bilen, när jag trampar ur hör det ett försiktigt gnyende eller lite gnäll följt av ett lätt mekaniskt dieslknackande. Det har varit så lite och så länge att jag inte tänkt på det. Hörs mest på utsidan när man kopplar men knappt hörbart på insidan.

ma
7.450
marin849
E39 525i Touring M-pkt -04
Det låter onekligen som ett motiverat tillfälle att beställa Sachs kopplingssats komplett. Den är inte dyr. Så länge kopplingen inte hugger i dragläget är förmodligen det dyra svänghjulet helt ok och det blir perfekt med ny kopplingssats.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.