AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.491

Byte av övre kamkedjesträckare 540/M62TU

Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Jag bytte ventilkåpspackningar på min 540iAT-99 i helgen och lade märke till att kedjan mellan kamaxlarna på passagerarsidan hade väldigt stort spel. På förarsidan var kedjan sträckt och kändes ok.
Jag kan inte tänka mig att kedjan sträckt sig speciellt mycket utan det verkar som om kedjesträckaren har gett upp. Är det någon här som råkat ut för något liknande?
Går det att byta sträckaren genom att bara ta bort ventilkåpan eller måste man även ta bort kåpan framför kammarna och lossa den långa kamkedjan och dreven för att kunna få ut den?

Kedjesträckaren är nr 13 här: Länk

happygrus
Vilket sammanträffande ! jag håller på med exakt samma sak..
slapp kedja mellan kamaxlarna passagerarsidan. Sträckaren orkar inte hålla trycket riktigt, var in på verkstaden idag och beställde sträckaren + kedjan.

Det räcker med ventilkåpan, enligt verkstad ska det räcka att lossa på drevet som inte är på kamkedjans sida. Tänk på att låsa kamaxeln eller märka upp läget på kammen ifall du rubbar den.

Nu har jag en 740 e38 utan vanos men borde vara lika !?

Kolla filmen

Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Skönt att höra att jag inte är ensam om detta problem! Min kedja beter sig på samma sätt som det du visar i filmen.
Jag vill gärna undvika att lossa drevet då jag inte vill riskera att kammen hamnar i fel position. Är det verkligen nödvändigt att lossa drevet om man inte byter kedjan?
När du ändå håller på är jag väldigt tacksam om du kan prova att lirka ut spännaren på din bil utan att ta bort drevet. Jag har monterat tillbaka mina ventilkåpor då jag var tvungen att använda bilen och jag vill inte lossa allt om jag inte är säker på att jag får ihop det igen...
A.
111
A.Blom
540iA Touring-98
523i Touring-2008
Vad blir syntomen när aktuell sträckare inte håller trycket?
Oljud??? driftstörningar???

M.v.h Anders
happygrus
langante: Har provat lossa på bultarna som håller spännaren och det går inte att lyfta ur den tyvärr utan att lossa drevet. När jag försökte lyfta den lite så hända knappt någonting. Ska kolla mer bara jag hinner..

A.Blom: I mitt fall oljud, hördes när motorn var riktigt varm.
Visa användare
91
langante
540iA Touring -99
545iAM -04
Ok, tack för hjälpen.
Jag funderar faktiskt på att ignorera problemet. Kedjan lär ju knappast "kugga över", det som händer är väl att kedjan och dreven slits mer än normalt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.